اقتصاد

اراده اجرای الگوی اقتصاد مقاومتی در بدنه دولت دیده نمی‌شود

عضو شورای مرکزی حزب مؤتلفه اسلامی با بیان اینکه «هم اکنون در دوره پساگفتگو و نه پساتحریم قرار داریم»، گفت: هیئت‌های زیاد تجاری به‌ویژه از کشورهای اروپایی به ایران آمده‌اند؛ اما همه آنها فروشنده هستند، کاره‌ای نبوده‌اند و هیچ‌گونه طرح اجرایی نداده‌اند.

اسدالله عسکراولادی در مصاحبه «رادیو اقتصاد» با بیان اینکه حضور این هیئتهای خارجی هیچ دستاورد عینی و کاربردی برای ایجاد تحول مثبت در اقتصاد ایران نداشته است، گفت: همه اینها فقط هزینه دارد و در این هیئتها همه برای فروش کالا و خدمات و ارزیابی فرصتهای جدید در بازار ایران هستند و متاسفانه ندیدیم خریدارانی هم در میان این هیئتها به ایران سفر کنند.

عسکراولادی گفت: دیده نشده است که هیئتهای خارجی با بانکهای ایرانی و دیگر بنگاههای ایرانی تجاری مذاکره و برای دوره آتی برنامهریزی کنند و طرحهای همکاری خود را مشخص کنند.

وی افزود: البته دولت باید الگوی اقتصاد مقاومتی را متناسب با خط مقام معظم رهبری (سیاستهای کلی اقتصاد مقاومتی) اجرایی کند؛ اما در بدنه دولت این اراده دیده نمیشود.

عسکراولادی تصریح کرد: اصلیترین شاخص اقتصاد مقاومتی این است که ما را از تکیه آسیبپذیر به فروش مواد خام اعم از نفت و ذخایر معدنی، وابستگی به ارز خارجی و واردات کالاهای مصرفی بینیاز یا کمنیاز کند و نباید سرنوشت اقتصادی ایران را به برجام و خارجیها گره بزنیم.

وی افزود: از دولت انتظار داریم در هیئتهایی که به خارج اعزام میشوند یا در میزبانی از هیئتهای خارجی حتما از طرف ایران هم صادرکنندگانی حضور یابند و نباید اجازه دهیم هیئتهای خارجی بهطور یکطرفه برای فروش کالا و خدمات خود به ایران بیایند.

عسکراولادی گفت: تاکنون فقط هزینه میزبانی از هیئتهای خارجی را پرداخت کردهایم و تا حدودی هتلهای ما شلوغ شده است؛ اما دستاورد عینی از این حضور و طرح سرمایهگذاری خاصی دیده نشده است.

وی با بیان «در حال حاضر اصلیترین دغدغه دولت و جامعه، بیکاری گسترده بهویژه در میان تحصیلکردگان دانشگاهی است»، گفت: دولت باید همه امکانات خود را برای توسعه بازار کار بهکار گیرد و رونق تولید داخلی و توسعه صادرات در اولویت باشد.

رئیس اتاق بازرگانی مشترک ایران و چین در ادامه گفت: در دوره جدید باید واردات کالاهای مصرفی بهشدت محدود شود و برای تامین نیاز داخل از ظرفیت بنگاههای اقتصادی کشور حمایت کنیم.

عسکراولادی افزود: دولت میتواند با استفاده از ابزار تعرفه واردات مواد اولیه و کالاهای سرمایهای را ساماندهی کند؛ اما باید واردات کالاهای مصرفی محدود شود.

وی تصریح کرد: هر نوع سیاست و الگوی اقتصادی برای رشد و توسعه داشته باشیم، باید به اقتصاد مقاومتی تکیه کنیم و نباید با این موضوع هم سلیقهای برخورد شود.

عسکراولادی درباره همکاریهای تجاری با چین هم گفت: به طرفهای چینی اعلام کردهایم در دوره جدید بهدنبال سرمایهگذاری مشترک و صادرات به بازارهای ثالث هستیم و باید در این زمینه هم همکاری کنند و نباید نگاه صرف صادراتی به بازار ایران برای محصولات نهایی داشته باشند.

https://shoma-weekly.ir/IRBy67