اقتصاد

استقبال از تورم در بودجه

به هیچ وجه امکان تحقق رشد 5 تا 6 درصدی اقتصاد کشور در سال آینده وجود ندارد و هیچ اقتصاددان عاقلی این پیش‌بینی دولت را تأیید نمی‌کند و به نظر می‌رسد دکتر نیلی هم چنین پیش‌بینی رشد اقتصادی را قبول ندارد؛ زیرا اعلام کرده که سال 97 از رکود خارج می‌شویم.
ابوالقاسم حکیمی پور- بودجهریزی سال 95 علیرغم وعدهای که دکتر نوبخت داده بود، عملیاتی نیست. وقتی بودجهریزی عملیاتی نداریم، تحقق منابع عمومی بودجه ریسک بسیار زیادی را بهدنبال خواهد داشت.

متأسفانه در دو سال اخیر دولت برخلاف بودجهریزی عملیاتی هر وقت با کسری بودجه روبهرو شده از بودجه عمرانی کاسته است که این رفتار دولت رکود را تشدید کرده است. رشد 13 درصدی منابع بودجه عمومی در سال آینده حتما منجر به تورم خواهد شد و احتمالا شاهد یک تورم حدود 20 درصدی در سال آینده خواهیم بود.

سایر منابع درآمدی بودجه 12.2 درصد در لایحه بودجه امسال رشد کرده است که به نظر میرسد تحقق پیدا نکند. شفافیت لازم هم در خصوص آن وجود ندارد و مشخص نیست که دولت برای تحقق آن چه مواردی را درنظر گرفته است.

دلار نزدیک 3000 تومان در لایحه بودجه 95 نشان میدهد که دولت تمایل دارد دلار آزاد در بازار افزایش پیدا کند تا بتواند کسری بودجه خود را جبران کند. آقای سیف و مشاورانشان در بانک مرکزی هم تمایل به افزایش قیمت دلار دارند و در کنار این مسئله نظر دکتر نیلی و مؤسسه نیاوران بهعنوان مؤسسهای مهم در ترسیم سیاستهای اقتصادی دولت به افزایش قیمت دلار است. هرچه به ماههای پایان سال هم نزدیک میشویم دولت قصد دارد با افزایش نرخ دلار هزینه عیدی و دستمزد کارکنان خود را فراهم کند؛ اما باید در نظر داشت که افزایش قیمت دلار بههیچوجه به نفع مردم نیست؛ زیرا آنها را فقیرتر میکند و قدرت خرید مردم را کاهش میدهد. به نظر میرسد افزایش 13 درصدی درآمدهای مالیاتی در بودجه به هیچ وجه محقق نشود و در شرایط رکود موجود این مقدار افزایش به هیچ وجه به صلاح اقتصاد کشور نیست؛ زیرا تنها قشری که در کشور بهموقع مالیات میدهند قشر ضعیف و حقوقبگیر جامعه هستند. احتمالا مجلس با افزایش 10 هزار میلیاردی سهم مالیات در بودجه مخالفت کند؛ اما دولت عمدا لایحه بودجه را دیرهنگام تقدیم مجلس کرده که نمایندگان مجلس وقتی برای تغییرات در این زمینه نداشته باشد و ناگزیر همین مبلغ را در بودجه لحاظ کند. تورم زیر 11 درصدی که دولت برای سال آینده پیشبینی کرده است هم امکانپذیر نیست و در خوشبینانهترین حالت در سال آینده با تورم 20 درصدی روبهرو خواهیم بود.

به هیچ وجه امکان تحقق رشد 5 تا 6 درصدی اقتصاد کشور در سال آینده وجود ندارد و هیچ اقتصاددان عاقلی این پیشبینی دولت را تأیید نمیکند و به نظر میرسد دکتر نیلی هم چنین پیشبینی رشد اقتصادی را قبول ندارد؛ زیرا اعلام کرده که سال 97 از رکود خارج میشویم.

*دکترای توسعه از دانشگاه کالیفرنیا

https://shoma-weekly.ir/hgs20K