زنان

ارائه الگو به مادران برای تربیت نسل، نیاز به فرهنگ‌سازی دارد

گفتمان اسلام در موضوع زن گفتمانی است کاملاً پاسخگو، همه‌سونگر و ذوالابعاد که در حقیقت همه نیازهای زن و خانواده را با نگاه عدالت محور و مطابق با فطرت و حقیقت انسان و بر اساس ظرفیت‌ها و ساختار وجودی بانوان در نظر گرفته است.
لاله افتخاری- گفتمان اسلام در موضوع زن گفتمانی است کاملاً پاسخگو، همهسونگر و ذوالابعاد که در حقیقت همه نیازهای زن و خانواده را با نگاه عدالت محور و مطابق با فطرت و حقیقت انسان و بر اساس ظرفیتها و ساختار وجودی بانوان در نظر گرفته است.

بنابراین آنچه که زنان و خانواده به آن نیاز دارند، خداوند که آفریننده زن و مرد است در تقسیم کاری که انجام داده، مورد توجه قرار داده است. خداوند ظرفیت مناسب برای وظایف متوجه بانوان را در وجود آنها به ودیعه گذاشته است، آن لطافت روحی برای انجام امور تربیتی و ایثار و گذشتی که برای یک مادر مورد نیاز است را در نظر گرفته است. ما اگر بخواهیم حقوق زنان را احقاق کرده، آنها را راضی کنیم و نیاز و عطش آنها را درباره  همه آنچه که لازم دارند پاسخ بگوییم باید از زاویه دید دین به آنها نگاه کنیم و به حقوق آنها و به مسئولیتهای آنها توجه کنیم. در این صورت حقوق زن در جامعه رعایت خواهد شد ولی متأسفانه پس از انقلاب به دلایل گوناگون کم توجهی به زن صورت گرفت واین درحالی است که باید نگاه خودباورانه نسبت به فرهنگ بیگانه و یا در جهت مقابله با فرهنگ بیگانه باشد، وجود نداشته است. در مجموع فرهنگ و مسئله زنان یا مورد غفلت واقع شده و یا تحت تأثیر فرهنگهای وارداتی و غربی بوده است. با این تفاصیل محدودیتهایی برای زنان ایجاد شده است و از  یکسری ازحقوق خود محروم شدهاند و در بعضی از موارد که به ظاهر حقوقی برای آنها لحاظ شده ظاهر خوشنما و فریبندهای داشته است اما در باطن نتوانسته آنها را راضی کند و به نیاز واقعی آنها پاسخ بگوید. غالباً به بانوان گفتهاند اگر میخواهید زن خوبی باشید باید ابتدا مرد خوبی باشید، یعنی ادای مردانه درآورید و رفتارهای مردانه داشته باشید،  در واقع به زنان گفته میشود که باید معیارهای مردانه در مورد شما لحاظ شود تا ما بتوانیم به عنوان بانوی نمونه از شما تقدیر کنیم، بنابراین لزوم تغییر نگرش نسبت به زن وجود دارد، باید در این راه فرهنگ وارداتی را کنار بگذاریم و  فرهنگ برجسته اسلامی که با کرامت به زن و خانواده نگاه میکند و حقوق افراد را در مقابل یکدیگر و مسئولیت های آنها را در نظر میگیرد را مدنظر داشته باشیم.

ارائه الگو به مادران برای تربیت نسل نیاز به فرهنگسازی دارد صاحب نظران، نظریه پردازان و صاحبان قلم و مسئولین با استفاده از نظرات باید وارد عرصه شده و به زبانی روان و متناسب با نیاز و درک مخاطب این مسائل را مطرح کرده و به شبهات جواب بدهند. مسئولین باید با ارائه مصادیق و الگوهای مناسب بتوانند که به خود مادران آگاهی دهند و پس از آن این مادران این فرهنگ را به جامعه منتقل کنند و بتوانند در مقابل فرهنگ وارداتی غرب مقابله مناسبی داشته باشند و نهتنها منفعل نباشند بلکه حرکتی تهاجمی داشته باشند. در همین زمینه نیز ما در بخش امور بانوان مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی تاکنون مکرر کارگاههای آموزشی تربیتی، حقوقی و اجتماعی زنان با نگاه اسلامی در داخل و خارج از کشور برگزار کردهایم و همچنان هم برگزار میکنیم که این کارگاهها بین شیعیان و اهل سنت با استقبال روبهرو شده است و این نشان از نیازی است که در جامعه زنان وجود دارد .

* نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی

 

https://shoma-weekly.ir/6geSXt