اندیشه

از این فتوای رهبری برداشت غلط نشود!

مال پس‌انداز شده از منفعت کسب (درآمد سالانه) اگر برای تأمین هزینه های زندگی باشد، سر سال خمسی، خمس دارد مگر اینکه پس‌انداز برای تهیه لوازم ضروری زندگی یا تامین هزینه های لازم باشد که در این صورت اگر بعد از سال خمسی در آینده نزدیک (مثلا دو سه ماه پس از سال خمسی) در راه های مذکور مصرف شود، خمس ندارد.
یکی از سوالات مهم در خصوص خمس مربوط به پول پس انداز است.

برای مثال آیا به پس انداز وام مسکن یا پس انداز برای ثبت نام حج و ... خمس تعلق می گیرد یا خیر؟ بهطور کلی پس انداز مشمول خمس می شود و نظر همه فقها در این زمینه متفق است. اما برخی علما یک تخفیفی در حکم قائل می شوند مبنی بر اینکه اگر پس انداز مزبور برای خرید مسکن یا تامین لوازم ضروری زندگی و تنها راه باشد و چاره دیگری هم نداشته باشیم در این صورت خمس به آن تعلق نمی گیرد.

فتوای رهبر معظم انقلاب در این زمینه چنین است:

«مال پسانداز شده از منفعت کسب (درآمد سالانه) اگر برای تأمین هزینه های زندگی باشد، سر سال خمسی، خمس دارد مگر اینکه پسانداز برای تهیه لوازم ضروری زندگی یا تامین هزینه های لازم باشد که در این صورت اگر بعد از سال خمسی در آینده نزدیک (مثلا دو سه ماه پس از سال خمسی) در راه های مذکور مصرف شود، خمس ندارد.»

توجه به یک نکته مهم در این رابطه بسیار مهم است. در مسئله ۱۹۹ مجموعه استفتائات خمس موجود در سایت دفتر رهبری آمده است: «... به شرط آنکه در خلال مدت یاد شده در اولین روزی که امکان صرف آن در تهیه مایحتاج مورد نظر حاصل شده مصرف نماید، ولی چنانچه مثلادر هفته اول می تواند صرف در تهیه مایحتاج مورد نظر نماید و در عین حال بدون عذر موجه پول را پیش خود نگه دارد تا بعدا صرف در تهیه مایحتاج مورد نظر کند در این صورت باید خمس آن را بپردازد.»

نکته: فتوای رهبری در واقع نوعی آسان گیری برای مقلدین است وگرنه از فحوای بیان مشخص می شود که ایشان نیز مطابق نظر بسیاری از فقها قائل به خمس پس انداز هستند. لذا باید مراقب باشیم خصوصا با شرط یاد شده در بالا که از فتوای فوق برداشت غلط نکنیم.

https://shoma-weekly.ir/9NQEGm