ورزش

اقتصاد مقاومتی در ورزش باید اوج بگیرد

تلاش در جهت توسعه تولیدات ورزشی از جمله تولید مربیان، بازیکنان و تجهیزات و اقلام ورزشی قابل صدور و با کیفیت به سراسر عالم همانند نقش صدور بازیکن فوتبال در اقتصاد برزیل و یا مربی کشتی و تکواندو از ایران و برندهایی چون آدیداس در صادرات کالای ورزشی. با توجه به مرغوبیت مواد اولیه طبیعی ایران و هوش و ذکاوت در نوآوری و خلاقیت ایرانیان به علاوه تعهد اعتقادی آنان می‌تواند با بالاترین برندها رقابت کند
غلامحسین زمان آبادی- صر برنامهریزی از اساسیترین ارکان یک جامعه است. رشد و توسعه پایدار نیازمند برنامهای دقیق همه جانبه و کارشناسی است، برنامهریزی یکساله پنج ساله و اخیراً بیست ساله قدم به قدم جامعه ما را به سوی اهداف از پیش تعیین شده راهنمایی مینماید.

اما گاهی تصمیمسازان و تصمیمگیران و راهبران جامعه علیرغم همه برنامهها اقدام به یک برنامهفراگیر، استراتژیک و آیندهساز هدایت میکنند. در سالهای اخیر رکود اقتصادی در جهان، برخی کشورها را به سوی برنامه استراتژیک «ریاضت اقتصادی» سوق داده است.لیکن با روشنبینی رهبر معظم انقلاب اسلامی برنامه استراتژیک اقتصاد مقاومتی با استفاده از فرهنگ اصیل و ارزشی مردم ما و استفاده از کلمه مقاومت که بعد از انقلاب بار ارزشی پیدا کرده است همچون نیروی مقاومت بسیج، نیروی مقاومت منظقه و.... جهت حفظ کیان هویت اعتقادی و استقلال اسلامی و مبارزه با سلطه بیگانه بر عرض و شأن و حرمت مسلمانان و صیانت نفس اجتماع را اعلام کردهاند.

لیکن در این مقاله به سبب جایگاه کارگروه ورزش حزب مؤتلفه اسلامی بنا داریم ورزش در اقتصاد مقاومتی را مبنای بررسی قرار دهیم.

ابتدا باید تعریفی جامع و مانع از اقتصاد مقاومتی ارائه دهیم.

تعریف اقتصاد مقاومتی:

تا کنون به سبب حساسیت موضوع تعاریف بسیاری مطرح شده است لیکن سخنان معظم له راهگشاترین جمعبندی جهت پرداختن به این برنامه استراتژیک است که دوستان را به سخنان ایشان در بهمن ماه 1392 ارجاع میدهیم. در مجموع برخی جملاتً واژهها و کلماتی که به نظر میرسد این سالها به کار گرفته شده و این کلمات میتوانند در دستیابی به اقتصاد مقاومتی در ورزش ما را یاری کند میپردازیم.

واژگان مهم:

1- اصل 44 قانون اساسی خصوصیسازی مثلاً واگذاری باشگاههای مهم دولتی مثل استقلال و پرسپولیس

2- اقتصاد ورزش درونزا و برونگرا

3- در اقتصاد مقاومتی ورزش باید پیشگیری بجای درمان عمل شود

4- افزایش کیفی در نرمافزاری و توسعه کمی در سختافزاری

5- افزایش بازدهی همگانی اعم از مربی، مدیر، بازیکن

6- کوچک و چابکسازی سیستم اداری ورزش

بجای گسترده کردن تشکیلات اداری به ادغام برخی فدراسیونها، ادارات، سازمانهای موازی حرکت کنیم به عنوان نمونه و پیشنهاد.

الف- ادغام وزارت ورزش و کمیته ملی المپیک و ایجاد ساختار ملی رسمی غیر دولتی بنام طرح یکپارچه ورزش و تربیت بدنی زیر نظر تشکل مردم نهاد (NGO) با انتخابات مستقیم اهالی وزرش نظیر تشکلهای ورزشی کشورهایی چون آلمان، ترکیه...

ب- ادغام فدراسیونهای مختلف آبی از جمله قایقرانی، شنا، شیرجه، نجاتغریق و واترپلو

ج- کشتی، باستانی و ورزشهای پهلوانی

د- فدراسیونهای رزمی (جودو، کاراته، تکواندو، ووشو، بوکس

ه بدمینتون، تنیس، تنیس روی میز

7- حمایت و سرمایه گذاری بر روی تولید کالای ورزشی اعم از تجهیزات، مکملهای ورزشی و غذایی و کیفیسازی آنها در جهت صادرات

8- رونق گردشگری و توسعه بازارهای محلی از طریق ورزش

9- تقویت دانش فنی در مربیگری، داوری، امور سرپرستی باشگاهها، مدیریت بازرگانی و بازاریابی و بی نیازی از مربیان و عوامل خارجی

10- ایجاد ستاد فرماندهی اقتصاد مقاومتی در ورزش و تربیت بدنی درادامه به بررسی مختصر سرفصلهای مطرح شده میپردازیم.

اصل 44 قانون اساسی:

مهمترین سرفصل اقتصاد مقاومتی در ورزش را میتوان استفاده از ظرفیت اصل 44 نامید این سرفصل قانون اساسی به ما اجازه میدهد جهت استفاده از انرژی متراکم نیروی مردمی به صورت قانونی بستر حضور مردم در اداره کشور را فراهم کنیم. لذا پیشنهاد مشخص ما این است که؛

با رفع موانع قانونی واگذاری امر ورزش اعم از مجموعه نرمافزاری و سختافزاری را به بخش مردمی امکانپذیر نماییم:

1- اولاض ورزش را به یک ستاد فرماندهی تبدیل کنیم و چون ورزش و تربیت بدنی کاری به شدت مردمی است و از حیطه دولتی خارج و با ادغام کلیه مراکز تصمیمگیری ورزش به یک ستاد با اکثریت اهالی ورزش تبدیل نماییم نحوه عمل، شورایی متشکل از نمایندگان کانونهای مربیان، داوران، بازیکنان، پیشکسوتان ورزش(کارشناسان) نماینده باشگاهها، نماینده فدراسیونهای ورزشین، قهرمانان المپیک و سه نفر از نمایندگان دولتی جمعاً ده نفر شورای ورزش و تربیت بدنی کشور را تشکیل دهند و کلیه تصمیمات ورزشی را فرماندهی نمایند.

2- اقتصاد ورزش درونزا و برونگرا

تلاش در جهت توسعه تولیدات ورزشی از جمله تولید مربیان، بازیکنان و تجهیزات و اقلام ورزشی قابل صدور و با کیفیت به سراسر عالم همانند نقش صدور بازیکن فوتبال در اقتصاد برزیل و یا مربی کشتی و تکواندو از ایران و برندهایی چون آدیداس در صادرات کالای ورزشی. با توجه به مرغوبیت مواد اولیه طبیعی ایران و هوش و ذکاوت در نوآوری و خلاقیت ایرانیان به علاوه تعهد اعتقادی آنان میتواند با بالاترین برندها رقابت کند روزگاری در اندلس اسپانیای فعلی هر چه مارک الله بر آن میزدند مورد اعتماد حتی اروپاییان بود، چرا که از کیفیت و استاندارد بالا در جهان برخوردار و مورد اعتماد عمومی بود. چیزی شبیه جنس خارجی در رقات با جنس وطنی..

https://shoma-weekly.ir/VObKxY