اقتصاد

اقتصاد مقاومتی به الگوی ویژه و آموزش نیاز دارد

اقتصاد مقاومتی به دنبال معرفی ایران به عنوان الگو در سطح جهان اسلام است.
رئیس اتاق بازرگانی صنایع و معادن تهران با اشاره به این‌که دیدگاه رهبری در اقتصاد مقاومتی مبتی بر نگرشی درون‌زا و برون‌نگر در اقتصاد کشور است، گفت: اقتصاد مقاومتی به دنبال معرفی ایران به عنوان الگو در سطح جهان اسلام است. یحیی آل‌اسحاق اظهار‌کرد: قوی‌ترین نوع جنگ در شرایط فعلی جنگ اقتصادی و نرم‌افزاری است، به عبارت ساده‌تر در حال حاضر چین و ‌آمریکا در جنگ ارزی با یکدیگر قرار دارند که بر این اساس، چین با ذخیره کردن دلار آمریکا یا پایین آوردن قیمت آن نقش مهمی را در کاهش ارزش دلار آمریکا در بازار بین‌المللی ایفا می‌کند.

به اعتقاد وی، دشمن در شرایط کنونی به جای استفاده از موشک برای تحقق اهداف خود در ایران مانع صادرات و واردات کالاهای مورد نیاز کشور از طریق ممنوعیت رفت‌وآمد کشتی‌ها به بنادر می‌شود تا از این طریق بتواند تامین مواد اولیه صنایع مختلف ازجمله پتروشیمی کشور را با مشکلاتی همراه کند.
رئیس اتاق تهران با بیان این‌که دشمن با شناسایی وابستگی ما به درآمدهای نفتی طی سال‌های اخیر ممنوعیت‌هایی را در نقل و‌انتقال پول به‌وجود آورده است، اظهار کرد: در جنگ اقتصادی نقاط ضعف مورد شناسایی قرار می‌گیرد و دشمن از طریق همین نقاط ضعف، حمله‌های خود به کشورها را انجام می‌دهد.
رئیس اتاق تهران با بیان این که اگر بتوانیم با تدبیر و برنامه‌ریزی در رابطه با اقتصاد مقاومتی به گونه‌ای عمل کنیم که چالش‌های کلان اقتصادی را در مقابل تهدیدها شناسایی و راهکارهای مقابله با آن را به‌کار بگیریم، در‌نهایت به عنوان یک الگو برای کشورهای منطقه و جهانی قرار خواهیم گرفت، اظهار کرد: در چگونگی رسیدن به یک الگو برای کشورهای منطقه و جهانی باید به سیاست‌ها و تدابیری که کشور برای مقابله با تهدیدهای خارجی به‌کار می‌گیرد، به وضعیت منطقه‌ای و سوق‌الجیشی ایران نیز توجه ویژه‌ای کرده و متناسب با آن سیاست‌هایی را در حوزه اقتصادی به‌کار‌بگیریم.
این کارشناس اقتصادی ادامه داد: اگر بخواهیم طرح ۲۴ بندی رهبر معظم انقلاب در سیاست‌های اقتصاد مقاومتی را انجام دهیم، باید فعالان اقتصادی در چارچوب‌های مختلف و با یک نگاه منسجم دست به اتخاذ سیاست‌های مناسب بزنند. وی با تاکید بر این‌که در شرایط فعلی ما در یک جنگ اقتصادی قرار داریم که باید بتوانیم ابزارهایی را برای مقابله با آن به‌کار بگیریم، تصریح کرد: دشمن در شرایط فعلی با شناسایی تهدیدهای موجود در اقتصاد کشور احساس موفقیت می‌کند که باید این ذهنیت را از دشمنان برداریم. باید قبول کنیم که یک جنگ تحمیلی اقتصادی را با ابرقدرت‌ها در پیش داریم که باید راهکارهای مناسبی با تدوین نقشه راه منسجم به کار بگیریم. آل‌اسحاق با تاکید بر این‌که یک دکترین مشخص باید در اقتصاد کشور برای تحقق اقتصاد مقاومتی تعریف شود و به نکات مهمی توجه شود، اظهار کرد: برای جلوگیری از تهدید، نخست باید نقاط ضعف را شناسایی و اقتصاد کشور را آنالیز کنیم. در‌این میان لازم است، نسبت به شناسایی نقاط تهدید اقدام کرده و با فرآیندهای خاص اقتصاد کشور، ضعف‌ها را برطرف کنیم. وی بر لزوم استقرار یک نظام اقتصادی تاکید کرد و افزود: برای رسیدن و تحقق سیاست‌های اقتصاد مقاومتی، باید یک نقشه راه ضمن به‌کارگیری علوم نظامی و اقتصادی مورد توجه مسئولان قرار گیرد. اقتصاد مقاومتی نیاز به مدل و الگوی ویژه، تربیت و آموزش دارد که باید در این رابطه سیاست‌های کارآمدی به کار گرفته شود.

https://shoma-weekly.ir/pPzKvE