اقتصاد

اقتصاد ما باید از دفاع مقدس الگو بگیرد

با اتکا به تجربیات دوران هشت سال دفاع مقدس و مدیریت جهادی می تواند به رشد 8 درصدی در اقتصاد رسید. ملت ایران در این دوران با امکانات و ظرفیت های بسیار کم مثل سلاح، نیروی آموزش دیده، تجهیزات و تجارب توانست تجربه موفقیت آمیزی داشته باشد.
وزیر اسبق بازرگانی بهترین الگوی اقتصاد مقاومتی را دوران هشت ساله دفاع مقدس دانست و گفت: به معنی واقعی کلمه اقتصاد مقاومتی در این دوران طلایی در کشور به مرحله اجرا درآمد.

دکتر یحیی آل اسحاق در مصاحبه با رادیو اقتصاد با اعلام اینکه بهترین نمود «مدیریت جهادی» در دوران دفاع مقدس متبلور شد، افزود: مدیریت جهادی به معنای داشتن روحیه جهادی است.

وی همچنین اظهارداشت: در مدیریت جهادی با وجود نبود امکانات کلاسیک ولی بر اساس یک برنامه‌ریزی منضبط و به دور از بروکراسی‌های اداری در راستای تحقق اهداف والای نظام تلاش و محصولی به روز تولید و زمینه رشد و بالندگی کشور نیز فراهم می‌شود.

آل اسحاق تاکید بر اینکه با مدیریت جهادی می توان گامهای مثبتی در رشد اقتصادی کشور برداشت، گفت: هشت سال دفاع مقدس برگ زرینی در زمینه مدیریت جهادی است بنابراین می توان از تجارب این دوران برای رشد و بالندگی ایران اسلامی به نحو احسن بهره برداری کرد.

وی در ادامه با اعلام اینکه کشور در میزان بهره وری هنوز جایگاه مناسبی ندارد بر ضرورت افزایش بهره وری و کاهش هزینه ها در جامعه تاکید کرد.

آل اسحاق بیان داشت: انسان در موضوع بهره‌وری همواره محور و اساس است چون همه برنامه‌ریزی‌ها و سازماندهی‌ها در فرآیند کسب و کار و کیفیت محصول از سوی نیروی انسانی تامین می‌شود.

وی با بیان اینکه انسان نقش کلیدی و محوری در افزایش بهره‌وری دارد، گفت: نگرش مثبت عامل انسانی، روحیه جهادی، خلاقیت و نوآوری،‌ کسب مهارت‌های جدید، واگذاری کارها به افراد توانمند، متعهد، شایسته، خلاق و نوآور در مشاغل مختلف و مرتبط، ایجاد انگیزش مناسب برای کارکنان مستعد و ... در ارتقا بهره وری بسیار ضروری به نظر می رسد.

آل اسحاق افزود: براساس تمام اطلاعات و معیارهای جهانی یک درصد از کل تجارت بین المللی جهان باید حق ایران باشد درحالیکه امروز فقط سه هزارم تجارت بین المللی را در اختیار دارد که این فاصله ای بسیار بزرگ است.

وی همچنین دستیابی به رشد اقتصادی 8 درصدی را دور از ذهن ندانست و اظهارداشت: برای تحقق این مهم باید نظام تدبیر در اقتصاد با واقعیت های علم اقتصاد، مدیریت اقتصاد و اقتضائات ایران متناسب باشد.

آل اسحاق تاکید کرد: با اتکا به تجربیات دوران هشت سال دفاع مقدس و مدیریت جهادی می تواند به رشد 8 درصدی در اقتصاد رسید. ملت ایران در این دوران با امکانات و ظرفیت های بسیار کم مثل سلاح، نیروی آموزش دیده، تجهیزات و تجارب توانست تجربه موفقیت آمیزی داشته باشد.

وی بیان داشت: در دوران دفاع مقدس ملت ایران توانست با روحیه جهادی قله های موفقیت را یکی پس از دیگری فتح و به سر منزل مقصود برسد بنابراین امروز درباره موضوع رشد اقتصادی 8 درصد باید درست مثل دوران جنگ عمل کرد.

آل اسحاق با اشاره به این جمله که ایران امروز در شرایط جنگ اقتصادی قرار گرفته چون تمام دنیا علیه اقتصاد کشور بسیج شده است، گفت: در جنگ اقتصادی به نقشه راه، ستاد عملیاتی و امکانات لازم نیاز است که خوشبختانه این سه اصل اساسی از سوی رهبر معظم انقلاب ابلاغ شده است.

وی با اذعان اینکه در اقتصاد باید واقعیت نگر و آرمانگرا بود، افزود: برای رسیدن به رشد اقتصادی 8 درصدی باید اقتصاد مقاومتی و مدیریت جهادی محور اصلی باشد.

دکتر یحیی آل اسحاق یادآور شد: با انتشار آثاری در حوزه انقلاب و دفاع مقدس ، می‌توان الگوهای غیرمنطبق با جمهوری اسلامی را از بین برد. گفتمان انقلاب را زنده نگه داشت تا الگوهای متفرقه جای الگوهای انقلابی را نگیرند.

آل اسحاق تصریح کرد: پایداری و رشد فرهنگ مقاومت با انتشار آثاری در این زمینه میسر است وگرنه این فرهنگ فراموش می‌شود. اگر به فکر توسعه انقلاب هستیم باید آثار پرمخاطب را چه در داخل و چه در خارج ،با توجه به ادبیات و تکنولوژی روز، منتشر کنیم و این کار بزرگی است.

https://shoma-weekly.ir/e2m1BW