شهرستانها

استان گلستان استعدادهای متعددی در صادرات دارد

تولید در کشور وجود دارد؛ اما به دلیل بازرگانی ضعیف دولت، تولیدات ما به خارج منتقل نمی‎شود باید واقعا ضریب اطمینان را بالا برد.
دبیر حزب مؤتلفه اسلامی گلستان گفت: تا زمانی که رویکرد دولت به سمت اقتصاد اسلامی تغییر پیدا نکند موفقیتی در عرصه اقتصاد ایجاد نمیشود و در مسیری که دولت انتخاب کرده راه به جایی نخواهیم برد.

سیدحسن سیدی در گفتگو با خبرنگار هفتهنامه «شما» در پاسخ به اینکه چه میزان از عملکردهای بازرگانی برای کشور را میتوان به استان گلستان اختصاص داد، یادآورشد: تولیدات متعددی را میتوان در این خصوص ذکر کرد به عنوان نمونه ید فقط توسط این استان صادر میشود که باید مسئولین مربوطه در استان در مدیریت این محصول از ابتدا تا انتهای آن همت بالایی را از خود نشان دهند.

دبیر حزب مؤتلفه استان به دیگر محصولات استان اشاره و اضافه کرد: محصولات مختلف باغی در صنف باغداران و همچنین محصولات لبنی، زراعی و معدنی ازجمله چیزهایی است که مردم ما با مدیریت مسئولین استان آمادگی تولید و صدور آنها را دارند.

وی ادامه داد: در بخش صنعت، صنایع دستی مانند قالی ترکمنی از امکانات صادراتی استان گلستان است که در سال86صادرات داشتهایم. بدیهی است هر چه قدرت بازرگانی ما بیشتر باشد توان تولید در استان هم بالا خواهد بود؛ اما متأسفانه با اعمال سیاستهای نادرست، برای تولید و صادرات مشکل ایجاد شده است.

سیدی در پاسخ به اینکه تولیدات لبنی استان مازاد بر مصرف و قابل صادرکردن هست یا خیر ابراز داشت: همانطور که بیان شد یکی از صادرات استان مواد لبنی است؛ اما با تولید شیر خشک، طبیعی است که تولید شیر طبیعی تضعیف میشود؛ لذا امکان صادرات را از بین میبرد. در تولید گوشت هم همین مسئله است وقتی بیش از نیاز گوشت وارد میشود دامها روی دست دامداران میماند و متضرر میشوند و به طبع تولید مواد لبنی که توسط روستائیان انجام میشود با مشکل روبهرو میشود.

وی به تولید گندم نیز اشاره کرد و افزود: درباره گندم، الحمد لله باعنایات الهی و بارشهای لازم تولید گندم در سال جاری خوب است؛ اما قیمت گندم متناسب با تورم و دیگر ابزار تولید نیست لذا کشاورز نمیتواند تغییرات مطلوب را در زمینه تولید فراهم آورد.

دبیر حزب مؤتلفه اسلامی استان گلستان با اشاره به اینکه تفکر تئوریسینهای دولت بر پایه اقتصاد اسلامی نیست، افزود: اینها بیشتر به دنبال نسخههای بانک جهانی هستند این موارد مشکلات ما را حل نمیکند که البته دولت گذشته نیز همین رویکرد را داشت.

سیدی با بیان اینکه باید تحول انقلابی در تفکر دولتمردان ایجاد شود، گفت: تا زمانی که رویکرد دولت به سمت اقتصاد اسلامی تغییر پیدا نکند موفقیتی در عرصه اقتصاد ایجاد نمیشود و در مسیری که دولت انتخاب کرده راه به جایی نخواهیم برد.

وی بازرگانی ضعیف را در عامل عدم موفقیت در صادرات برشمرد و اظهار کرد: تولید در کشور وجود دارد؛ اما به دلیل بازرگانی ضعیف دولت، تولیدات ما به خارج منتقل نمیشود باید واقعا ضریب اطمینان را بالا برد.

دبیر حزب مؤتلفه اسلامی استان گلستان با اشاره به اینکه واردات خدمت به ایران نیست، بیان کرد: کشاورز، دامدار و صنعتگر ما که نیاز داخلی را تولید میکنند نباید زمینه واردات همان کالاها فراهم شود این خدمت به دیگران است و اشتغال ایجاد نمیکند آمار اشتغال با این رفتارها نشان میدهد که آمار درستی نیست.

سیدی در خصوص توجه دولت به موضوع فرهنگ گفت: دولت باید بنا به فرمایش مقام معظم رهبری مسئله ولنگاری فرهنگی را جدی بگیرد این وضعیت با آمار و ارقامدادن که فلان قدر پول دست دیگران داریم مشکلات را حل نمیکند.

وی بیان کرد: تصمیم دست دولت است اگر دولت واقعا بیاید تصمیمات عالی در مسائل فرهنگی بگیرد قطعا تأثیر آن را در درازمدت در مسائل اقتصادی مشاهده خواهیم کرد.

دبیر حزب مؤتلفه اسلامی استان گلستان افزود: اگر فرهنگ ساماندهی نشود، استعدادها نادیده گرفته شوند و درکهای نادرست از انقلاب به وجود آید قطعا به بار مشکلات افزوده میشود.

https://shoma-weekly.ir/0xSm2z