اندیشه

از اوضاع درون منزلتان هم آگاهیم!

روزی که در محضر آقا بودم، پرسیدم: حاج آقا! شما از وضع بنده در هنگامی که خدمت شما هستم، مطلع هستید، آیا وقتی که در منزل هستم نیز از حالات و اعمال ما آگاه می‌شوید؟ فرمودند: «گاهی!»
آیتالله سیدرضا بهاء الدینی از جمله کسانی است که در عالم مادی امروز خیلی به انفاس امثال او نیاز است. کمتر کسی است که مقام معظم رهبری او را از نوادر روزگار، ستاره درخشان معنویت و عرفان، راهنمای خواص و مایه دلگرمی و امید برجستگان برشمرده باشد.

یکی از اطرافیان ایشان نقل میکند: «همسر علویهای دارم که چهل سال است با هم زندگی میکنیم. او خانمی سیده و بسیار خوب است؛ اما اخلاق تند و عصبانیت من، موجب ناراحتی ایشان است. در طول زندگی مشترکمان و در برخی ایام که توفیق به من روی میآورد، خدمت آیتالله بهاء الدینی میرسیدم و ایشان نگاهی به من میکردند و آهسته میفرمودند: «مراعات همسرت را بکن.» این رفتارم باز ادامه داشت تا اینکه یک بار به من فرمودند: «پانصد بار عصبانیشدن کافی نیست، چرا رعایت همسر علویهات را نمیکنی؟!» این در حالی بود که بنده اصلا به ایشان نگفته بودم همسرم علویه است.

روزی که در محضر آقا بودم، پرسیدم: حاج آقا! شما از وضع بنده در هنگامی که خدمت شما هستم، مطلع هستید، آیا وقتی که در منزل هستم نیز از حالات و اعمال ما آگاه میشوید؟ فرمودند: «گاهی!»

***

امیر شهید سپهبد صیاد شیرازی میگوید: «در دوران جبهه و جنگ هرگاه ما مشکلی پیدا میکردیم اگر ممکن بود خود را خدمت آقا (آیتالله بهاءالدینی) میرساندیم و با دیدن و زیارت ایشان و فرمایشات حضرتش آرامش مییافتیم. یک وقت از جبهه آمدم و در فکر بودم که مزاحم آقا خواهم بود، چون ساعت یک بعد از نیمه شب بود، در را زدم، درب را باز کردند و گفتند: بفرمایید. وقتی وارد شدم دیدم آقا آماده نشسته و سماور و چای نیز آماده است! خوشحال شدم که در آن وقت ایشان آماده پذیرایی من بودند، آقا فرمود: «بله، خدایی که شما را از جبهه میفرستد اینجا، ما را هم آماده میکند! »

***

از سخنان ایشان است که:

- امروز آمریکا روح تجاوز و تعدی است. هرکس که دارای روح تجاوز و تعدی باشد، گرچه در محیط بسیار کوچکی باشد، آمریکایی است.

- اگر انسان دلخواهی و هوس خود را کنار بزند و دور بیندازد، همه کارهای او درست میشود.

- بلا، اول سراغ دوستان خدا میرود. بشر اگر صابر باشد، بلا سازنده اوست؛ رفاه، سازنده نیست.

- نماز برای این است که شما را پرواز دهد.... تو باید از این پروازی که انبیا و اولیا و صلحا دارند، سهمی داشته باشی؛ گمان نکن که آن پرواز، اختصاص به آنها دارد!

- کسی گفت: حاج آقا! دعا کنید من آدم بشوم. با خنده ملیحی گفتند: با دعا کسی آدم نمیشود!

https://shoma-weekly.ir/VHSkIs