اقتصاد

اقتصاد مقاومتی دولتی شدن اقتصاد نیست

واحد جوانان حزب موتلفه اسلامی‌ هفته گذشته نشست تخصصی را با موضوع اقتصاد مقاومتی با حضور داود دانش‌جعفری عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام و وزیر اسبق اقتصاد و دارایی برگزار کرد.
در این جلسه دبیر کمیسیون اقتصادی مجمع تشخیص مصلحت نظام به تبیین و بازخوانی این سیاست مهم اقتصاد کشور پرداخت و گفت: برای درک مفهوم اقتصاد مقاومتی باید به فراز و نشیبهای اقتصاد ایران در طی ۳۵ سال نگاه کرد و عصاره خوب بودن یا بد بودن اقتصاد را با وضعیت تولید ناخالص سنجید. البته در برخی از کشورها جهان سوم جامعه موفق بر مبنای شاخصهایی چون سلامت و آموزش و توسعه انسانی مطرح میشود نه فقط صرفا بر مبنای پول و تولید. اما در تمام دنیا پایه هر شاخصی برای ارزیابی اقتصاد تولید است.

دانش جعفری ضمن تعریفی از رشد اقتصادی، در رابطه با رشد اقتصادی کشورمان اظهار داشت: در سالهای بعد از انقلاب متوسط رشد اقتصادی ایران ۸/۴ تا ۵ در صد بوده است، یعنی هرسال تا ۵ درصد نسبت به سال قبل بهتر شده است. البته یکسری فراز و نشیبها وجود داشته است به طور نمونه در سالی که ما در گیر جنگ بودیم این رشد صفر و سال گذشته و امسال منفی بوده است و در سالهایی هم این رشد به ۱۰ درصد رسیده است و میانگین این ارقام ۵ درصد بوده است.

این کارشناس اقتصادی یادآور شد: در هر کشوری اگر این رشد اقتصادی مستمر و متناوب باشد پدیدهای خوب است و به همین مناسبت است که بسیاری از کشورهای جهان در خصوص این رشد شاخص و استانداردی تعیین کرده است زیرا اگر در اقتصاد کشوری نوسانات بسیاری وجود داشته باشد، نکتهای بسیار منفی است.

وی افزود: اقتصاد مقاومتی در واقع کالبد شکافی وضعیت اقتصاد کشور در سالهای بعد از انقلاب است که با بررسی نقاط ضعف و قوت اقتصادی آن را تبدیل به یک نظریه کردهایم. پس اقتصاد مقاومتی پیدا کردن راهکارهای اجرایی و قانونی با سازو کارهایی است که اقتصاد ایران در مواجه با تکانها و شوکهای اقتصادی چه داخلی و چه خارجی ازحرکت مستمر خود باز نایستد.

این عضومجمع تشخیص مصلحت نظام ادامه داد: درمرحله دوم اقتصاد مقاومتی ما باید تهدیدها و آسیبهای اقتصاد ایران را شناسایی کنیم. در واقع تکانهایی که اقتصاد ایران را به سمت خطر پذیری میبرد را مدیریت کنیم تا اقتصادی مقاوم داشته باشیم.

وی خاطر نشان کرد: در سیاست گذاری داخلی باید از کارهایی که هرچند با حسن نیت، اقتصاد کشور را ازحالت تعادل خارج میکند، پرهیز کنیم. به طور مثال مسکن مهر با هدف تامین مسکن برای قشر کم درآمد سیاست گذاری شد. اما اشتباهی که صورت گرفت، دولت به دلیل نبود پول دست به چاپ اسکناس زد. چاپ اسکناس بدون پشتوانه تولید یعنی گرفتن مالیات ازعامه مردم؛ که موجب فقر بیشتر فقرا و افزایش ثروت اغنیا میگردد. در واقع با افزایش نقدینگی، تورم ۱۴ الی ۱۵ در صدی در جامعه ایجاد شد. اکنون میتوانیم به این مسئله به عنوان یک یافته علمی اقتصاد تکیه کنیم، که هر چقدر هدف مقدس بود اما در ‌‌نهایت به دلایل یاد شده نتیجه آن ناموفق بود.

دانش جعفری ادامه داد: یکی از عوامل ضربه زننده به اقتصاد کشورتحریمها هستند که ما در تحریمهای اخیر متوجه شدیم، درخیلی از موارد آسیب پذیریم؛ درحقیقت بسیاری از سیاستهایی که قبلا اعلام کردیم اقتصاد ایران را نه تنها تقویت نکرده، بلکه از داخل دچار ضعف کرد، بنابراین نباید دیگر این سیاستها را اتخاذ کنیم.

وی افزود: اگر در چرخه تولید مستمر، بتوانیم این چرخه را در کشور کامل کنیم یعنی تمام وسایل مورد نیاز تولید را در داخل مهیا کنیم دیگر در تحریمها چرخه تولید ما آسیب جدی نخواهد دید.

وی با اشاره به سیاستهای ارزی در سالهای اخیر به عنوان یک یافته علمی در اقتصاد مقاومتی بیان داشت: سیاستهای غلط ارزی در سالهای اخیر باعث شد تا قیمت قطعات تولید در کشور بالا رفته لذا تولید کننده به علت ارزان بودن جنس خارجی روبه واردات آورد و در نتیجه به علت مدیریت ناصحیح ما تولیدکننده کشور را به وارد کننده اجناس خارجی تبدیل کردیم. این مسئله نیز به عنوان یک یافته ضربه زننده در اقتصاد شناسایی شد. زمانی که ما درآمدهای ارزی به وفور داشتیم به‌‌ همان نسبت واردات بیش از حد داشتیم که این موجب تعطیلی چرخه تولید در پارهای از موارد شد و اقتصاد ما دچار بیماری هلندی کرد به عبارت بهتر تولید کننده داخلی را تبدیل به وارد کننده کرد. اما در برخی از موارد مورد نیاز مردم مانند مسکن که قابل وارد شدن نیست بازار آن دچار نوسانات شدید شد. این موارد اقتصاد کشور را دچار افت و خیز شدید میکند که باعث آسیب پذیری اقتصاد است.

وزیر اقتصاد دولت نهم با بیان اینکه اقتصاد مقاومتی سیاست جدیدی درعلم اقتصاد نیست گفت: اقتصاد مقاومتی یک راهکار جدید نیست بلکه راهکاری برای برون رفت از آسیبهای جدی در اقتصاد است، تا اقتصاد یک کشور بر اثر فشارها و تهدیدها آسیب جدی نبیند.

دانش جعفری اشاره کرد: دراقتصاد مقاومتی دو رویکرد مطرح است؛ یک رویکرد کنترل و کاهش خطر پذیری است. به طوری که مجراهای اقتصادی کشور در کالاهای مختلف باید چند گانه باشد و از حالت انحصاری خارج شود و رویکرد دوم افزایش مقاومت است که این مقاومت با تولید و یا
ذخیره
سازی امکان پذیر است. تا اقتصاد کشور در شرایط خاص دچار نوسان نشود.

وی با بیان آنکه برخی اقتصاد مقاومتی را فقط با نگاه درون زا مینگرند اظهار داشت: اقتصاد مقاومتی، اقتصادی درون زا و برون نگر است. منظور از دورن زا در واقع دسترسی به منابع داخلی است و برون نگر یعنی ما به بازارهای دنیا هم فکرمی کنیم ونمی خوهیم مانند کشور کره با دیگر کشورهای دنیا قطع ارتباط کنیم بلکه میخواهیم در دنیا حضور داشته باشیم اما در همین حضور مدیریت به گونهای باشد که آسیب پذیر نباشیم معنای اقتصاد مقاومتی دولتی شدن اقتصاد نیست بلکه مدیریت صحیح دولت در اجرای سیاستهای آن است.

همچنین در این نشست دانش جعفری به سوالات حضار پاسخ گفت.


https://shoma-weekly.ir/kIJBn3