ورزش

ارمغان خودباوری در ورزش


مهدی یکتا - چند سال پیش جوانی مستعد در وزن 68 کیلوگرم کشتی آزاد خودی نشان داد و تسمه از گرده همه مدعیان کشید. این جوان 18 ساله مشهدی به قدری امیدوار کننده ظاهر شد که همگان آینده وزن 68 کیلوگرم جهان را در وجود او جستجو می‌کردند اما یک مشکل این وسط وجود داشت. جوان دست و پا بلند مشهدی در حال قد کشیدن بود و بالطبع وزن او هم داشت اضافه می‌شد. جوان باید به یک وزن بالاتر صعود می‌کرد تا مجبور به کاهش فراوان وزن نشود منتهای مراتب مشکل دوم از راه رسید؛ حضور برادر بزرگتر در یک وزن بالاتر!
جوان 18 ساله مشهدی نمی‌خواست با برادر بزرگترش در 74 کیلوگرم رقابت کند و از طرفی تحمل کاهش وزن را هم نداشت. در همین کش و قوس پدر قهرمانش بهترین نسخه را برای جوان پیچید؛ صعود به دو وزن بالاتر یعنی 82 کیلوگرم!
در حالی که اکثر کارشناسان این صعود به دو وزن بالاتر را غیر منطقی و محال می‌دانستند جوان اول آن سالهای کشتی ایران در همان اولین میدان و در جام معتبر دانکلف بلغارستان توانست «ژوزف لوهینا» قهرمان اهل چک وزن 82 کیلوگرم جهان را سه اخطاره کرد تا همه را شگفت‌زده کند.
البته آن جوان که عادت داشت کارهای غیرممکن را ممکن کند سالها در کشتی جهان آقایی کرد و اولین طلای المپیکی ایران را پس از انقلاب اسلامی بدست آورد آن هم دریک وزن بالاتر!!
لابد با این نشانی ها دیگر متوجه شده‌اید که منظور ما کسی جز «رسول خادم» نیست مدیر کنونی تیم‌های ملی کشتی که نه تنها تیم ملی کشتی آزاد را قهرمان آسیا کرد بلکه به تازگی و با قدرت هر چه تمام‌تر عنوان اولی جام جهانی کشتی را برایمان به ارمغان آورد تا بار دیگر به کج‌اندیشان ثابت کند چند سال بی دلیل او را از کشتی و تشک طلایی دور کرده‌اند.
اینک نشانه‌هایی از «خودباوری» در میان اعضای تیم ملی کشتی آزاد دیده می‌شود که نگرانی‌ها را در آستانه المپیک کم و کمتر می‌کند. به عبارتی دقیق‌تر حضور رسول خادم یکی از نوابغ کشتی جهان در رأس هدایت کشتی آزاد کشورمان ما را به درخشش کشتی‌گیران در لندن امیدوارتر می‌کند.
فراموش نباید کرد که کشتی آزاد ایران پس از طلای علیرضا دبیر در المپیک سیدنی هنوز نتوانسته طلایی کسب کند و انتظار داریم با حضور رسول خادم این آرزو تحقق یابد.
از سوی دیگر باید از حرکت اخیر فدراسیون کشتی یاد کنیم که در جهت تأمین منافع کشتی ترجیح داد به جای معرفی افراد گمنام و سیاسی «امیررضا خادم» قهرمان سابق را برای عضویت در هیأت رئیسه فیلا معرفی کند که از قضا از شانس فراوانی نیز برای تصاحب کرسی در فدراسیون جهانی کشتی برخوردار است. این رفتار ارزشمند درست بر خلاف برخی‌ها (بخوانید فدراسیون فوتبال) است که به جای محمددادکان یا علی دایی ترجیح دادند علی «سعیدلو» را به A.F.C معرفی کنند تا هم سهمیه ایران بسوزد و هم نام و اعتبار فوتبال کشورمان خدشه‌دار شود.
کار زیبای فدراسیون کشتی
«امیررضا خادم» قهرمان سابق جهان والمپیک به عنوان عضو هیأت رئیسه فدراسیون جهانی کشتی «فیلا» معرفی شد.
امیررضا خادم قهرمان سابق دنیا در سالهای 1998 و 2002 به ترتیب به عنوان مدیر تیمهای ملی و رئیس فدراسیون کشتی فعالیت می‌کرد که تیم ملی کشتی آزاد ایران در سالها برای نخستین بار پس از انقلاب اسلامی به مقام قهرمانی جهان رسید.
امیررضا خادم که سابقه یک دوره نمایندگی مجلس شورای اسلامی را نیز در کارنامه دارد، یکی از کاندیداهای ریاست فدراسیون کشتی به شمار می‌رود.


https://shoma-weekly.ir/TXQi19