اندیشه

اقدامات سست و بی مبنا از سوی طلاب تحت عنوان ایجاد جاذبه مورد قبول حوزه نیست

دبیر شورای عالی حوزه های علمیه با تاکید بر توجه به مهارت آموزی در حوزه های علمیه گفت: هرگونه اقدامات سست و بی مبنا از سوی طلاب تحت عنوان ایجاد جاذبه مورد قبول حوزه نیست.

آیت الله سید هاشم حسینی بوشهری در مراسم آغاز سال تحصیلی 1402-1401 حوزه های علمیه که در مدرسه عالی دارالشفاء برگزار شد، با بیان اینکه حوزه علمیه ما در کنار علم نسبت به تهذیب و اخلاق دغدغه دارد، به روایتی از امام علی (ع) اشاره کرد و افزود: پیشوای اول شیعیان می فرماید: «علم مانند چراغ راهنماست تا صاحب علم بتواند صراط مستقیم را بپیماید و در کنار آن، عمل هم لازم است چون به انسان در رسیدن به مقصد کمک می کند و مراقب نفس سرکش هم باشد».

وی تشریح کرد: هنر آدمی باید در این باشد که از علم به عنوان چراغ راهنما استفاده کند، از عمل هم برای تحرک بخشی به این علم بهره ببرد و از نفس سرکش هم مراقبت کند.

وی در اهمیت جایگاه علم و عمل گفت: علم همچون چاقویی است که مهم این است که به چه کسی داده شود. اگر به فرد متخصصی داده شود، می تواند جان فردی را نجات دهد و اگر دست انسان بی بندوباری بیفتد، جان هزاران نفر را خواهد گرفت.

رییس جامعه مدرسین حوزه علمیه قم به روایت دیگری در این زمینه اشاره کرد و ادامه داد: از امام معصوم نقل است که «عالم کسی است که صحت گفتارش، رفتارش باشد». یعنی عالم در لسان معصوم این نیست که اندوخته هایی داشته باشد.

وی با بیان اینکه تاکید رهبر انقلاب و مراجع معظم تقلید بر اتقان علمی در حوزه های علمیه و احیای سنت های گذشته است، گفتک امروز انتظارات از حوزه نسبت به گذشته چندبرابر شده ، هرچه اتقان و استحکام علمی بیشتر، نقش توانمندی ما در عرصه ملی، منطقه ای و جهانی بیشتر خواهد بود. امروز دورترین نقطه عالم، چشم به قم دوخته است و باید از این فرصت استفاده کنیم.

وی با بیان اینکه نسبت به مسئولیتی که بر دوش داریم باید بیشتر فکر کنیم، اذعان کرد: شورای عالی و مدیریت حوزه مدعی تمامیت کار نیست، تا هم افزایی نکنیم، ره به جایی نخواهیم برد. یکی از مشکلاتی که امروز راجع به ناهنجاری ها در کشور داریم این است که کار را به یکدیگر حواله می دهیم.

وی از برنامه درسی جدید حوزه به عنوان برنامه آزمایشی یاد کرد و افزود: این برنامه جدید باید با نقد و نظر اساتید چکش کاری شود و سپس به محضر مراجع عظام تقلید تقدیم شود و سپس با موافقت انها اجرایی شود.

حسینی بوشهری به مسئولیت های جدید حوزه علمیه اشاره کرد و افزود: خاستگاه انقلاب اسلامی، حوزه علمیه است، اگر این خاستگاه دچار مشکل و تزلزل بشود و درون حوزه، مسائلی رد و بدل شود که با فلسفه اصلی انقلاب مغایرت داشته باشد، باید نگران باشیم.

وی تاکید کرد: باید انگیزه را در طلاب تقویت کنیم و اساتید در آغاز کلاس، روز اول را به ایجاد انگیزه در طلاب اختصاص دهند.

وی با بیان اینکه باید به طلاب مهارت های لازم آموزش داده شود، گفت: گاهی اوقات احساس می کنیم در زمینه یکسری مهارت ها خلا وجودی داریم؛ البته طلبه باید با حفظ زی طلبگی مهارت بیاموزد، حرکات سست و اقدامات بی مبنا و مسائلی از این دست، تحت عنوان این که جاذبه ایجاد کنیم، قبول رهبر انقلاب، مراجع معظم تقلید و حوزه نیست.

وی تصریح کرد: در فضای مجازی یکسری حرکاتی را شاهد هستیم که نه تنها باعث افتخار نیست که باعث سرشکستگی است.

وی در ادامه بر تقویت باورهای اعتقادی طلاب تاکید کرد و گفت: اگر باورهای اعتقادی افراد قوی نباشد، دیگر نوبت به احکام نمی رسد لذا باید روی باورها در حوزه سرمایه گذاری شود.

وی دعا، توسل، استغفار، مناجات و راز و نیاز را از ویژگی های طلبه امروز برشمرد و گفت: طلبه بدون این جنبه ها نمی تواند راه صحیح را بپیماید.

https://shoma-weekly.ir/7mYMEh