اقتصاد

اقتصاد در هفته گذشته

بهار بورس در پاییز

پاییز امسال، بازار بورس رونق تازهای گرفت و رکوردشکنیهای بیسابقهای را پشت سر گذاشت. با مقایسهای بین چهار بازار مهم اقتصادی مسکن، سکه و طلا، بورس و ارز مشخص میشود که رونق سرمایهگذاری در بورس، بازار طلا و دلار و مسکن را از سکه انداخت.

معاملات تالار شیشه ای در سه ماهه اخیر در حالی پیگیری شد که شاخص کل با بازدهی مثبت نزدیک به 24 درصدی از حدود 63 هزار واحد در نخستین روز از فصل پاییز به بیش از
87 هزار واحد در آخرین روز معاملاتی در فصل پاییز رسید و در این دوره بازدهی مثبت بیش از 50 درصدی را برای

معامله‌گران و فعالان بازار به ارمغان آورد.

کارشناسان پیشبینی کردهاند که شاخص بورس در آیندهای نزدیک بتواند در مرزهای فراتر از قله 100هزار واحد هم پیشروی کند، همآکنون شاخص بورس در محدوده
88
هزار واحد ایستاده است.

 

تشکیل کارگروهی برای بررسی تعرفه واردات خودرو

هفته گذشته وزیر صنعت، معدن و تجارت، ضمن اینکه جانب افزایش قیمت را در بازار خودرو گرفت،  از تشکیل کارگروهی خبر داد که قرار است میزان تعرفه واردات خودرو برای سال آینده را بررسی کنند.

 

شاپرک؛ شاهکلید جلوگیری از کلاهبرداریها در شبکه بانکی

آماری از سوی رئیس پلیس فتای ناجا منتشر شد مبنی بر اینکه در 9 ماه امسال در مقایسه با مدت مشابه سال قبل، جرایم اینترنتی 64 درصد افزایش یافته که بیشترین موارد با 49 و نیم درصد مربوط به برداشت غیرمجاز از بانک ها بوده است. البته پلیس فتا اعلام کرده که در سال جاری 84 درصد از پرونده ها در زمینه برداشتهای غیرمجاز از بانک ها، منجر به کشف و تحویل مبالغ به صاحبان
حساب
ها شده است.

کلاهبرداران با ساخت صفحه جعلی بانکها و فروشگاههای اینترنتی مشهور اقدام به سرقت اطلاعات کاربران و خالی کردن حساب آنها می کنند.

 البته ناصر حکیمی مدیر کل فنآوری اطلاعات و ارتباطات بانک مرکزی گفته است که طرح شاپرک (شبکه الکترونیکی پرداخت کارت) از این نوع کلاهبرداری جلوگیری می کند.

بر این اساس شاپرک کنترل و نظارت در شبکه پرداخت کشور، ایجاد ساز و کار یکسان برای فعالیت شرکتها، استاندارد سازی خدمات قابل عرضه و هدایت به سمت استفاده بهینه از منابع را به عهده دارد.

 این طرح بهمنظور نظارت دقیق و ارتقای سطح امنیت تراکنشهای خرید اینترنتی و جلوگیری از جعل، از پایان آذرماه امسال، همه تراکنشهای پذیرندگی مربوط به درگاههای پرداخت اینترنتی بانکها از مرکز «شتاب» قطع شده و این تراکنشها صرفاً از طریق «شاپرک» انجام شوند.

 

تشکیل و آغاز به کار کمیسیون تلفیق بودجه 93

کمیسیون تلفیق بودجه سال 1393 کل کشور هم هفته گذشته تشکیل شد و 55 تن از نمایندگان عضو در کمیسیونهای مختلف مجلس در این کمیسیون حضور دارند و کار بررسی لایحه بودجه 93 کل کشور را از این هفته آغاز کردهاند. غلامرضا مصباحیمقدم بهعنوان رئیس و غلامرضا تاجگردون و الیاس نادران به عنوان نواب رئیس اول و دوم کمیسیون تلفیق بودجه برگزیده شدند.

https://shoma-weekly.ir/DnvHWo