شهرستانها

از بهار علم تا تمدن سازی اسلامی

امروز که جمهوری اسلامی منادی ایجاد تمدن جدیدی برمبنای تفکرات قدسی است، لذا دستیابی هرچه بیشتر به علم و فناوری را جزو ملزومات خود می داند.
سیدحسن سیدی- ماه مهر، آغاز پاییزطبیعت و بهار مبارزه با جهل است.  ماهی است که خورشید علم ظهور می کند. بنابراین هردوی این پدیده از قانونمندی های خدای متعال است یکی در تکوین و دیگری در نظام اجتماعی.

درتحول نظام اجتماعی و تغییر سرنوشت ملتها، علم در جایگاه مهمی قراردارد و مومن به درجات عالی ایمان نمی رسد مگر آنکه در کنار ایمان خود آراسته به زینت علم گردد. درتمدن سازی، جایگاه علم آنگونه است که باید در ابعاد مختلف و نیازهای جامعه به آن توجه جدی شود، زیرا دستیابی به علم وتبدیل آن به فن، تولید قدرت و ایجاد آسایش می کند.

 دنیای غرب پس از رنسانس با تدوینی در شیوه ی تولید علم، به قدرت فراوانی در بعد فناوری دست یافت و آن را ابزار سلطهی خود قرار داد و با ایجاد انحصار تلاش کرد حتی الامکان مانع دستیابی دیگران شود.

 امروز که جمهوری اسلامی منادی ایجاد تمدن جدیدی برمبنای تفکرات قدسی است، لذا دستیابی هرچه بیشتر به علم و فناوری را جزو ملزومات خود می داند.

اگر تمدن اسلامی نتواند به مرزهای فتح نشده علم دست یابد، نمی تواند سایه نجات بخش خود را در جهان بشریت گسترش دهد، لذا بر همین اساس است که مقام معظم رهبری بارها و اخیرا نیز به دولتمردان بر راهبرد تلاش علمی تاکید داشته و دارند دستیابی به مرز های فتح نشده علمی از طریق جدیت و در آموزش و تربیت میسر می گردد. متاسفانه در نظام آموزشی کشور جدیت لازم در تعلیم و تربیت دیده نمی شود و طرح های کلان نادرست به ویژه در آموزش عالی فضای نامناسبی در این سطح آموزشی به وجود آورده است. دانشگاه های غیرانتفاعی، علمی کاربردی، پیام نور و آزاد اسلامی اکنون در مرحله ای هستند که برای جذب دانشجو از کیفیت آموزشی خود کاسته اند و متاسفانه هنوز جو مدرک گرایی به عنوان یک آسیب جدی فضای علمی جامعه مارا تهدید می کند.  اصلاح سیاست های کلان در تاسیس و محتویات دانشگاه ها می تواند فضای علمی را مناسب سازد، از طرفی دیگر تحول در علوم برای ایجاد تمدن اسلامی ضرورت تام دارد تمدن اسلامی نمی تواند بر پایه علومی که خاستگاه مادی دارد ایجاد شود انتخاب و کشف روابط علمی حوزه های علوم انسانی حتی در انتخاب فناوری در تمدن اسلامی با تمدن مادی رایج تفاوت دارد. امیدواریم که نظام آموزشی به ویژه نظام آموزش عالی با توجه به مسئله تحول ، حرکت جهادی خود را کامل نماید تا در کنار مادیت با توسعه معنویت انسان به آرامش واقعی خود برسد.

*دبیر استان گلستان

 

https://shoma-weekly.ir/Bhet2n