شهرستانها

اقتدار عراق، اقتدار ایران

بی‌شک بعد از آزادسازی موصل و شکست تروریست‌ها اقداماتی در راستای تضعیف این موقعیت و اقتدار در حال جریان است. طرح استقلال اقلیم کردستان عراق آغاز این روند است.
نصرت اله حیدری- امروز عراق نوین یا عراق پسا صدام، متحد استراتژیک جمهوری اسلامی است. رسیدن به این نقطه گامی راهبردی است، زیرا عراق و ایران یک جنگ ۸ ساله در کارنامه خود دارند.

جنگ معمولا نفرتآور است و ایجاد شکاف میکند. اما آنچه باعث عبور دو ملت از این چالش شده است، پیوستگی فرهنگی و تاریخی دو ملت ایران و عراق است. هم ملت ایران و هم ملت عراق میدانند که این صدام و حزب بعث بود که این جنگ را بر دو ملت تحمیل کرد.

جمهوری اسلامی در همان نخستین روزهای شکلگیری عراق نوین در کنار ملت و دولت عراق بود. تلاش برای استقرار ثبات و امنیت در عراق و کمک به استقرار دولت قانون و شکلگیری نهادهای قانونی و اصرار بر خروج نیروهای فرا منطقهای به خصوص آمریکا رویکرد جمهوری اسلامی به تحولات عراق جدید بود.

اما ملت عراق در دوران شکلگیری داعش و سقوط پی در پی استانهای عراق به خصوص سقوط قریبالوقوع بغداد عمق و علاقه ایران به سرنوشت خود را دیدند و لمس کردند. جالب است بدانید برخلاف فتنه انگیزهای محور عربی _عبری و امپریالیسم رسانهای غرب این علاقه به انقلاب، مختص به شیعه نیست.

در کنار شیعیان عراق، اهل سنت،کردها، ترکمنها نیز به جمهوری اسلامی عشق میورزند. با حمایتهای مادی و معنوی ایران ، دولت و ملت عراق در حال فائق آمدن و پیروزی کامل بر تروریسم و داعش هستند و این موقعیت و قدرت عراق را در تحولات متطقهای افزایش خواهد داد.

بیشک بعد از آزادسازی موصل و شکست تروریستها اقداماتی در راستای تضعیف این موقعیت و اقتدار در حال جریان است. طرح استقلال اقلیم کردستان عراق آغاز این روند است.

در این مقطع حساس عراقیها باید هوشیار بوده و دشمنان استقلال عراق را رصد کنند. در موقعیت کنونی جمهوری اسلامی باید برای افزایش اقتدار عراق تلاش کرده در دوران پسا داعش نیز در کنار ملت و دولت عراق باشد، زیرا امروز برخی از دولتهای منطفهای و فرا منطقهای علاقهمند به عراق متحد و یکپارچه نیستند، آنها عراق مقتدر را در شرایط کنونی در راستای منافع ایران میدانند و در صدد انتقام هستند.

امیدوارم همانطور که امروز اربعین به نماد وحدت و همدلی جهان اسلام خاصه ایران و عراق تبدیل شده است، فرصتها و زمینههای این وحدت عمق یافته و در سازندگی عراق نیز خود را نشان دهد، زیرا اقتدار عراق اقتدار ایران است.

https://shoma-weekly.ir/Qx9BF6