اقتصاد

اصلاح نظام اداری شرط شکوفایی اقتصادی پسابرجام است

حاکمیت باید صحنه را برای بازیگران آماده کند و بوروکراسی موجود در کشور را تسهیل کند. نظام‌های بانکی، اقتصادی ، مالی پولی، مالیاتی و گمرکی و ... نظام حاکم بر اقتصاد کشور است و بدون حرکت تمام این‌ها چرخ اقتصاد حرکت نمی‌کند.وی نظام ادارای را درد حاکمیت درنظام جمهوری اسلامی ایران دانست و گفت: از جمعیت ۸۰ میلیونی در ایران تعداد ۳ میلیون کارمند وجود دارد و به عبارتی به ازای هر ۲۶ نفر یک کارمند در کشور داریم، از طرفی‌در بودجه امسال ۲۲۰ هزار میلیارد تصویب که از این میزان ۱۷۱ هزار میلیارد بابت هزینه‌های جاری لحاظ شد کشور ما با این نظام اداری به نقطه مطلوب نمی‌رسد
رئیس فراکسیون حزب مؤتلفه اسلامی گفت: در دوران پسابرجام اگر نظامها و چرخهای کشور همراستا بچرخند امکان یک حرکت هدفدار وجود دارد.

عبدالرضا مصری خاطرنشان کرد: نتیجه نظام اداری موجود در بودجه 220 هزار میلیارد تومانی امسال 170 هزار میلیارد تومان سهم هزینههای جاری و تنها 35 هزار میلیارد تومان سهم بودجههای عمرانی بود که در تمام دولتها بودجه عمرانی هیچگاه بهصورت صددرصد تخصیص نمییابد.

وی خاطرنشان کرد: در 36 سال گذشته 2 هزار و 168 میلیارد دلار درآمد نفتی عاید کشور شده است، اما باید دید این درآمد چقدر توانسته توان تولید کشور را ارتقا دهد.

عضو شورای مرکزی حزب مؤتلفه اسلامی ادامه داد: در سالهای اولیه انقلاب نرخ بهرهوری ایران 1.65 درصد بود و این نرخ در سال 90 و در کشورهایی که در آن زمان مشابه ایران بودند حدود 2.5 درصد بود که نرخ بهرهوری ایران به 0.65 درصد تقلیل یافت.

سخنگوی هیئت رئیسه مجلس شورای اسلامی بیان داشت: با احتساب نرخ بهرهوری 2.5 درصدی باید درآمد 400 میلیارد دلاری ایران به یکهزار میلیارد دلار برسد و این یعنی 600 میلیارد دلار بهدلیل عدم بهرهوری حیف و میل شده است.

مصری تصدیگری دولت را یکی از دلایل وضعیت نامناسب اقتصادی کشور دانست و افزود: حاکمیت باید صحنه را برای بازیگران آماده کند و بوروکراسی موجود در کشور را تسهیل کند. نظامهای بانکی، اقتصادی ، مالی پولی، مالیاتی و گمرکی و ... نظام حاکم بر اقتصاد کشور است و بدون حرکت تمام اینها چرخ اقتصاد حرکت نمیکند.وی نظام ادارای را درد حاکمیت درنظام جمهوری اسلامی ایران دانست و گفت: از جمعیت ۸۰ میلیونی در ایران تعداد ۳ میلیون کارمند وجود دارد و به عبارتی به ازای هر ۲۶ نفر یک کارمند در کشور داریم، از طرفیدر بودجه امسال ۲۲۰ هزار میلیارد تصویب که از این میزان ۱۷۱ هزار میلیارد بابت هزینههای جاری لحاظ شد کشور ما با این نظام اداری به نقطه مطلوب نمیرسد.مصری افزود: کشور آمریکا با ۳۲۰ میلیون جمعیت و پراکندگی نظام اداری در جهان تنها ۸۰۰ هزار نفرکارمند دارد و به عبارتی به ازای هر ۴۰۰ نفر یک کارمند در آمریکا فعالیت میکند.وی درآمد ناشی از فروش نفت و گاز در طول ۳۶ سال گذشته در کشور را ۲ هزار و ۱۶۸ میلیارد دلار اعلام و بیان کرد: عدم تکیه بر درآمد حاصل از فروش نفت نیاز به تولید ۸۷ هزار میلیارد تومانی دارد و از این عدد ۱۰ درصد باید سود لحاظ شود و ۲۵ درصد از سود نیز مالیات باشد. عضو هیئت رئیسه مجلس شورای اسلامی تولید ناخالص ملی در سال ۹۰ را ۴۰۰ میلیارد دلار عنوان کرد و گفت: اگر نرخ بهرهوری ۲ و نیم درصد لحاظ میشد اکنون تولید ناخالص ما ۱۰۰۰ میلیارد دلار بود.

وی افزود: آمریکا به چشم بازار مصرف به ایران مینگرد و بایک حساب میتوان عنوان کرد که
۱۸۰۰ تریلیون تومان در کشور حیف و میل می
شود که ۹۹ درصد این عدد حیف میشود.مصری بیان کرد: من با پول نامشروع به شدت مخالفم اما نباید در کشور فردی از کسب مال از راه مشروع واهمه داشته باشد. وی گفت: متاسفانه دولت و حاکمیت در کشور ما نقش تصدیگری ایفا میکند در حالیکه دولت باید سروری کند نه باربری، حاکمیت باید صحنه را برای بازیگران آماده کند. عضو هیئت رئیسه مجلس شورای اسلامی بیان کرد: اصلاح سیستم اداری بسیاری از مشکلات کشور را برطرف میکند.

وی در بخش دیگری از سخنانش به ضرورت پرهیز از وادادگی در برابر واردات در دوره پسابرجام اشاره و تصریح کرد: در کره جنوبی به اندازه خیابان جمهوری ایران تابلوهای ال جی و سامسونگ وجود ندارد. تولید و اشتغال در جای دیگری انجام میشود و ایران به کشوری مصرف کننده تبدیل شده است. به عنوان یک ایرانی با این تمدن بزرگ نباید بپذیریم که تولید در کشور دیگری انجام شود و ما مصرف کننده صرف باشیم. بازار مصرف ایران به حدی دچار وادادگی شده است که حتی در برخی از فروشگاههای تهران و قشم فروشندگان چینی مشغول کار هستند.

وی در پایان خاطر نشان کرد: در دوره پسابرجام باید از هزینهکرد حتی یک دلار از پولهای آزاد شده ایران در امور غیرتولیدی ممانعت شود.

https://shoma-weekly.ir/j4Ragb