اقتصاد

افزایش اجاره بها و سیاست‌های پولی و بانکی دولت

آپارتمان‌های کوچک که بنا به شرایط دشوار اقتصادی متقاضی بیشتری دارند به نسبت آپارتمان‌های با متراژ بشتر نرخ اجاره بیشتری دارند. از سوی دیگر تورم موجود نیز صاحب خانه‌ها را ترغیب می‌کند که از اجاره دادن خانه خود یک منبع درآمدی بسازند و گرانی کالاهای مختلف را معیار افزایش نرخ اجاره‌ها قرار دهند.
عطا الله حسینیان- بازار مسکن در رکود و اجارهها در حال افزایش است. چند سالی هست که بازار مسکن در شرایط رکود به سر میبرد، رکودی که تنها به خرید و فروش مربوط بوده اما این رکود نقشی در روند تعیین نرخ اجاره بها ندارد. یکی از مهمترین نگرانیها و دغدغههای مردم در نیمه اول سال که با تعطیلی مدارس و فصل اثاث کشیها همراه است، میزان نرخ اجاره بها و روند رو به افزایش آن است. با اینکه در روزهای اخیر اظهار نظرهای مختلفی با مضمون بهبود فضای بازار مسکن شنیده میشود و چشم به راه تغییر در بخشهای مختلف اقتصاد از جمله مسکن هستند، کارشناسان اقتصادی از ادامه این رکود در حوزه مسکن گفته و اعتقاد دارند که در حوزه اجاره بها نیز همچون سالهای گذشته سیر صعودی خواهیم داشت.

به گزارش بانک مرکزی، شاخص بهای مسکن اجاری در مناطق شهری ایران در سه ماهه سوم سال ۱۳۹۳ به سه ماهه قبل معادل ۴. ۵درصد و نسبت به سه ماهه مشابه سال قبل ۱۴. ۸درصد افزایش نشان میدهد.

همچنین بنابر آمار بانک مرکزی متوسط شاخص بهای مسکن اجاری در ۹ ماه اول سال ۹۳ نسبت به دوره مشابه سال قبل ۱۶. ۱درصد افزایش نشان میدهد. این شاخص در دوازده ماه منتهی به آذرماه ۱۳۹۳ نسبت به دوازده ماه منتهی به آذرماه ۱۳۹۲ معادل ۱۷. ۴درصد افزایش داشته است.

میتوان گفت که عرضه و تقاضا و نرخ تورم اصلیترین عوامل تعیین کننده در این بخش است. نگاهی به قیمت خانههای اجاری روشن میسازد، آپارتمانهای کوچک که بنا به شرایط دشوار اقتصادی متقاضی بیشتری دارند به نسبت آپارتمانهای با متراژ بشتر نرخ اجاره بیشتری دارند. از سوی دیگر تورم موجود نیز صاحب خانهها را ترغیب میکند که از اجاره دادن خانه خود یک منبع درآمدی بسازند و گرانی کالاهای مختلف را معیار افزایش نرخ اجارهها قرار دهند.

عباس فلاحی باباجان، عضو کمیسیون عمران با تاکید بر اینکه در حال حاضر فاتحان بازار مسکن چه در بحث خرید و فروش و چه در حوزه اجاره بها سودجویان و دلالان هستند، از حضور وزیر راه و شهرسازی در جلسه آتی کمیسیون عمران خبر داد و گفت: یکی از موضوعات کلیدی و مهمی که با حضور آقای آخوندی در کمیسیون مورد بحث و بررسی واقع خواهد شد چگونگی ضابطهمند کردن تعیین اجاره بها است. وی با انتقاد از روند افزایشی نرخ اجاره بها یادآور شد: باید مکانیزم مشخصی برای تعیین نرخ اجارهبها با توجه به امکانات ساختمان و همچنین موقیعت جغرافیایی آن در نظر گرفته تا بدین ترتیب از نرخگذاریهای سلیقهای جلوگیری شود. با این حال بررسی میدانی در برخی از نقاط شهر تهران به خوبی نشان میدهد که صاحبان ملک و مجتمعهای مسکونی از هم اکنون با افزایش قیمت اجاره بها به پیشواز فصل نقل و انتقالات رفتند. یکی از دلالان بازار مسکن در منطقه غرب تهران در این زمینه به «شما» میگوید: هم اکنون نرخ اجاره بها تا ۲۰ درصد برای امسال افزایش یافته است و این بر اساس تورم موجود در جامعه است اما با توجه به تغییرات اعمال شده در نرخ سود سپرده از سوی دولت به احتمال زیاد شاهد تاثیر این موضوع در بازار اجاره بها در ماه آینده خواهیم بود. وی ادامه میدهد: با کاهش سود سپرده مالکان و موجران دیگر اشتیاقی به گرفتن پول رهن از مستاجران نخواهند داشت و بیشتر تمایل به گرفتن اجاره در پایان ماه دارند که این موضوع نوسانات و تغییراتی را در بازار به وجود خواهد آورد.

https://shoma-weekly.ir/xB2Fi8