اقتصاد

اقتصاد مقاومتی نیازمند نهادی انقلابی است

اگر برای اقتصاد مقاومتی یک عزم و تدبیر درست و قاطع وجود نداشته باشد، هیچ اتفاقی در این باره نخواهد افتاد و با این حرف‌ها و شعارها هیچ کاری از پیش نمی‌رود.
اگر برای اقتصاد مقاومتی یک عزم و تدبیر درست و قاطع وجود نداشته باشد، هیچ اتفاقی در این باره نخواهد افتاد و با این حرف‌ها و شعارها هیچ کاری از پیش نمی‌رود.

احمد کریمی اصفهانی با بیان این جمله و اشاره به نسخه «اقتصاد درون زای برون‌نگر»گفت: تولید چیزی نیست که یک روزه شکل بگیرد و بتوان آن را به طرف سالم‌سازی برد. اگر ساختاری یک روزه خراب شود، پنج سال طول می‌کشد تا آن را به جای اول برگردانیم. دولت یازدهم با اینکه دو سال از آن می‌گذرد همچنان سیاست تخریب تولید گذشته را ادامه می‌دهد.

عضو هیأت نظارت حزب مؤتلفه اسلامی در گفتگو با «شما» افزود: همان‌طور که در ابتدای انقلاب در برخی ساختارها دست بردیم و نهادهای انقلابی را کنار نهادهای اداری قرار دادیم؛ فکر می‌کنم در این مقطع یک نهاد انقلابی با اختیارات کامل برای رفع موانع اقتصادی و رسیدن به یک اقتصاد مقاومتی ضرورت دارد.

وی با اشاره به هفته صادرات تصریح کرد: مکرر مقام معظم رهبری تولید با هدف صادرات را مطرح کردند، یعنی اگر قرار باشد در اینجا تولیدی شکل بگیرد، غیر از اینکه باید احتیاجات داخلی را تأمین کند، باید بشود آنها را صادر کرد.

این صادرکننده خاطر نشان کرد: صادر شدن چهارچوبی دارد و حتماً باید در حدی باشد که بتواند با رقبا رقابت کند، لذا کیفیت و کمیت بالا می‌رود. در اینجا صرف اینکه بگوییم صادرات خیلی خوب است کار پیش نمی‌رود، چون همه می‌دانند صادرات خیلی خوب است. تولید مقدمه صادرات است و تولید هم بدون کمک و تسهیلاتی که دولت به آن پرداخت می‌کند، نه در ایران که در هیچ جای دنیا امکان ندارد.

کریمی با تبیین ضرورت تقویت اقتصاد داخلی یادآور شد: باید اقتصادمان را به صورتی رقم بزنیم که اگر تمام دنیا به ما پشت و برخورد سیاسی با ما کرد، یعنی همین کاری که با نفت کرد، قادر باشیم روی پای خودمان بایستیم. هر موقع که چنین اتفاقی افتاد، اقتصاد مقاومتی محقق می‌شود.

عضو هیأت نظارت حزب مؤتلفه اسلامی این تدبیر را به معنای نفی رابطه با جهان ندانست و افزود: ما نمی‌خواهیم با دنیا قطع رابطه کنیم، ولی اگر بیگانگان بخواهند چیزی را بر ما تحمیل کنند، باید در شرایطی باشیم که توان داشتیم روی پای خودمان بایستیم.

دبیرکل انجمن های اسلامی اصناف و بازار با بیان مشکلات بخش خصوصی در این مسیر ابراز داشت: در حال حاضر 80 درصد مشکلات بنگاه‌های اقتصادی را روی سر 20 درصد بخش خصوصی می‌ریزد. مالیات یک نمونه در این خصوص است. مالیات باید بودجه کشور را تأمین کند، ولی باید از 20 درصد اقتصاد مملکت که مردم هستند، 80 درصد بقیه را تأمین و زمینه نارضایتی مردم را فراهم کرد؟ این نگرانی را دارم که همینک مالیات تبدیل به اهرم نارضایتی‌تراشی در کشور شده است، در صورتی که اگر کل اقتصاد در دست مردم باشد، به‌جای اینکه بخواهید از 20 درصد بار بگیرید، از 100 درصد می‌گیرید و آن موقع این بار تقسیم می‌شود و قابل پرداخت خواهد بود.

وی با ذکر برخی بنگاه های بزرگ دولتی که نه تنها مالیات نمی‌دهند، بلکه هر سال باید دولت به آنها هزینه پرداخت کند؛ تصریح کرد: یک بنگاه اقتصادی بزرگ باید مالیات بدهد و بسیاری از مسائل را رعایت کند، کیفیت خود را بالا ببرد، ولی حتی قوانین ما برای نفع امثال ایران خودرو تحت‌الشعاع قرار می‌گیرند، حتی قوانینی که برای واردات خیلی چیزها وضع شده‌اند، برای اینکه محصولی را که کیفیت پایینی هم دارد، مردم به زور بخرند. سود بازرگانی و مسائل دیگر را بالا می‌برد تا این کار را انجام بدهد. از آن طرف دیناری هم مالیات نمی‌پردازد. این یک مشت از خروار است.

کریمی اصفهانی خاطر نشان کرد: دولت باید به اقتصاد تسهیلات بدهد، ولی تا زمانی که نورچشمی‌ها و بنگاه‌های اقتصادی دولتی است، اصلاً امکان این را ندارد که به دیگران برسد، لذا تمام تسهیلات به طرف بنگاه‌هایی سوق داده می‌شوند که برای اقتصاد ما مفید نیستند، چون در آنها سوء استفاده‌های کلانی صورت می‌گیرند و نظام نه تنها از آنها کمترین بهره را نمی‌برد، بلکه بیشترین بودجه را به آنها پمپاژ می‌کند و آخر سر هم نه نظام و نه مردم هیچ بهره‌ای از آنها نمی‌برند و درآمدی هم عاید نظام نمی‌شود. از آن طرف هم آن 20 درصد باید خسارت همه اینها را بدهد.

https://shoma-weekly.ir/ZmJ63p