ورزش

اسیر داور نمی‌شویم

ما به کشتی‌گیران خود گفته‌ایم به گونه‌ای کشتی بگیرند که اسیر داور مسابقه نشوند. داور عمدی یا سهوی به ضرر ما سوت می‌زند این وظیفه کشتی گیران ماست که بتوانند بر این مشکل فائق شوند.
مسابقات جام جهانی کشتی فرنگی از 30 بهمن به میزبانی تهران در ورزشگاه 12 هزار نفری آزادی برگزار خواهد شد. تیم ملی کشورمان که در دوره گذشته این رقابتها توانست بر سکوی قهرمانی بایستد، در حال گذراندن اردوی خود برای حضور در مسابقات است. سرمربی تیم ملی کشتی فرنگی ما را احد پازاج از کشتی گیران با سابقه و خوب کشورمان به‌عهده دارد. با او هم‌کلام شدیم تا درباره اردوی آمادگی کشتی فرنگی و مسابقات جام جهانی اطلاعاتی برای شما خوانندگان کسب کنیم.

گویا با عذرخواهی عبدولی او را بخشیده‌اید و به اردوی تیم ملی باز گشته؟

‌ مهم‌ترین دلیلی که موجب شد تا او را ببخشیم این بود که عبدولی به اشتباه خودش پی برده بود و در صحبتی که با من داشت، از تصمیم غلطی که گرفته بود ابراز ندامت کرد. با این حال تصمیم فردی نگرفتم. با دیگر اعضای کادر فنی درباره بازگشت او مشورت کردیم و به این نتیجه رسیدیم که باز هم به عبدولی فرصت دهیم تا بتواند به کشورش خدمت کند.

این بخشش به نظر شما نمی‌تواند باعث یک باور غلط در بین دیگر کشتی گیران شود؟

هدف ما در تیم ملی موفقیت کشتی فرنگی در عرصه‌های بین‌المللی است و به همین خاطر سعی می‌کنیم تا رفتاری نداشته باشیم که منجر به دل‌زدگی کشتی گیران از تیم ملی شویم. ما باید شرایطی حاصل کنیم تا بچه‌ها با شوق و ذوق دوبنده کشورشان را بر تن کنند و بتوانند باعث پیروزی ایران شوند. کشتی‌گیران ما گهگاه دچار اشتباهاتی می‌شوند که بایستی به گونه‌ای با آن‌ها برخورد کنیم که دیگر مرتکب آن اشتباه نشوند.

گویا امید نوروزی با مصدومیتی مواجه است؟

نوروزی از آن دست کشتی‌گیران با غیرت ماست که در میادین مختلف جهانی به داد کشتی ایران رسیده است. او در مسابقات جهانی تاشکند ازبکستان نیز به‌رغم آنکه با درد کهنه‌ای روبه‌رو بود؛ اما با تمام وجود برای کشورش کشتی گرفت و به مدال نقره رسید. نوروزی اگر مصدوم نبود به طور حتم در آن رقابت‌ها طلا می‌گرفت و به کشتی‌گیر صرب نمی‌باخت. در حال حاضر هم او با همان درد کهنه دست و پنجه نرم می‌کند؛ اما با این حال از 4 تا کشتی که تیم ملی در هر وزن خواهد داشت نوروزی در وزن خود برای ایران 2 کشتی خواهد گرفت.

رقبای اصلی ایران در مسابقات جام جهانی چه تیم‌هایی هستند؟

هیچ تیمی در این رقابت‌ها آسان نخواهد بود. مسلما تمامی تیم‌ها با بهترین نفرات خود به تهران می‌آیند. ما هیچ حریفی را دست‌کم نخواهیم گرفت. روسیه، آذربایجان، ترکیه و... را اگر نبریم هرگز به‌عنوان قهرمانی رقابت‌های جام جهانی نخواهیم رسید.

با توجه به میزبان‌بودن از حمایت تماشاگران کشتی که انصافا کم هم نیستند، برخوردار خواهید بود.

‌ مردم همیشه یار و یاور کشتی بوده‌اند. ما سال گذشته با پشتیبانی آن‌ها توانستیم قهرمان جهان شویم. ان‌شا‌ءالله امسال هم در ورزشگاه آزادی شاهد حمایت آن‌ها خواهیم بود. تشویق‌های هواداران کشتی به ما دل‌گرمی می‌دهد.

اشتباهات داوری بارها باعث ناکامی کشتی ایران شده، فکر می‌کنید این مسابقات هم دست خوش اشتباهات داوری بشود؟

اشتباه داوری هم جزیی از ورزش است. ما به کشتی‌گیران خود گفته‌ایم به گونه‌ای کشتی بگیرند که اسیر داور مسابقه نشوند. داور عمدی یا سهوی به ضرر ما سوت می‌زند این وظیفه کشتی گیران ماست که بتوانند بر این مشکل فائق شوند. در بازی‌های آسیایی اینچئون سعید عبدولی حریف کره‌ای را ضربه کرد؛ اما لحظاتی نگذشت که در داوری نفوذ کردند و مانع پیروزی‌اش در آن لحظه شدند. عبدولی اگر تمرکز خود را حفظ می‌کرد و از کوره در نمی‌رفت می‌توانست برنده بازی باشد چون از حریفش چند امتیاز جلو بود؛ اما او میدان‌داری نکرد و با عصبانیت کشتی خود را ادامه داد و در نهایت نتیجه را واگذار کرد. به‌رغم افتضاح داوری عبدولی با حفظ تمرکز برنده کشتی بود و می‌توانست مدال طلای بازی‌های آسیایی را کسب کند.

باید قبول کرد کنترل خشم در وسط تشک بسیار کار سختی است؟

ما در اردوها در صحبت با بچه‌ها به این نکته که با اشتباه داور دچار هیجان نشوید تأکید می‌کنیم و بیشتر کشتی‌گیران ما که اکثرا‍ً با تجربه هستند نیز می‌توانند بر خود تسلط داشته باشند. با این حال برخی ملی‌پوشان ما نمی‌توانند خود را کنترل کنند و با دامن‌زدن به اشتباه داور کار را برای خود سخت می‌کنند. این موضوع بستگی به ژنتیک کشتی‌گیر نیز دارد. سعید عبدولی خیلی زود عصبانی می‌شود و نمی‌تواند به کشتی‌اش ادامه دهد؛ اما مثلا حمید سوریان هیچ‌وقت تمرکزش را از دست نمی‌دهد چون آستانه تحملش خیلی بالا است.

نگرانی رقبای ایران از کادرفنی قدرتمند تیم ملی کشتی فرنگی بسیار زیاد است.

تمامی مسئولین و اعضای کشتی ایران گوش شکسته هستند. رسول خادم رئیس فدراسیون، حسن بابک مدیر تیم‌های ملی، حسن رنگرز سرپرست تیم ملی و... همه به یکدیگر کمک می‌کنیم تا کشتی‌گیران ما بتوانند پرچم ایران را به اهتزاز در بیاورند. تمامی افراد کشتی ایران با هم اتحاد دارند.

حرف آخر؟

فدراسیون وظیفه خود می‌داند که اردوهای تیم ملی و اعزام به تورنمت‌های مختلف را به‌طور کامل انجام دهد. حال اگر تیم ملی در مسابقاتی که شرکت می‌کند بتواند قهرمان شود جایزه‌ای که نصیب فدراسیون می‌شود میان نفرات شرکت‌کننده تقسیم می‌شود؛ اما این جوایز تأمین‌کننده آینده ملی‌پوشان نیست. به نظرم وزارت ورزش و کمیته ملی المپیک می‌تواند کمک بیشتری به کشتی بکند؛ زیرا تنها چند ورزش هستند که در میادین مهم جهانی و آسیایی برای ایران مدال‌آوری می‌کنند و کشتی یکی از این ورزش‌ها است؛ اما مسئولان نتوانستند آن طور که باید و شاید مشکلات مالی کشتی‌گیران را برطرف کنند.


https://shoma-weekly.ir/GjhDsJ