اقتصاد

اقتصاد مقاومتی بهترین راهکار برای خروج از بن بست تحریم

تحریم‌ها برای جمهوری اسلامی همیشگی بوده است و در اثر این تحریم‌ها کشور در بسیاری از امور رشد و توسعه یافته است بنابراین تمدید مذاکرات تا تیرماه آنچنان نمی‌تواند بر اقتصاد کشور تاثیر گذار باشد همچنین اگر به شاخصه‌های اقتصاد مقاومتی توجه کنیم و بیش از پیش بر توانایی‌ها و قابلیت‌های درونی اتکا کنیم این مرحله را نیز به راحتی پشت سر خواهیم گذاشت.

«امیدواریم که وضعیت اقتصادی کشور روند مثبتی را در پیش گیرد و روند اقتصاد ایران را روندی مثبت و روبه رشد میدانم که امیدوارم مشکلات آن حل شود. ولی آنچه که به فعالان اقتصادی توصیه میکنم، این است که منابع مالی خود را به سمت تولید و سازندگی کشور به کار گیرند؛ چرا که سرمایه گذاری در ایران سودآوری بسیار بالایی دارد.»

این نخستین سخنان وزیر امور اقتصاد و دارایی کشور بعد از مشخص شدن نتیجه مذاکرات با کشورهای ۱+۵ است، سرانجام بعد از هفت ماه مذاکرات فشرده و انتظار بخشهای مختلف اقتصاد کشور برای مشخص شدن وضعیت تحریمها تمدید مذاکرات اقتصاد ایران را همچنان در شرایط انتظاری قرار داد. با این حال انتشار خبر تمدید مذاکرات باعث سقوط بازار سرمایه شد و بورس تهران با افت ۱۲۰۸ واحدی در یک روز به این خبر واکنش نشان داد اگرچه طیب نیا در واکنش به نتیجه تمدید مذاکرات از وضعیت خوب اقتصادی خبر داد و گفت: در یکسال اخیر با مدیریت موثری که صورت گرفت، تورم روند نزولی به خود گرفته و قیمت داراییهای ما از جمله طلا و ارز در وضعیت باثباتی قرار گرفته و به طور حتم رشد اقتصادی که از سه ماه گذشته آغاز شده در ماههای آینده نیز ادامه خواهد داشت. این موضوع که آیا تمدید مذاکرات که به معنی تمدید تحریمها علیه اقتصاد ایران خواهد بود وضعیت اقتصادی کشور را در سال اینده به کدام سمت سوق خواهد داد موضوعی است که کارشناسان و فعالان اقتصادی در رابطه با آن اظهار نظرهای مختلفی دارند. محمد حسننژاد نماینده مرند و جلفا در مجلس شورای اسلامی در این رابطه معتقد است: تمدید مذاکرات به معنی شکست مذاکرات نیست با این حال واکنش بازارهای سرمایه واکنش طبیعی و قابل
پیش
بینی است ما نباید بیش از اندازه به نتیجه بخش بودن مذاکرات خوشبین میبودیم اگرچه این مذاکرات روند بسیار مثبتی داشت.

وی تاکید میکند: به طور حتمی توافق در مذاکرات نتیجه بسیار خوبی را برای اقتصاد ایران به همراه داشت زیرا لغو تحریمها بخشهای زیادی از صنایع ما را رونق میبخشید ولی با وجود تحریمها در تمامی این سالها این صنایع فعالیت کردند و از این به بعد نیز به فعالیت خود ادامه میدهند و تحریمها نمیتوانند آنچنان روند مثبت اقتصاد کشور را کند کنند.

موضوع افت قیمت نفت مهمتر از تمدید تحریمهاست

حمید رضا فولادگر عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس نیز معتقد است تمدید مذاکرات به معنی شکست نیست و آنچنان بر اقتصاد کشور تاثیر گذار نخواهد بود وی در گفتگو با «شما» تاکید میکند: تحریمها در این سالها برای صنایع کشور موضوع و اتفاق تازهای نبوده و نیست و حال با تمدید مذاکرات برای چند ماه دیگر اتفاق خاصی در کشور نخواهد افتاد و واکنش منفی بازار سرمایه در روز نخست خبر تمدید مذاکرات واکنش طبیعی بود که بعد از چند روز شرایط به حالت عادی و سابق باز خواهد گشت.

عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس تاکید میکند: هم اکنون آنچه که برای کشور اهمیت دارد بحث تمدید مذاکرات و به تبع آن تمدید تحریمها نیست بلکه موضوع افت شدید قیمت نفت در بازارهای جهانی است که باید برای آن خود را آماده کنیم به نظر میرسد این موضوع اهمیت بسیار بیشتری از بحث تحریمها در حال حاضر دارد ضمن اینکه هنوز به نتیجه بخش بودن مذاکرات میتوان امیدوار بود و تا تیرماه سال جاری باید منتظر ماند.

اقتصاد مقاومتی بن بست تحریمها را میشکند

ابراهیم نکو از اعضای هیئت رئیسه کمیسیون اقتصادی اما در واکنش به وضعیت پیش آمده به «شما» میگوید: درست است که تحریمها در چند سال گذشته اقتصاد کشور را تحت تاثیر خود قرار داده است ولی اقتصاد کشور در این سالها از سو مدیریتها نیز آسیب دیده است که باید برای این تحریمهای داخلی در ابتدا چارهای بیندیشیم.

وی تاکید میکند: تحریمها برای جمهوری اسلامی همیشگی بوده است و در اثر این تحریمها کشور در بسیاری از امور رشد و توسعه یافته است بنابراین تمدید مذاکرات تا تیرماه آنچنان نمیتواند بر اقتصاد کشور تاثیر گذار باشد همچنین اگر به شاخصههای اقتصاد مقاومتی توجه کنیم و بیش از پیش بر تواناییها و قابلیتهای درونی اتکا کنیم این مرحله را نیز به راحتی پشت سر خواهیم گذاشت.

https://shoma-weekly.ir/7PhcaG