اقتصاد

اشتغال در صنایع کوچک نیازمند حمایت های مالیاتی و تسهیلاتی است

عضو هیأت نظارت حزب مؤتلفه اسلامی گفت: اشتغال در صنایع کوچک و متوسط است که نیازمند حمایت های مالیاتی و تسهیلاتی در ازای اشتغال است.
علاء میرمحمدصادقی، عضو هیأت نظارت حزب مؤتلفه اسلامی، با بیان این نکته که راه‌حل چالش‌های موجود، هیاهو و ایجاد التهاب در جامعه نیست، تصریح کرد: ، دولتی بودن اقتصاد، وابستگی به درآمدهای نفت، فساد اداری، نرخ بیکاری بالا، نبود شفافیت، رکود، محیط نامناسب کسب‌وکار، بی‌ثباتی سیاست‌ها، عدم حاکمیت قانون و فقدان بخش خصوصی توانمند از جمله مهم‌ترین مسائلی هستند که کشور با آنها مواجه است.

ییس شورای عالی پیشکسوتان اتاق ایران، افزود: اتاق ایران اعضای با تجربه و فعالی دارد که ظرفیت قابل‌توجهی بوده و باید از آن بهره برد. حضور و همفکری آنها می‌تواند منجر به خلق راهکارهایی شود که کشور را از وضعیت موجود رها سازد. وظیفه ماست که این مسائل را بشناسیم و برای آن راه‌حل ارائه دهیم.

باور نایب‌رییس اتاق تهران اگر بخواهیم کشورمان جایگاه خود را داشته باشد و در برابر توطئه ها بتوانیم بایستیم، هیچ راهی جز اقتصاد مقاومتی نداریم.

میرمحمدصادقی از گامهای مهم در اقتصاد مقاومتی را هدایت سرمایه های کشور به سوی راه حل های موثر و زود بازده دانست و گفت: مقابله با بیکاری و عدم اشتغال، در این مرحله نیازمند توجه به صنایع کوچک و متوسط است.

وی با ذکر نمونه ای تشریح کرد: راه اندازی یک کارخانه سیمان که مثلا 40 میلیون تن تولید دارد، علاوه بر اینکه هزینه های زیادی دارد، اشتغال چندانی هم ایجاد نمی کند. اشتغال در صنایع کوچک و متوسط است که نیازمند حمایت های مالیاتی و تسهیلاتی در ازای اشتغال است.

وی تصریح کرد: نرخ سودی که صنایع بزرگ برای وام می پردازند با صنایع کوچک یکی است. صنایع بزرگ امکان وثیقه دارند، برای همین از تسهیلات بیشتر استفاده می کند. برای همین تسهیلات به سوی صنایع بزرگ می رود در حالی که باید برعکس باشد.

عضو هیأت نظارت حزب مؤتلفه اسلامی، توجه به نیازهای منطقه در این صنایع را موجب پیشبرد آن دانست و افزود: کشورهای همسایه ما که جمعیت بزرگی هستند، نیازهای خود را از کشورهای دور وارد می کنند، اگر بتوانیم با نگاه به نیاز این کشورها تولید کنیم، به دلیل هزینه حمل و نقل کمتر می توانیم توفیق بیشتری داشته باشیم که اثر جدی بر اشتغال و رونق خواهد گذاشت.

این تولید کننده پیش کسوت خاطر نشان کرد: صادر کنندگان دو مشکل دارند؛ نخست نیاز به نقدینگی که با نرخ بالا در اختیارشان قرار می گیرد، دوم اینکه توان رقابت با برخی کشورهای دیگر را ندارند. اگر دولت با ارزیابی عملکردها تسهیلاتی ارزانتر برای صادرات داشته باشد، موجب تقویت توان آنها در اشغال بازارهای منطقه خواهد شد.

https://shoma-weekly.ir/y9rhQM