اقتصاد

اقتصاد نیازمند یک برنامه قوی اصلاحی از سوی دولت است/ سیاست ارزی دولت موجب واگذاری عرصه صادرات به رقبا خواهد شد

سیاستگذاران ارزی نباید برای واردات و صادرات نسخه مشترک بپیچند، اول باید به بازار بروند و ببینند آیا کالایی با دلار 4200تومانی فروخته می‌شود یا نه، بعد قیمت ارز حاصل از صادرات را تعیین کنند.
عضو شورای مرکزی حزب مؤتلفه اسلامی با تاکید بر اینکه اروپا نمیتواند ایران را در مناسبات تجاری کنونی خود نادیده بگیرد، تاکید کرد: وضعیت مالی کشور خوب است و نگرانی بابت ذخایر ارزی وجود ندارد.

اسدالله عسگراولادی در گفتگو با خبرنگار مهر گفت: با خروج ایالات متحده آمریکا از برجام، اگرچه وضعیت اقتصادی کشور نسبت به قبل متفاوت خواهد شد، اما ایران با قدرت به مسیر خود در عرصه بینالمللی و منطقهای ادامه خواهد داد و جای نگرانی نیست.

رئیس اتاق بازرگانی مشترک ایران و چین افزود: اروپا حداقل در میان مدت، راه خود با ایران را در فعالیتهای اقتصادی ادامه میدهد، چراکه راه اروپاییها و منافع آنها با ایران نزدیک است و ایران سالانه میلیاردها دلار به این کشورها، کالا صادر میکند و البته آنها نیز از ما کالا میخرند و به ما کالا میفروشند، بنابراین دنیا بدون دونالد ترامپ و کشورش در برجام هم، رو به جلو میرود و این طور نیست که اروپا بتواند ایران را نادیده بگیرد.

وی تصریح کرد: اکنون اقتصاد ایران باید تغییر مسیر داده و راه خود را در عرصه اقتصادی تغییر دهد، به این معنا که باید بر روی اقتصاد خود کار کنیم و پایههای آن را قوی نماییم. به هر حال ما اکنون منتظر یک برنامه قوی و مدیریت منسجم از سوی دولت هستیم تا باید برخی اصلاحاتی که لازم است را در اقتصاد خود انجام دهیم، پس نقش دولت اینجا پررنگ است و از کشورهایی مثل اروپا، چین و روسیه هم باید برای مدیریت تبعات احتمالی خروج آمریکا از برجام کمک گرفت.

به گفته عسگراولادی، ایران اکنون در دنیا و منطقه حرف برای گفتن دارد و راه خود را با دنیا ادامه میدهد.

اسدالله عسگراولادی عضو شورای مرکزی حزب مؤتلفه اسلامی در گفتگو با خبرنگار حوزه احزاب خبرگزاری فارس گرانیهای اخیر را مورد اشاره قرار داد و اظهار داشت: مشکل ارزی موجود، باعث رشد لجامگسیخته قیمت اجناس شده، و تا زمانی که مشکل ارزی حل نشود، افزایش قیمت اجناس هم ادامه خواهد داشت.

وی با بیان اینکه سیاست جدید ارزی دولت نتوانسته به مهار قیمتها منجر شود، تصریح کرد: ارز 4200 تومانی قابل اجرا نیست و من به دولت هم گفتهام ولی گوش نمیدهند.

عسگراولادی افزود: قیمت اجناس ترقی پیدا کرده؛ چون ارز 4200 تومانی وجود ندارد.

عضو شورای مرکزی حزب مؤتلفه با اشاره به زمزمههایی که درباره تغییر در کابینه به گوش میرسد اظهار داشت: تغییر در کابینه در این شرایط ضرورت ندارد و مدیریتهای پایین تر از سطح کابینه باید اصلاح شود.

عسگراولادی با بیان اینکه تغییر در بخش اقتصادی کابینه هم اثری ندارد تصریح کرد: الان وقت این کارها نیست. اصل مطلب این است که دولتیها یک اشتباهی مرتکب شدهاند و باید آن را اصلاح کنند.

همچنین اسدالله عسگراولادی در گفتگو با همشهری گفت: فعلاً قیمت تمامشده کالاهای صادراتی کشور، بهاستثنای محصولات پتروشیمی که متعلق به دولت است، 5200تومان است و کسی با دلار 4200تومانی برای صادرات آنها اقدام نمیکند زیرا 20درصد ضرر خواهد کرد؛ مگر اینکه تمهیدانی اندیشیده شود و قیمت ارز برگشتی صادرکنندگان توافقی باشد.

وی با بیان اینکه با شرایط اعلامی، حتی انجام واردات در ازای صادرات نیز گره از مشکل صادرکنندگان باز نمیکند، اعلام کرد: اگر صادرکننده بخش خصوصی در ازای ارز حاصل از صادرات خود که قیمت آن 4200تومان تعیین شده واردات انجام دهد و تعزیرات بگوید این کالاها را باید با قیمت تعیین شده براساس دلار 4200تومانی بفروشد، باز هم حد ضرر 20درصدی صادرکننده از بین نمیرود.

عسگراولادی ادامه داد: سیاستگذاران ارزی نباید برای واردات و صادرات نسخه مشترک بپیچند، اول باید به بازار بروند و ببینند آیا کالایی با دلار 4200تومانی فروخته میشود یا نه، بعد قیمت ارز حاصل از صادرات را تعیین کنند.

این صادرکننده ادامه داد: وقتی کل میوههای مازندران با قیمت تمامشده مبتنی بر دلار 5هزار تومان و بالاتر تولید شدهاند، نمیشود آنها را به روسیه صادر کرد و ارز حاصل از این صادرات را با نرخ 4200تومان در کشور فروخت در نتیجه صادرکننده ایرانی دور صادرات را قلم میگیرد و جایش را به رقبای ترک و مصری میدهد.

وی در مورد ورود ارز شرکتهای دولتی، خصوصی و عمومی به کشور نیز تأکید کرد: این شرکتها که اغلب شرکتهای پتروشیمی هستند، بنا بر وابستگی و ارتباط تنگاتنگی که با دولت دارند، تا زمانی که نرخ خوراکشان بر مبنای دلار 4200تومانی محاسبه شود، ارزهای حاصل از صادرات خود را به دولت میدهند اما اگر قرار باشد قیمت خوراک آنها بالاتر محاسبه شود، این شرکتها هم چارهای جز تعطیل کردن صادرات یا تقلب و دور زدن دولت نخواهند داشت.

https://shoma-weekly.ir/t4m2mL