اقتصاد

اعضای 5+1 فهمیدند ایران حرف زور را نمی پذیرد

طرف‌های ما بدانند ایران کشوری نیست که زیر بار حرف زور برود و به زیاده‌خواهی‌ها جواب نخواهد داد، بلکه منطق و موارد مبتنی بر عقل و تدبیر را قبول خواهد کرد که این اراده ملت ایران است
دکتر یحیی آل اسحاق در مورد مذاکرات اخیر وین گفت: طبیعی است که در برابر این اقتدار مقاومت‌های سختی صورت بگیرد چون در صورت توافق علاوه بر تغییرات عمده در معادلات جهانی، استراتژی منطقه نیز به کل دچار تغییر و دگرگونی می‌شود.

نامزد حزب موتلفه در انتخابات 92 افزود: مذاکرات توسط افراد دلسوز و منصف و مسلط از سوی تیم ایرانی انجام شده که تقدیر همه افراد داخل کشور را در پی داشت.

وی افزود: وقتی به بزرگی کار نگاه شود متوجه می‌شویم، در منطقه راهبرد دیگری ایجاد خواهد شد که این موجب نگرانی برای برخی کشورها شده و مصداق آن نیز حضور وزیر خارجه عربستان در وین بود، حتی مقاومت جهانی و منطقه‌ای متأثر از کار ایران در مذاکرات وین خواهد بود.

وی همچنین گفت این مذاکرات، انسجام و وحدت ملی را با وجود سلایق مختلف در کشور به همراه داشته است.

آل‌اسحاق روند جریان مذاکرات را امیدوارکننده دانست و افزود: طرف‌های ما بدانند ایران کشوری نیست که زیر بار حرف زور برود و به زیاده‌خواهی‌ها جواب نخواهد داد، بلکه منطق و موارد مبتنی بر عقل و تدبیر را قبول خواهد کرد که این اراده ملت ایران است.

وی با بیان این که کشورهای حاضر در این مذاکرات تیم‌های پشتیبانی بزرگ و قوی دارند گفت: یکی از کشورهای حاضر در مذاکرات یک تیم 140 نفره برای پشتیبانی این مذاکرات دارد و یک کشور دیگر تیمی 40 نفره برای این مذاکرات چیده است. در مقابل ما گروهی 16 نفره به این مذاکرات فرستاده‌ایم که تلاش و پشتکار زیاد و البته تخصص و تبحر بالایی دارند و نتیجه آن را هم به عینه شاهد هستید که بعد از انجام مذاکرات هم مقام معظم رهبری، هم روسای قوا و هم سایر مسئولان از این تیم حمایت و از تلاش‌های آنان تقدیر و تشکر کردند.

آل‌اسحاق تصریح کرد: عده‌ای انتظار داشتند فضای روانی کشور پس از مذاکرات وین به هم بریزد که این طور نشد و نوسان ارزی که اخیراً شاهد بودیم، به علت افزایش 200 تومانی نرخ رسمی ارز در بودجه دولت برای سال آینده است که از 2650 تومان به 2850 تومان تغییر داده است که البته ذات آن اثر روانی دارد و به مذاکرات ربطی ندارد.

وی در پایان خاطر نشان کرد: مسئولان ما بیان کرده‌اند که اقتضائات کنونی، عرضه و تقاضا و شرایط موجود به ما این امید را می‌دهد که درباره بازار ارز نگرانی نداشته باشیم.

https://shoma-weekly.ir/APTuCx