اندیشه

از کجا بفهمیم امام زمان(ع) برای ما دعا می‌کند؟

تا به حال به این موضوع فکر کرده اید که چرا این همه توصیه از اهل بیت نسبت به دعا برای امام زمان (عج) شده است؟
تا به حال به این موضوع فکر کرده اید که چرا این همه توصیه از اهل بیت نسبت به دعا برای امام زمان (عج) شده است؟

یا اینکه آیا وجود نازنین حضرت حجت (عج) ما را دعا می کنند و به یاد ما هستند یا نه؟

امام کاظم (ع) در پاسخ به یکی از اصحاب که در این رابطه از حضرت سوالی را پرسیده بودند مطالبی را بیان میفرمایند که بسیار زیبا و در عین حال امیدبخش است.

حسن بن جهم می‏گوید: به حضرت موسی بن جعفر علیه السلام عرض کردم: ما را از دعا فراموش نفرمایید. حضرت فرمودند: آیا فکر می‏کنی که تو را از دعا فراموش می‏کنم؟ آیا تصور تو اینست که من تو را دعا نمی‏کنم؟

 با خودم فکر کردم که این بزرگوار برای شیعیانش دعا می‏کند، من هم که از شیعیانش هستم، پس برای من دعا می‏کند. لذا به حضرت عرض کردم: من فکر نمی‏کنم که شما ما را از دعا فراموش کنید.

امام فرمودند: از کجا فهمیدی که تو را از دعا فراموش نمی‏کنم؟ عرض کردم: من شیعه‏ شما هستم، شما هم برای شیعیانتان حتماً دعا می‏کنید، پس برای من هم دعا می‏کنید.

 حضرت فرمود: آیا راه دیگری به نظرت می‏رسد که از آن کشف کنی من تو را دعا می‏کنم؟ گفتم: نه، راه دیگری به نظرم نمی‏رسد.

حضرت فرمود: هر وقت خواستی بفهمی که من درباره‏ تو چگونه هستم، نگاه کن به وضع خودت، ببین من در دل تو چگونه‏ام. به دل خودت مراجعه کن! ببین وضع من در دل تو چگونه است؟ از آن کشف کن که وضع تو هم در دل من به همان کیفیت است. (1)

یعنی اگر تو به اهل بیت محبت می‏ورزی، بدان که آنها هم به تو محبت می‏ورزند. اگر آنها را دعا می‏کنی، بدان که آن بزرگواران نیز تو را دعا می‏کنند.

 رهبر معظم انقلاب قبل از آغاز یکی از جلسات درسی شان ضمن قرائت این روایت زیبا فرمود: «این همه توصیه به دعا برای حضرت ولی عصر (ارواحنا فداه) اینجا ثمره‏اش روشن می‏شود. وقتی شما برای آن بزرگوار دعا می‏کنید، کشف کنید که ایشان هم شما را دعا می‏کنند. وقتی شما صلوات بر محمد و آل محمد می‏فرستید، که بهترین دعا برای این بزرگواران، همین طلب صلوات و رحمت و رضوان الهی برای آنهاست (2)، بدانید آن‏ها هم شما را دعا می‏کنند. در روایات دیگر در مورد دوستان است. همین که معروف است، می‏گویند «دل به دل راه دارد». اگر می‏خواهید بدانید دوستتان با شما چگونه است، ببینید شما با او چگونه‏اید. ارواح به هم متصلند. در مورد افراد عادی این معنا هست. لکن در مورد خصوص ائمه علیهم السلام خیلی واضح است. چون آن‏ها قلبشان آیینه علم الهی است و در آن، همه آن‏چه در عالم وجود دارد، منعکس می‏شود. پس شما وقتی به او محبت می‏ورزید، بدانید که او هم به شما محبت می‏ورزد؛ یعنی این ارتباط، ارتباط متقابل است. در صلوات مخصوص که مروی از حضرت حجت است، در عصر جمعه، چنین آمده است: اللهمّ أعطه فی نفسه و ذُریَّته و شیعَته و رعیَّته و خاصّته و عامّته و عدوّه و جمیع أهل الدنیا ما تَقَرَّ بِهِ عَینه و تسرّ به نفسه و بَلِّغه أفضل ما أمَّله فی الدنیا والآخره. خدایا! به این بزرگوار، به ولیّ خودت، درباره خودش، درباره اولادش، درباره اصحابش، درباره‏ شیعه‏اش، درباره‏ دشمنانش، آنچه چشم او را روشن می‏کند، به او بده. این دعا از بهترین دعاهاست. اگر آن حضرت را دعا کنید، یقیناً آن بزرگوار هم شما را دعا خواهند کرد.»(2)

پی نوشت‏ها:

 1- کتاب الشافی صفحه 656

 2- روایت فوق در ابتدای جسه درس خارج فقه معظم له در تاریخ 1/12/89 بیان گردید.
https://shoma-weekly.ir/tfCMST