اندیشه

اشتباه عجیب سایت‌ها در نقل یک فتوا!

وقتی در سایت‌های مختلف جستجویی انجام شود به نکته عجیبی بر می‌خوریم. اینکه فتوای مذکور در آنها با فتوای فوق که در اجوبه‌الاستفتائات منتشر شده و در سایت دفتر حفظ و نشر آثار رهبری khamenei.ir و همچنین پایگاه اطلاع رسانی دفتر معظم له leader.ir نیز هست فرق می‌کند! اما در مجموع نظر رهبری این است که اگر به تنهایی بازی می‌کند و مفسده‌ای بر آن مترتب نباشد اشکال ندارد.
در رساله اجوبهًْ الاستفتائات مقام معظم رهبری درخصوص موضوع قمار با رایانه آمده است:

س ۱۱۲۵. بازى با آلات قمار مانند پاسور و غیر آن از طریق کامپیوتر چه حکمى دارد؟

ج. «اگر بازی بین دو نفر باشد حکم بازى با آلات قمار را دارد و اگر به تنهایی بازی میکند در صورتی که مفسدهای بر آن مترتب نباشد، اشکال ندارد.»

در همین رابطه ذکر چند نکته حائز اهمیت است:

- در مورد حرمت انجام این بازی در فضای حقیقی اختلافی بین فقها نیست و مادامی که جزو آلات قمار محسوب شود حکم همین است.

- جالب اینکه رهبر انقلاب علاوه بر حرمت خود فعل، حضور در محافلی را که این بازی انجام میشود نیز جایز نمیدانند: «جایز نیست انسان با اختیار در مجلس قمار یا بازى با آلات قمار شرکت کند.» (اجوبه الاستفتائات، 1121) نکته دیگر اینکه درباره انجام این بازی در فضای مجازی فتاوای فقها متفاوت است. برخی به طور کلی آن را در فضای مجازی هم حرام میدانند مانند آیات عظام بهجت، نوری همدانی، صافی گلپایگانی و تبریزی. آیتالله سیستانی معتقدند اگر یک طرف بازی دستگاه باشد بهتر است (واجب نیست) باز هم ترک شود. مرحوم آیتالله فاضل لنکرانی نیز گفتهاند؛ در صورتی که با آن قمار نکنند مانعی ندارد.

- وقتی در سایتهای مختلف جستجویی انجام شود به نکته عجیبی بر میخوریم. اینکه فتوای مذکور در آنها با فتوای فوق که در اجوبهالاستفتائات منتشر شده و در سایت دفتر حفظ و نشر آثار رهبری khamenei.ir و همچنین پایگاه اطلاع رسانی دفتر معظم له leader.ir نیز هست فرق میکند! اما در مجموع نظر رهبری این است که اگر به تنهایی بازی میکند و مفسدهای بر آن مترتب نباشد اشکال ندارد.

- نکته پایانی اینکه با وجود نهی شدید آیات قرآن در رابطه با گناه عظیم قمار، بهتر است جانب احتیاط را رعایت کنیم وحتیالمقدور سمت این بازی و بازیهای مشابهی که در لبه پرتگاه قمار قرار دارند، نرویم که گفتهاند احتیاط شرط عقل است.


https://shoma-weekly.ir/AqVngX