اقتصاد

اروپا برای تضمین برجام انتقالات بانکی را باز کند

عضو شورای مرکزی حزب مؤتلفه اسلامی درباره شرایط احتمالی تضمین اروپا در ماندن درون برجام گفت: قراردادهای بین‌المللی و خارجی هیچ کدامشان به آمریکا ارتباطی ندارد، در این صورت ماندن در برجام ارزش دارد زیرا معاملات ما با اروپا بیشتر از آمریکاست. ولی بانک های بزرگ اروپایی پیش از این نیز به دلیل داشتن سهامداران آمریکایی از معامله با ایران اجتناب می کردند، مشکل بانکی با اروپا را باید با گفت و گو و مذاکره حل کنیم؛ بسیاری از بانک ها در اروپا با آمریکا کار نمی کنند و باید با این بانک ها کار کنیم.
عضو شورای مرکزی حزب مؤتلفه اسلامی گفت: آمریکا تاکنون هم در برجام حرکت مثبتی انجام نداده است که ماندنش نفعی برای ما داشته باشد.

اسدالله عسگراولادی تصریح کرد: خروج آمریکا از برجام هیچ اتفاقی را در بر ندارد؛ البته بر مشکلات نقل و انتقال پول اضافه می شود که کم نمی شود ولی ما دیگر به این مشکلات عادت کرده ایم.

وی درباره شرایط احتمالی تضمین اروپا در ماندن درون برجام اظهار داشت: قراردادهای بین‌المللی و خارجی هیچ کدامشان به آمریکا ارتباطی ندارد، در این صورت ماندن در برجام ارزش دارد زیرا معاملات ما با اروپا بیشتر از آمریکاست. ولی بانک های بزرگ اروپایی پیش از این نیز به دلیل داشتن سهامداران آمریکایی از معامله با ایران اجتناب می کردند، مشکل بانکی با اروپا را باید با گفت و گو و مذاکره حل کنیم؛ بسیاری از بانک ها در اروپا با آمریکا کار نمی کنند و باید با این بانک ها کار کنیم.

عسگراولادی درباره اینکه این بانک ها کوچک بوده و از کفایت سرمایه لازم برخوردار نیستند، تصریح کرد: ما سرمایه نیاز نداریم بلکه تنها نقل و انتقال پول برای ما مهم است ؛ در حال حاضر ما نقل و انتقال پول نداریم.

رئیس اتاق مشترک بازرگانی ایران و چین با تاکید بر اینکه امروز وقت اتحاد و همبستگی است تا بتوانیم از بحرانی که این رئیس جمهور دیوانه برای کشور ما می‌خواهد به وجود بیاورد، عبور کنیم، ادامه داد: اگر اروپایی‌ها و دیگر کشورهای طرف مذاکره بخواهند، می‌توانند راه‌هایی برای ارتباط با ایران پیدا کنند. به عنوان مثال سه - چهار بانک‌ در چین وجود دارد که با توجه به اینکه هیچ ارتباطی با بانک‌های آمریکایی ندارند، به راحتی با ما همکاری می‌کنند و اگر طرفین قرارداد با ایران از اتحادیه اروپا و دیگر کشورها بخواهند در برجام بمانند، آمریکایی‌ها نمی‌توانند هیچ آسیبی به ما وارد کنند.

وی از ضرورت مذاکره با اروپا برای گرفتن امتیازات و تضامینی برای ماندن در این توافق بین‌المللی گفت و افزود: آمریکا ۴۰ سال است که با ما سر جنگ دارد و تحریم‌های مختلفی علیه مردم ایران اعمال کرده است. اما طرفین قرارداد با ایران می‌توانند ارتباطاتشان را ادامه دهند، چراکه به نفع آنهاست و دارند نفت و فرآورده‌های نفتی را با قیمت مناسب از ایران خریداری می‌کنند.

https://shoma-weekly.ir/yaws1w