اقتصاد

استمرار چرخه افزایش نرخ ارز آثار جبران ناپذیری برای کشور خواهد داشت

عضو هیات نظارت حزب موتلفه اسلامی گفت: دولت با مردم صادقانه حرف نزد و گرانی قیمت دلار از همین‌ جا آغاز شد و تا زمانی که افزایش قیمت دلار در اختیار دولت بود ولی حالا به نظر می‌رسد از اختیار دولت خارج شده است.
احمد کریمی اصفهانی در گفت‌وگو با خبرنگار شفقنا با اشاره به نوسانات مجدد ارز و افزایش قیمت ریالی آن و طرح برخی نگرانی‌ها و دغدغه‌ها درباره این اتفاق، گفت: درباره این مساله برخی اعتقاد دارند که وضعیت ارز یک اتفاق مصنوع و ساخته مدیریت خودمان است و دولت هر زمان بخواهد این روند را متقوف می‌کند و در مقابل نیز برخی اعتقاد دارند که این شرایط نشات گرفته از آن بوده که وضعیت ارز و سرنوشت آن از اختیار دولت خارج شده است. من تصور می‌کنم که زمانی می‌توان گفت اختیار ارز دست خودمان است که کاملا مشخص کنیم این وضعیت قرار است تا کجا پیش برود.

دبیر کل جامعه اسلامی اصناف و بازار ادامه داد: در واقع بخشی از اتفاقات اخیر به دلیل آن است که دولت نخواست یا نتوانست با مردم صادقانه صحبت کند. زمانی که آقایان دولتی می‌آیند و می‌گویند که تقاضای واردات کالا را با دلار ۴۲۰۰ تومان ثبت می‌کنیم ، اولین حرف غیرصادقانه بود، چون وقتی تجار خواستند کالای خود را ترخیص کنند به آنان اعلام کردند که باید ما به تفاوت آن را پرداخت کنید و این تفاوت قیمت را را ۸ هزار تومان رساند که طبعا چنین بهایی در بازار آزاد گران‌تر است.

به نظر می‌رسد کنترل شرایط از اختیار دولت خارج شده است

وی ادامه داد: همین اتفاق از سوی دولت باعث شد که خیلی راحت و سریع قیمت ارز تا مرز ۱۰ هزار تومان افزایش پیدا کند. بنابراین تا این جای کار تصمیم دولت بوده است که دلار به مرز ۱۰ هزار تومان برسد ولی بعدتر یک سری اتفاقات رخ داد و شاهد افزایش سریع و مجدد قیمت دلار بودیم که در این شرایط به نظر می‌رسد کنترل شرایط از اختیار دولت خارج شده است. چون یک زمانی دولت‌ها می‌خواهند دلار گران شود تا واردات را در مقابل صادرات ضعیف کنند و در کنار آن تولید داخلی را تقویت کنند و بعد از این اتفاقات نیز چند صفر را از پول ملی حذف می کنند. این تجربه را در دولت‌ها و کشورهای دیگر شاهد بودیم ولی امروز سرنوشت روشنی برای این اتفاقات مشخص نشده است.

دولت باید یک تصمیم عاجل بگیرد

کریمی اصفهانی با بیان اینکه دولت باید یک تصمیم عاجل برای حل مشکلات و مطالبات اقتصادی مردم چاره کند، اعلام کرد: متاسفانه راهی که دولت در پیش کشیده است عملا توان خرید مردم به ویژه اقشار ضعیف را به شدت کاهش داده است. مضاف بر اینکه ارزش پول ملی کاهش چشمگیری داشته است که این مساله باعث می شود چرخه تولید در کشور متوقف شود و ادامه و استمرار این چرخه تبعات و آثار جبران ناپذیری برای کشور خواهد داشت.

چطور ممکن است یک سایت به راحتی و ظرف چند دقیقه قمیت دلار را چند صدتومان افزایش بدهد

دبیر کل جامعه اسلامی اصناف و بازار در پاسخ به این پرسش که برخی پیش بینی کرده‌اند که دلار تا مرز ۴۰ هزار تومان نیز پیش برود و شما چه پیش بینی و تحلیلی نسبت به افزایش قیمت دلار دارید، تاکید کرد: من پیش بینی نمی‌کنم و اتفاقا نگرانی اصلی من هم بابت همین پیش بینی‌هاست. چطور ممکن است که یک سایت به راحتی و ظرف چند دقیقه قمیت دلار را چند صدتومان افزایش بدهد و یا یک فردی بگوید دلار باید اینقدر یا آنقدر افزایش پیدا کند. این سایت‌ها و افراد مگر از چه اتفاقی اطلاع دارند و یا به کجا متصل هستند که به راحتی قیمت برای دلار تعیین می‌کنند.

https://shoma-weekly.ir/UZsO3i