زنان

ارتباط عاطفی و کلامی کلید استحکام خانواده

اگر روابط، منش‌ها و رفتارهای اعضاء خانواده بر اساس آموزه‌های مکتب اسلام شکل بگیرد، خروجی آن،‌‌ همان انسان‌های شایسته و مؤثری خواهند شد که در ساخته شدن جامعه ایده آل اسلامی باید حضور داشته باشند.
پروانه جاوید- هدف اساسی دین اسلام، تربیت انسانها و تأمین سعادت بشر در تمام ابعاد وجودی و در تمام مراحل زندگی است به طوری که الگوی خانواده اسلامی، کاملترین الگو برای جوامع بشری است.

در دین اسلام برای تشکیل خانواده، استانداردهایی وجود دارد که هر قدر ارکان تشکیل دهنده خانواده با آن استانداردها منطبق باشند به‌‌ همان مقدار این نهاد از پایستگی، برتری و استحکام برخوردار خواهد بود.

از این رو به طور اجمال میتوان گفت خانواده مستحکم از نظر اسلام، خانوادهای است که ارکانش شایسته و منطبق با استانداردهای اسلامی باشد.

اگر روابط، منشها و رفتارهای اعضاء خانواده بر اساس آموزههای مکتب اسلام شکل بگیرد، خروجی آن،‌‌ همان انسانهای شایسته و مؤثری خواهند شد که در ساخته شدن جامعه ایده آل اسلامی باید حضور داشته باشند.

پایه و اساس خانواده زمانی مستحکم میشود که بتوانیم از قرآن کریم، احادیث و همچنین زندگی بزرگان استفاده بهینه کنیم؛ البته از جمله مواردی که باعث تثبیت و سلامت خانواده میشود، رعایت و پایبندی به موازین شرعی است دین اسلام، پیغمبر و اهل بیت را به عنوان نمونهای کامل از خانواده برتر معرفی میکند، به گونهای که صلاحیت الگویی آن را برای جهانیان امضاء کرده و لحظه لحظه زندگی این بزرگواران منطبق بر احکام الهی بوده به همین جهت آنها الگوی جهانیان هستند.

نکته دوم در این رابطه گفتوگوی محبت آمیز است؛ زیرا یکی از راههای استحکام بنیان خانواده، توجه به ارتباط کلامی است.

سخنان عاطفی و بهره گیری از کلمات دلنشین و محبت آمیز، مخاطب را جذب میکند. حضرت
علی
(ع) میفرماید: زیبا سخن بگوئید تا زیبا بشنوید. اگر در خانواده پدر و مادر از عبارات زیبا و دلنشین استفاده کنند و یکدیگر را با زیبایی خطاب کنند، فرزندان نیز آداب سخن گفتن و چگونگی رفتار خانوادگی را میآموزند همچنین عفو در کنار قناعت یکی از خصایص بارزی است که میتواند احساس رضایتمندی و آرامش روانی را در کانون خانواده نمایان کند و علاوه بر آن، یا حتی در تنظیم دخل و خرج زندگی و برقراری تعادل اقتصادی تأثیر
به سزایی داشته باشد.

بنابراین میتوان گفت دوری از زرق و برق دنیوی و تجملات و رسیدن به تعادل اقتصادی، قطعا به استحکام خانواده کمک میکند البته در کنار این موارد مباحث تربیتی و آموزشی نیز بسیار موثر است و طبق آیات و روایات مختلف، خانواده موظف به تربیت فرزندان خوب و شایسته است تا در محیط جامعه و وارد شدن در فضاهای آموزشی بتوانند با تربیت صحیحی که شدهاند، افتخاری برای خانواده و جامعه باشند.

بنابراین برای انجام این مهم فضاهای آموزشی نیز رسالتی سنگین بردوش دارند تا بتوانند با همکاری خانوادهها، نیروهای انسانی خوبی تربیت کنند، به طور خلاصه باید گفت بهسازی فرهنگی و اخلاقی و تزکیه در بین هرگروهی که باشد به خصوص جوانان و دانش پژوهان تنها ابزار وصول به سعادت دنیا و آخرت است.

بنابر نظر مقام معظم رهبری در زمینه جنبش نرم افزاری و بهره گیری از پتانسیل موجود در جوانان کشور باید تلاش بیشتری صورت پذیرد تا اینکه وصول به یک جامعهای ایده آل هرچه سریعتر محقق شود، امیدواریم در استان فارس و سایر استانهای کشور که به واقع از این پتانسیلها برخوردار هستند، روزی شاهد تحویل چنین فرزندانی به اجتماع باشیم و در باید راه طولانی پیموده شود تا بتوان فرزندانی مهدوی پرورش داده و به جامعه اسلامی تحویل داد.

مراکز آموزشی هم اگر در کنار مادران و زنان تمام دغدغههایشان را برای تربیت کردن افراد، الگوپذیری و استفاده از آیات قرآنی و احادیث و همچنین عمل به رهنمودهای امام خمینی (ره) و مقام معظم رهبری (دامه برکاته) صرف کنند قطعا در آینده موفق خواهند شد.

*مسئول بانوان حزب موتلفه اسلامی استان فارس

https://shoma-weekly.ir/8FiXw6