اقتصاد

ارز تک نرخی فعلا در حد شعار است

رییس اتاق بازرگانی مشترک ایران و چین اما معتقد است: تک‌نرخی شدن ارز با شرایط کنونی اقتصاد کشور و تحریم‌ها که هنوز به طور کامل رفع نشده، امکان‌پذیر نیست.
اسدالله عسگراولادی عضو شورای مرکزی حزب موتلفه اسلامی در گفت‌وگو با صمت تصریح کرد: ارز تک نرخی فعلا در حد شعار است چون شرایط برای تحقق این امر هنوز مهیا نیست. وی ادامه داد: تا نتوانیم نفت را بفروشیم و پول تهیه کنیم نمی‌توانیم نرخ ارز مبادله‌ای و بازار آزاد را به یکدیگر نزدیک و یکسان کنیم. در حال حاضر شاهد تفاوت ۵۰۰ تومانی میان این دو نرخ هستیم.

عضو هیات نمایندگان اتاق بازرگانی ایران اظهار کرد: دولت قرار است چه کار کند؟ نرخ آزاد را کاهش دهد یا نرخ مبادله‌ای را افزایش دهد؟ در هر حال به نظر من هیچ‌کدام از این دو روش در شرایط کنونی امکان‌پذیر نیست. زمانی می‌توانیم شاهد تحقق این هدف مهم باشیم که درآمد کشور را به مرز ۵۰میلیارد دلار برسانیم.

به گفته وی، مانند موضوع نرخ سود که گفته شد ۱۸درصد اما در حال حاضر برخی بانک‌ها بهره ۲۰درصد هم می‌دهند، در این زمینه هم آنگونه که حرف زده می‌شود، عمل نمی‌شود.

عسگراولادی گفت: تک‌نرخی شدن ارز به این زودی‌ها امکان‌پذیر نیست چراکه مستلزم خسارت سنگینی خواهد بود. ضمن اینکه اگر نرخ ارز آزاد را کاهش دهند صادرات به‌طور کامل کاهش می‌یابد. این بخش در حال حاضر با کاهش ۱۶ درصدی همراه است و اگر نرخ ارز را کاهش دهند با توجه به اینکه قیمت تمام‌شده داخلی پایین نمی‌آید و بالاست با کاهش بیشتری مواجه خواهیم شد و اگر بخواهند نرخ حدود ۳هزار تومانی ارز مبادله‌ای را بالا ببرند، تورم آن مشکل‌زا می‌شود.

https://shoma-weekly.ir/96i3l2