ورزش

اعتقادم را هرگز زیرپا نمی گذارم

اگر تا آخر عمر خانه نشین می ماندم هرگز این کار را نمی کردم. عقاید و اعتقادم را هرگز زیرپا نمی گذاشتم و برای بازگشتم به فوتبال گدایی نمی کردم. حسین فرکی تا به امروز باعزت زندگی کرده است و زیر بلیط هیچ کس نرفته است و نخواهد رفت. انتظار این سوال را از شما نداشتم.

علیرضا بابایی - یکی از سرمربیانی که در جمع مربیان لیگ 16 تیمی ما از دانش بسیار بالا و سابقه بسیار خوبی برخوردار است حسین فرکی سرمربی تیم فولاد خوزستان صدر نشین است. فرکی 59 ساله از زمره مربیانی است که به قول خودش یک شبه مربی نشده و برای رسیدن به کسوت سرمربیگری تلاش کرده است. وی همچنین همراه تیم ملی به مقام سوم جام ملت های آسیا 1980 کویت بوده ام و به مدت سه سال به عنوان کمک برانکو ایوانکوویچ در سال 2004 بر نیمکت تیم ملی نشسته است. بعد از تجربه تلخی که فرکی با پاس داشت و ناکامی به مدت سه سال خانه نشین بود و تیم نداشت، خود حسین فرکی از این سه سال به سالهای سیاه زندگی نام می برد با توجه به صدرنشینی فولاد خوزستان در لیگ با این مربی کار کشته فوتبال کشورمان هم کلام شدیم .

روزهای خوبی را در اهواز و در باشگاه فولاد سپری می کنید؟

اگر فولاد با من موفق است و یا برعکس برمی گردد به بسترهایی که برای کارکردن در این باشگاه مهیا است. حرکت فولاد براساس چارچوب هایی است که برای خودش تعریف کرده است که خوشبختانه حرکت در مسیری که در آن قرار داریم نتیجه داده است.

سهم شما در این موفقیت چقدر است؟

به اندازه خودم سهم دارم.

و این اندازه چقدر است؟

نه زیاد است و نه کم.

اما حسین فرکی با توجه به جایگاهی که در فولاد دارد در رسیدن فولاد به جایگاهی که امروز به دست آورده است نمی تواند نقش کم رنگ باشد؟

سهم من در موفقیت امروز فولاد به اندازه خودم است. کار تشکیلاتی باشگاه فوق العاده قوی است. همه چیز در جایی قرار دارد که باید قرار داشته باشد. وقتی مربی با چنین مجموعه ای کار می کند تمام فکرش را معطوف آمادگی تیمش می کند چون می داند یک کادر قوی پشتیبانی، پشت سرش قرار دارد و نمی گذارد کوچک ترین مشکلی ایجاد شود. وقتی در این فضا کار می کنی و از طرف دیگر بازیکنانی داری که صفر تا صد در خدمت تیم هستند و از آن مهم تر همکارانت بیشتر از خودت برای موفقیت تیم تلاش می کنند خب طبیعی است که نتیجه کار شیرین می شود.

ولی تمام عواملی که از آنان نام بردید زیر نظر شما کار می کنند و رهبری آنان با شماست؟

همین طور است. اما من برای رهبری آنان کوچک ترین مشکلی ندارم چون کارها تشکیلاتی پیش می رود. از طرفی وقتی مشکلی هم ایجاد می شود سعی می کنم با توجه به تجربه ای که دارم آن را برطرف کنم.

اما شما مربی با تجربه ای در امر باشگاهی محسوب نمی شوید؟

شاید همین طور است که شما می گویید اما نباید فراموش کنید که من سال ها به عنوان مربی در کادر فنی تیم ملی حضور داشته ام و تجربه مربیگری در روزهای سخت و دشوار را دارم.

به نکته خوبی اشاره کردید حسین فرکی بعد از سال ها مربیگری در تیم ملی و تجربه تلخی که در پاس تهران داشت سال های زیادی خانه نشین بود و به حاشیه فوتبال رفته بود. این موضوع به رغم بازگشت شما به فوتبال هنوز روشن نشده است؟

برای خود من هم جای سوال دارد چطور می شود منی که هفت سال در کادر فنی تیم ملی بوده ام و هم به عنوان بازیکن و هم به عنوان مربی جام جهانی را تجربه کرده ام باید سه سال در خانه بنشینم و آن وقت مربی جوانی که ... ولش کن.

ادامه بدهید تازه بحث به جای خوبش کشیده شد؟

نمی خواهم حرفی بزنم که آرامش را از فوتبال بگیرد.

اما با حرف نزدن هم کاری درست نمی شود؟

واقعیت را بخواهید خیلی اتفاقات دست به دست هم دادند تا من سه سال خانه نشین شوم. متاسفانه در فوتبال ایران خیلی از آدم ها هستند که به حق واقعی خود نرسیدند.

و شما یکی از این آدم ها هستید؟

شاید. نمی خواهم سنگ خودم را به سینه بزنم. شما تاریخ ده سال اخیر فوتبال ایران را بررسی کنید. بعضی از آدم ها با اینکه در این فوتبال سابقه ای نداشتند اما همیشه تیم داشته اند و هر سال تیم عوض کرده اند و پول های آن چنانی گرفته اند.

می شود مصداقی بگویید؟

بحث من کلی است تا این شرایط باشد حق خیلی ها خورده می شود.

ازکدام شرایط صحبت می کنید؟

همین که مربی با دانش و با اخلاق باید خانه نشین باشد اما مربی که هزار تا حرف پشت سرش است هر سال تیم داشته باشد؟‌

فکر می کنید دلیل این مسئله به چی برمی گردد؟

به خیلی از موضوعات به زد و بندهاو ...

بعد از زدو بند...

ببینید. شاید این حرف من به خیلی ها بربخورد. قرار نیست هر کس که بازیکن خوبی بوده است مربی شود و در کارش هم موفق باشد. باید یاد بگیریم از آدم ها در جایگاهشان استفاده کنیم تا آنان سوخت نشوند.

این حرف درستی است ولی به طور نمونه امیر قلعه نویی و علی دایی دو بازیکنی بودند که در امر مربیگری هم موفق بوده اند، به خصوص قلعه نویی؟

درست است اما خیلی ها بودند که زود آمدند و خیلی زود هم رفتند. امروز خداد عزیزی کجاست؟ حمید استیلی کجاست؟ افشین پیروانی چکار می کند...

این ها را آدم های موفق در فوتبال نمی دانید؟

من چنین حرفی نزدم مربیگری علم است باید پله پله بالا آمد تا وقتی به عنوان سرمربی روی نیمکت یک تیم می نشینی قدر آن را بدانی. وقتی یک شبه فردی که به هیچ وجه تجربه مربیگری ندارد به عنوان سرمربی یک تیم معرفی می شود شاید آن فرد در کوتاه مدت نتیجه بگیرد اما در بلند مدت به طور حتم با چالش های زیادی رو به رو می شود.

در به وجود آمدن این تفکر غلط؟ از خود بازیکن، مدیر باشگاه مقصر است؟

همین طور است خیلی از مدیران ما هم یک شبه و بدون آنکه شناختی از فوتبال داشته باشند مدیر فوتبالی شده اند همین مدیر غیرفوتبالی تصمیمی می گیرد که نتیجه اش تنها سوخت شدن یکی از آدم های فوتبالی است.

راهکار شما برای حل این مشکل چیست؟

گفتم که هرکس در جایگاه اصلی اش قرار بگیرد تا نه سیخ بسوزد و نه کباب.

حال شما خود را سیخ می دانید یا کباب؟

هر دو چون به دلیل این چرخه غلط سه سال فراموش شدم اما یک دفعه یادشان افتاد حسین فرکی هم وجود دارد که مربی با دانشی است و کارش را خوب است.

حسین آقا شاید در این میان مقصر خود شما هم باشید. چون قائده بازی را در این فوتبال بلد نیستید؟

قائده بازی یعنی چی؟

مشخص است. ببینید آن خیلی ها که همیشه درفوتبال هستند چکارهایی را انجام داده اند و شما هم انجام می دادید؟ مثلاً با مافیای فوتبال ارتباط برقرار می کردید؟

اگر تا آخر عمر خانه نشین می ماندم هرگز این کار را نمی کردم. عقاید و اعتقادم را هرگز زیرپا نمی گذاشتم و برای بازگشتم به فوتبال گدایی نمی کردم. حسین فرکی تا به امروز باعزت زندگی کرده است و زیر بلیط هیچ کس نرفته است و نخواهد رفت. انتظار این سوال را از شما نداشتم.

من هم بی منظور پرسیدم در این فوتبال خیلی ها برای ماندن دست به هر کاری می زنند؟

کسانی که از نزدیک من را می شناسند و یا کار کرده اند به خوبی می دانند حتی یک ثانیه هم به این موضوع که از راه های میان بر قدم بگذارم فکر نمی کنم چه برسد به اینکه با مافیای فوتبال ارتباط برقرار کنم.

حال به وجود مافیا در فوتبال ایران معتقد هستید؟

ما یک ضرب المثل قدیمی داریم که می گوید تا نباشد چیزکی مردم نگویند چیزها حتماً یک موضوعاتی است که این روزها هر جا که می رویم صحبت از مافیای فوتبال است.

از این همه صحبتی که در مورد مافیا در فوتبال می شود ناراحت نیستید؟

باعث تاسف است خیلی بد است ما که در یک کشور اسلامی زندگی می کنیم از این گونه مباحث مطرح می شود.

ولی چه بخواهیم چه نخواهیم این موضوع وجود دارد و حتی گفته می شود 686 پرونده فساد در فوتبال ایران در حال رسیدگی است؟‌

چی بگم. شرمنده ام که در این فوتبال این همه تخلف صورت می گیرد. هر روز شاهد دعوا و جنگ این و آن هستیم. یک روز دو مربی به جان هم می افتند یک روز دو مدیر هر چه هست دارند علیه حرف می گویند. روز بعد هم مربی با بازیکنی درگیر می شود. نمی دانم خسته نشده اند از بس وقت و انرژی خود را صرف این گونه کارهای بی ارزش می کنند.

در کنار مافیای پشت پرده فوتبال این روزها بحث مافیا در داوری ایران، بحث روز و البته داغ است؟

اولاً اگر کسی در خصوص مافیای داوری مدرکی دارد و باید ارائه کند چون اگر نکند خیانت کرده است. دوماً اکثر داوران ما پاک هستند و آنانی که هم خدای ناکرده راه را اشتباه رفته اند باید با آنان به شدیدترین شکل ممکن برخورد شود تا عبرت دیگران شوند.

از این بحث بگذریم فوتبال لیگ سیزدهم را فوق العاده آغاز کرده است. فکر می کنید این آغاز خوب پایان خوبی هم داشته باشد.

ما تا اینجا توانسته ایم طبق برنامه پیش برویم که به شخصه از این موضوع خوشحالم. واقعیتش را بخواهید آرزویم قهرمانی با فولاد است. البته این آرزو را هم دیگر مربیان حاضر در لیگ برتر دارند که من امیدوارم امسال من به آن برسم.

این اتفاق می افتد؟

خیلی امیدوارم.

این امیدواری از چه نشأت می گیرد؟‌

فولاد یک باشگاه است یک باشگاه منسجم در اول مصاحبه گفتم. در باشگاه ما همه چیز سرجای خودش قرار گرفته است.

آقای فرکی می گویند شما به دنیای میلیاردرها رو کرده اید این حرف تا چه حد درست است؟

میلیاردر نیستم اما راضی ام این سال را من جبران سال هایی می دانستم که ما می گفتند آدم های دوریالی.

دو ریالی؟

بله. چون در فوتبال پولی نبود این لقب را به بازیکنان زمان ما داده بودند. اما حالا می گویند بازیکنان میلیاردی.

https://shoma-weekly.ir/UnkF42