زنان

از رکورد خدمات تا وعده های باقی مانده

در سالهایی که دولت نهم و دهم تلاشی سخت‌کوشانه داشت در بحث‌هایی نظیر افزایش ضریب امنیت اجتماعی زنان با تکیه بر فقه پویا در تدوین مقررات جدید منطبق با نیاز جامعه، شناسایی آسیب‌های اجتماعی حوزه زنان، بحث دیه زنان و مانندآن با همکاری مجلس شورای اسلامی توانست گام‌های بلندی در راه اعتلای مقام زن ایرانی مسلمان بردارد.
بعضی حتی کارهای ملموس دوست را نیز انکار میکنند اما مهم این است که تلاشها و زحمات انجام شده اعضای عمومی کشور بیان و ثبت شود. در 8 سال اخیر همه احساس و درک کردند که رئیس جمهور محترم و یاران ایشان با تحمل سختیها، نسبت به همه دولتها و دورههای دیگر کارهای بسیار پرحجم و پرشتابی انجام دهند که این واقعیت نکته برجسته و قابل تقدیری است.

بیانات مقام معظم رهبری در آخرین دیدار هیأت دولت دهم 23/4/1392

قطعاً دولت دهم مطابق فرمایشات مقام معظم رهبری دولتی پرتلاش بوده است. البته انعکاس بخشهایی از این کوشش در حوزه زنان مشاهده شده است بهطور نمونه پس از هشدارهای پیاپی که در باره کاهش جمعیت کشور مطرح شد، حذف بودجه کنترل جمعیت کشور دردست اقدام قرار گرفت و در کنار آن اقدامات و سیاستهای تشویقی دولت با همکاری مجلس برای ترغیب فرزندآوری صورت گرفت که بخشی از آن افزایش مرخصی زایمان و در نهایت با وجود موازیکاری نمایندگان مجلس با تبصرهای به نام لایحه اصلاح قانون تنظیم خانواده و جمعیت ودولتیها با لایحه اصلاح قانون ترویج تغذیه با شیر مادر در نهایت طرحی تصویب شد که بر اساس آن دولت مجاز به افزایش مرخصی زایمان به 9 ماه است و در راستای همین طرح کاهش ساعات کاری، استخدام نیمه وقت و دورکاری زنان علاوه بر اینکه رشد وافزایش جمعیت مؤثر است، در تحقق منویات مقام عظمای ولایت در تحکیم نظام خانواده و احیاء سبک زندگی اسلامی بیش از پیش تأثیرات ژرفی خواهد گذاشت.

اما از حدود ده سال قبل زنان خانهدار وعدههایی را با عنوان اینکه روزی بیمه خواهند شد، میشنیدند اما این طرح با وجود تمام بایدها و نبایدهایش عملیاتی نشد تا اینکه بالاخره طرح بیمه به مقصد مرکز زنان و خانواده رسید و در این ایستگاه تا حدودی از حالت خاموشی بیرون آمد اما باز هم ممکن است زنان خانهداری که توانایی پرداخت حق بیمه تعیین شده را ندارند از بیمه محروم بمانند و ادامه این طرح قطعاً همت دولت یازدهم را میطلبد.

 اما در بین بخشی از طرحهای دولت بسیار جنجالی بود. سال گذشته دخترانی که خودشان را برای کنکور آماده میکردند بعد از دیدن دفترچه انتخاب رشته دریافتند 77 رشته دانشگاهی در 36 دانشگاه برایشان ممنوع شده است، هر چند هرگز  وزیر علوم پاسخ شفافی در باره این علت حذف اعلام نکرد امابه هر حال شاید بتوان گفت به موجب این طرح امکان حضور پسران در دانشگاه و بازار کار بیشتر از قبل خواهد شد اما جنجالیترین اتفاق دیگر که در دولت رخ داد در جریان بررسی لایحه گذرنامه در مجلس شورای اسلامی بود.

مطابق پیشنهادات ارائه شده در مجلس ارائه گذرنامه به دختران مجرد محدود میشد، این پیشنهاد مخالفتهای زیادی را در پی داشت و سپس در کمیسیون امنیت ملی به این صورت رأی آورد که زنان مجرد بالای 18 سال منعی برای دریافت گذرنامه ندارند اما برای خروج از کشور باید اذن ولی داشته باشند.

اما با تمام دلخوریهایی که در این مسیر پیش آمد لایحه گذرنامه روی زمین باقیماند تا شاید دولت بعدی ادامه این طرح را پیگیری کند و بخشی از خروجی دختران جوان ما از کشور ساماندهی شده و با هدف باشد.  البته در سالهایی که دولت نهم و دهم تلاشی سختکوشانه داشت در بحثهایی نظیر افزایش ضریب امنیت اجتماعی زنان با تکیه بر فقه پویا در تدوین مقررات جدید منطبق با نیاز جامعه، شناسایی آسیبهای اجتماعی حوزه زنان، بحث دیه زنان و مانندآن با همکاری مجلس شورای اسلامی توانست گامهای بلندی در راه اعتلای مقام زن ایرانی مسلمان بردارد.

 هرچند هرازگاهی در این مسیر به برخی از خط قرمزها نزدیک شد اما به هر ترتیب احساس رضایت رهبر انقلاب در آخرین دیدار با دولتمردان از عملکرد دولت خدمتگزار حکایت از تداوم گفتمان و شعارهای انقلاب در مسیر عدالت و خدمتگزاری دارد.

https://shoma-weekly.ir/DoAcm7