اقتصاد

اعتراف بی‌بی سی به ناتوانی غرب از تحریم نفت ایران

بی‌بی‌سی در یک گزارش اعتراف گونه: شرکتهای ایتالیایی، اسپانیایی و یونانی قراردادهای خرید نفت از ایران در سال جاری میلادی را تمدید کرده‌اند و برای همین به نظر می‌رسد فروش نفت خام ایران به اتحادیه اروپا دست کم در نیمه نخست امسال مشمول تحریمهای قریب الوقوع نشود.

 محمود فرقدانی
رسانه دولتی انگلستان در یک گزارش اعتراف گونه به جزئیات ناممکن بودن فراگیری تحریم نفت ایران اشاره کرد:
شرکتهای ایتالیایی، اسپانیایی و یونانی قراردادهای خرید نفت از ایران در سال جاری میلادی را تمدید کرده‌اند و برای همین به نظر می‌رسد فروش نفت خام ایران به اتحادیه اروپا دست کم در نیمه نخست امسال مشمول تحریمهای قریب الوقوع نشود.
بنا به گزارش بنگاه خبر پراکنی پادشاهی انگلیس (بی‌بی‌سی) به نقل از خبرگزاری صهیونیستی رویترز، شرکتهای ساراس، ‌ای آر جی و ایپلوم ایتالیا، هلنیک یونان، و رپسول اسپانیا یا قراردادهای خرید نفت خام از ایران را یا تمدید کرده یا قراردادهای موجود برای سال ۲۰۱۲ را فسخ نکرده‌اند.
یونان حدود ۴۰ درصد نفت مورد نیازش را از ایران وارد می‌کند. شرکت ساراس ایتالیا نیز در سال گذشته میلادی ۱۰ درصد نفتش را از ایران خریده است.
شرکت انی ایتالیا نیز عنوان کرده که می‌خواهد بابت طلبش از ایران؛ بتواند از این کشور نفت خام بگیرد.
این گزارش بی‌بی سی بزرگ‌ترین اعتراف غربی‌ها به ناممکن بودن تحریم نفتی ایران و فراگیر سازی آن است که گزاره‌های میدانی نیز در آن ذکر شده است:
یک خریدار نفت برای یکی از پالایشگاه‌های ایتالیا به این خبرگزاری گفته است: «ما قرارداد دو ساله‌مان با ایران را حفظ کردیم. در حال حاضر، وضع به‌ همان روال سابق است، ولی مسلما ما در حال بررسی جایگزینهای احتمالی هستیم. درخواست از سعودی‌ها برای تولید نفت خام بیشتر، یکی از گزینه هاست.»
ایتالیا، اسپانیا و یونان روزانه ۵۰۰ هزار بشکه نفت خام از ایران وارد می‌کنند و کل واردات اتحادیه اروپا از ایران ۶۰۰ هزار بشکه است.
منابع دیپلماتیک به این خبرگزاری گفته‌اند که این سه کشور اروپایی که اقتصادشان دوران رکود بی‌سابقه‌ای را پشت سر می‌گذارد، می‌خواهند پس از تصویب تحریم نفتی ایران، برای ۱۲ ماه معاف شوند تا گرانی احتمالی نفت هزینه سنگینی روی دستشان نگذارد.
اما منابع آگاه خبر داده‌اند که وقتی وزاری خارجه اتحادیه اروپا در ۲۳ ژانویه برای بررسی تحریمهای نفتی ایران در بروکسل تشکیل جلسه می‌دهند، در بهترین حالت تنها به شش ماه معافیت برای ایتالیا، یونان و اسپانیا رضایت خواهند داد.
این معافیت نیز تنها مشمول قراردادهای موجود خواهد شد.
علاوه بر خرید نفت، احتمالا بعضی از شرکتهای اروپا مانند انی ایتالیا که در صنعت نفت و گاز ایران با قراردادهای بیع متقابل سرمایه گذاری کرده‌اند، اجازه می‌یابند طلب خود را بجای پول نقد، با دریافت نفت خام تسویه کنند.
مقامهای آمریکایی به ژاپن، چین و کره جنوبی سفر کرده‌اند تا این کشور‌ها را به کاهش خرید نفت خام از ایران متقاعد کنند.
تاکنون تنها ژاپن و کره موافقت اصولی خود را با خواست آمریکا ابراز کرده‌اند، ولی چین به صراحت مخالفتش را ابراز کرده است.
آنچه نفت ایران را برای مشتریان جذاب می‌کند، یکی حسن سابقه این کشور به عنوان فروشنده‌ای قابل اعتماد است و دیگری تخفیفهایی است که به خریداران می‌دهد.
ناظران می‌گویند که حتی اگر عربستان سعودی بتواند جای خالی ایران در بازار نفت جهان را پر کند، اما بعید است به کشورهای خریدار تخفیف بدهد.
از همین رو، تردیدی نیست که هرگونه تحریم نفتی ایران، قیمت طلای سیاه را بالا خواهد برد. امروز نگرانی‌ها از اعتصاب در نیجریه و بحران سیاسی روابط ایران و غرب قیمت نفت را بالا برد.
هر بشکه نفت خام برنت بیش از یک دلار افزایش یافت و به ۱۱۳ دلار در هر بشکه رسید.
گزارش فوق که عینا به نقل از خبرگزاری بی‌بی سی نقل شده است صرفا ابعاد تقاضا را در تحریم نفت ایران بررسی کرده است حال آنکه تحریم نفت ایران صرفا با حذف تقاضا از ایران حل نمی‌شود و باید برای حذف عرضه ایران به دنبال عرضه جایگزین بود چیزی که گرچه عربستان تامین آن را ضمانت کرده است اما این کشور و سایر کشور‌های عربی روز یکشنبه رسما با تهدید ایران مواجه شدند.
خطیبی نماینده ایران در اوپک کشور‌های عربی را به رعایت سقف تولید تعیین شده در اوپک دعوت کرد و در صورت اقدام یاری بخش آنان با پروژه بین المللی تحریم نفتی ایران مسئولیت تمامی عواقب واکنش ایران را متوجه همین کشور‌ها دانست.
گفتنی است سخنان دریادار سیاری فرمانده نیروی دریایی ارتش جمهوری اسلامی به هنگام مانور ولایت ۹۰ مبنی بر انسداد تنگه هرمز در صورت افزایش تحریم‌ها و تهدیدات علیه ایران به افزایش شدید نگرانی بین المللی از امنیت بازار انرژی و افزایش قیمت نفت منجر گردیده است. آبراه هرمز (نامی که اروپائیان اینگونه آنرا می‌خوانند) روزانه بین ۱۵ تا ۱۸ میلیون بشکه نفت را منتقل می‌کند و این مساله اوج حساسیت این آبراه در تامین انرژی و ثبات اقتصاد جهان را نشان می‌دهد.
لازم به ذکر است ماه آینده و مقارن با جشنهای سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی ایران نیروی دریایی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی نیز مانور نظامی در منطقه خلیج فارس و تنگه هرمز از سلسله مانور‌های پیامبر اعظم(ص) برگزار خواهد نمود.

https://shoma-weekly.ir/Y51NvO