شهرستانها

اردبیل دارای ظرفیت‌های بالقوه در تحقق اقتصاد مقاومتی است

در کشور و به‌ویژه استان اردبیل هستند کارگاه‌هایی که با وجود تحریم تولیدات خوبی به بازار ارائه می‌کنند؛ همه این موارد حکایت از این دارد که اقتصاد ما رو به رشد است؛ در عین حال که مشکلاتی هم دارد. اما یک رکن اقتصاد مقاومتی عملیاتی‌کردن است که امیدواریم با همدلی مردم شاهد اتفاقات بزرگ در کشور باشیم و رهبر معظم انقلاب هم با صراحت فرموده‌اند مشکلات اقتصادی کشور فقط با همدلی و همکاری دولت و ملت و از درون حل می‌شود نه توسط اروپا و آمریکا.
توحید مجیدی دبیر حزب مؤتلفه اسلامی استان اردبیل گفت: استان اردبیل از لحاظ ظرفیت، استانی بکر است، در حوزههای کشاورزی، گردشگری و صنعت، زمینه برای رشد و توسعه وجود دارد لازمه رسیدن به اقتصاد مقاومتی تقویت بخشهای مختلف اقتصادی است؛ کشاورزی سنتی استان اردبیل باید به مدرن تبدیل شود، صنایع به سمت صنایع مادر و بنیادی برود و گردشگری هم باید صاحب درآمد حاصل از جذب گردشگر شود.

وی ادامه داد: همان طور که کشور ترکیه با درآمد غیر نفتی توانسته به سمت توسعهیافتگی حرکت کند ما هم میتوانیم با شناسایی ظرفیتها و بالفعلکردن آنها بدون وابستگی به نفت رشد و توسعه استان اردبیل را سریعتر کنیم.

این فعال سیاسی یادآور شد: لازمه رشد و توسعه، نیروی کارفعال است؛ اما صرف آن برای رشد کافی نیست؛ این فکر توام با عمل و کار است که میتواند مدینه فاضله را عملی کند در تولید، توسعه و رشد، مجموعهای از عوامل نقش دارند که ابزار و داشتههایمان در کنار نیروی کار میتواند به رشد و توسعه منجر شود نباید به حداقلها قانع بود باید برای تعالی بیشتر تلاش کرد و با تبدیل ظرفیتهای بالقوه به بالفعل اسباب توسعه استان و تحقق اقتصاد مقاومتی را فراهم کرد.

وی افزود: در اردبیل زمینه برای نیروی کار فراهم است البته باید نقدپذیری را یاد بگیریم و تشکیل انجمن مدنی صاحبان فکر استان را هم با جدیت دنبال کنیم.

مجیدی درباره اینکه چرا بسیاری از طرحها در حد حرف باقی میماند و عملیاتی نمیشود گفت: باید اعتراف کرد که در کشور ما اتفاقات مهمی افتاده و کارهای خوبی انجام گرفته است؛ اما در عین حال برخیها فکر میکنند اقتصاد مقاومتی یعنی تولید و صادرات بدون هیچگونه واردات. قرار نیست در اقتصاد مقاومتی کل مرزها را ببندیم؛ اما در عین حال صادرکننده هم باشیم، این انتظار نابجایی است که بدون اینکه وارداتی از دیگر کشورها داشته باشیم کالای ما را بخرند.

وی یادآور شد: در کشور و بهویژه استان اردبیل هستند کارگاههایی که با وجود تحریم تولیدات خوبی به بازار ارائه میکنند؛ همه این موارد حکایت از این دارد که اقتصاد ما رو به رشد است؛ در عین حال که مشکلاتی هم دارد. اما یک رکن اقتصاد مقاومتی عملیاتیکردن است که امیدواریم با همدلی مردم شاهد اتفاقات بزرگ در کشور باشیم و رهبر معظم انقلاب هم با صراحت فرمودهاند مشکلات اقتصادی کشور فقط با همدلی و همکاری دولت و ملت و از درون حل میشود نه توسط اروپا و آمریکا.

دبیر اردبیل با اشاره به بنیانهای اقتصادی و اهمیتدادن به آنها گفت: ایجاد زیرساختها لازمه توسعه اقتصادی استان اردبیل است که در این زمینه هم نسبتبه سالهای گذشته تسهیلات خوبی اختصاص یافته است؛ برای داشتن توسعه و رشد بیشتر استان اردبیل باید به بخش صنعت این استان بیشتر توجه شود.

وی اذعان داشت: اینکه ظرفیت را فقط در داشتن نفت و جاذبههای طبیعی بدانیم عقیدهای نادرست است؛ زیرا امروزه توسعه کشور اگر منوط به نفت باشد بهطور یقین کشور در نوسانات، بازیچه دست غرب قرار میگیرد. پس عامل اصلی در توسعه یک شهر، منطقه و کشور سرمایه انسانی متخصص است بنابراین ظرفیت را باید ایجاد کرد.

مجیدی در خاتمه خاطرنشان کرد: به ژاپن میتوان بهعنوان یک الگوی اقتصادی نگاه کرد؛ زیرا هیچ نفتی ندارد و حتی خاکش را هم از خارج وارد میکند با این حال 10درصد اقتصاد جهان را به خود اختصاص داده، دلیلش داشتن سرمایه انسانی متخصص است.

https://shoma-weekly.ir/ajrrVj