اقتصاد

از جهاد اقتصادی تا جهاد بودجه ای

خبر کوتاه است: تاخیر بودجه ۴۵ روزه شد.


خبر کوتاه است: تاخیر بودجه ۴۵ روزه شد.
روز شنبه میرتاج الدینی معاون پارلمانی دولت از ارایه بودجه به مجلس پس از تعطیلات خبر داد.  با عبور از ۲۵ دی ماه، دیرکرد ارایه بودجه امسال از چهل روز گذشته است، ولی در صورت درست بودن وعده میرتاج الدینی همچنان مجلس از نظر زمان بررسی بودجه وضعیت بسیار مناسب تری نسبت به سال گذشته خواهد داشت. بودجه سال ۹۰ با تاخیر ۷۵ روزه (به صورت یک رکورد تاریخی) به مجلس ارائه شده بود که سبب شد مجلس نتواند در موعد مقرر به بررسی آن بپردازد و از همین رو در دوماه ابتدایی سال ۹۰ از بودجه دو دواز دهمی ۸۹ که برای سال ۹۰ تمدید شده بود استفاده شد!
تا بالاخره نمایندگان ملت موفق شدند امور مربوط به تلفیق و بررسی و تصویب بندهای این بودجه متاخر را در اردیبهشت ماه پایان دهند.  به این ترتیب کشور در سال ۹۰ دوماه از بودجه محروم بود سالی که به جهاد اقتصادی شهرت داشت و قرار بود بیش از همه مسئولین در این راستا بکوشند.
ماه‌ها از سالی که به نام جهاد اقتصادی مزین بود گذشت و مسئولین با برگزاری سمینار‌ها و نشست‌ها مردم و یکدیگر را به جهاد اقتصادی توصیه کردند و با ارائه آمار‌ها و ارقام عملکرد مجموعه‌های تحت هدایت خود را جهادی خواندند، اما همین بزرگواران کوچک‌ترین وظیفه خود در تدوین برنامه‌های اقتصادی سال بعد را باز هم به موقع ارائه نکردند تا کشور از نظم و سیاق مشخصی در تعیین شرایط اقتصادی سال بعد بهره ببرد. می‌دانیم که بودجه برای بررسی در مجلس حداقل به ۱۰ روز زمان در کمیسیونهای تخصصی، ۱۵ روز در کمیسیون تلفیق و ۲۰ روز برای بررسی بند بند و تصویب آن‌ها در صحن علنی نیاز دارد. یعنی مجلس در بهترین حالت ۴۵ روز کاری جدا از تعطیلات و انجام وظایف امور قانونی خود باید برای بودجه وقت گذاری کند. حال در نظر بگیریم که انتخابات مجلس در ۱۲ اسفند ماه برگزار می‌گردد و بسیاری از نمایندگان باید در چند هفته آینده به حوزه‌های انتخابیه خود سر بزنند و البته مجلس جز بررسی لایحه بودجه طرح‌ها و لوایح دیگری را نیز با قید فوریت در دست بررسی دارد که باید تا پایان سال به آن‌ها رسیدگی کند.  گرچه نمایندگان مجلس از جمله ابوترابی فرد نایب رییس رسما از بررسی بودجه بعد از انتخابات سخن گفته‌اند اما باید توجه داشت که این مساله مجددا به آماده نشدن بودجه تا پایان سال و تکرار داستان بودجه چند دوازدهمی منجر می‌گردد. شاید بجا باشد که از مسئولین محترم تدوین کننده بودجه در دولت پرسید علت آماده نشدن بودجه برای تحویل در آذر ماه چیست؟ آیا در صورت طولانی بودن فرآیند تدوین بودجه نمی‌توان این فرآیند را چند ماه زود‌تر آغاز کرد؟ مساله دردسر سازی تحت عنوان بی‌نظمی دولت در ارائه بودجه و بررسی با عجله آن در مجلس که به همه شئون اقتصاد از بخش خصوصی گرفته تا ارگانهای دولتی آسیب می‌زند با کدام توجیه فنی و اجرایی همه ساله تکرار می‌شود؟

https://shoma-weekly.ir/mLYrQd