شهرستانها

استفاده از خودروی هیبریدی در دستور کار شورا

عضو شورای اسلامی شهر شیراز گفت: استفاده از خودروهای هیبریدی در دستور کار شورا قرار گرفته است.

به  گزارش نشریه شما  از شیراز، ابراهیم شعرا بعد از ظهر امروز در چهل و نهمین جلسه شورای اسلامی این شهر، اظهار داشت: در راستای پیشگیری از آلایندگی شهر شیراز که یکی از کلان‌شهرهای پاک کشور است، باید تدابیری در مورد آلودگی وسایل نقلیه موتوری اعم از اتوبوس، تاکسی و ... اتخاذ شود.

وی با بیان اینکه شورا حفظ پاکی هوای شیراز را در دو محور پیگیری می‌کند، افزود: یک محور این برنامه، افزایش حمل و نقل عمومی در این شهر است تا در قبال آن تعداد وسایل نقلیه شخصی کاهش پیدا کند.

شعرا ادامه داد: محور دوم این است که بتوانیم به جای وسایل نقلیه عمومی و برخی خودروهای شخصی از جایگزین‌هایی استفاده کنیم که از سوخت‌های فسیلی نظیر بنزین و گازوئیل استفاده نکنند.

به گفته وی، تردد موتورسیکلت‌، اتوبوس‌ و مینی‌بوس‌های دودزا و وسایل نقلیه که برخی فرسوده نیز هستند به هوای شهر آسیب می‌رسانند.

شعرا تصریح کرد: در این زمینه شورا طرح تبدیل وسایل نقلیه گازسوز به برقی را به معاونت حمل و نقل شهرداری پیشنهاد کرد و آنها نیز پیگیر هستند که این طرح در آینده نزدیک عملی شود.

عضو شورای اسلامی شهر شیراز خاطرنشان کرد: خودروهای برقی نیاز به سوخت ندارند و در برخی محیط‌های شهری محل شارژ این وسائط نقلیه راه‌اندازی خواهد شد.

شعرا بیان کرد: با در نظر گرفتن مشوق‌هایی می‌توان مردم را به استفاده از این خودروها تشویق کرد که این کار در کاهش مصرف سوخت و آلودگی هوا تاثیر بسزایی دارد.

نماینده شورا در سازمان قطار شهری شیراز ابراز داشت: در حال حاضر دانشگاه شیراز در حال طراحی و ساخت خودروی برقی است و یک نمونه از آن ساخته شده که توسط شهرداری می‌تواند به تولید انبوه برسد.

به گفته وی، در ابتدای کار می‌توان تعدادی خودروی برقی از خارج از کشور وارد کرد و از آن برای ساخت نمونه بومی الگوبرداری کرد تا پس از اجرای آن در شیراز به عنوان پایلوت به تدریج در کل کشور اجرایی شود.

https://shoma-weekly.ir/xWxiaL