اقتصاد

اسدالله عسگراولادی: کوتاهی کنیم صادرات به عراق را از دست می دهیم

در بازگرداندن محصولات لبنی به عراق، سازمان ملی استاندارد و وزارت بهداشت مقصر هستند و باید در این خصوص دقت لازم داشته باشند.
عضو شورای مرکزی حزب مؤتلفه اسلامی از دولت به خاطر کوتاهی در از دست رفتن فرصت های صادرات به عراق انتقاد کرد.

اسدالله عسگراولادی با بیان اینکه با ضعف برنامه‌ریزی در صادرات مواجه هستیم، گفت: در بازگرداندن محصولات لبنی به عراق، سازمان ملی استاندارد و وزارت بهداشت مقصر هستند و باید در این خصوص دقت لازم داشته باشند.

رییس کمیسیون صادرات اتاق بازرگانی ایران در گفت‌وگو با خبرنگار اقتصادی میزان در خصوص بازگرداندن محصولات لبنی ایران از عراق گفت: محصولات لبنی باید شامل مهر استاندارد شوند و بعد صادر شوند اما به دلیل ضعف کیفیت این محصولات و از جمله دراین اواخر اضافه کردن روغن پالم به این‌ها، در حال از دست دادن بازار عراق هستیم.

وی ادامه داد: در این خصوص سال گذشته، وزارت بهداشت با راه اندازی جریان روغن پالم و سر و صداهایی که راه انداخت باعث شد کارخانجات لبنی متضرر شوند و کیفیت کالاهای لبنی پایین آمد و بازار افغانستان را از دست دادیم.

عضو هئیت رییسه اتاق بازرگانی ایران بیان کرد: در حال حاضر هم برخی تولیدکنندگان لبنی به دلیل اینکه نظارت دقیقی از طرف استاندارد بر محصولاتشان نیست با اضافه کردن روغن پالم باعث بازگرداندن این محصولات به کشور و به نوعی آسیب زدن به صادرات شدند.

عسگراولادی با بیان اینکه از دست دادن بازار عراق بعد سیاسی هم دارد، افزود: به دلیل اینکه در عراق بازار رقابتی ایجاد شده است و کشورهایی از قبیل ترکیه نیز از رقبای ما به شمار می‌روند به همین خاطر با نشان دادن کمی ضعف، به راحتی از این بازار حذف می شویم.

گفتنی است هفته گذشته رئیس سازمان استاندارد در همایش روز جهانی سلامت درباره لبنیات حاوی پالم گفت: «چندین مورد ماست‌های صادرشده به عراق به ایران بازگردانده شد چون حاوی پالم بود»

https://shoma-weekly.ir/GG2jw9