اقتصاد

ادعای عبور از رکود هیچ‌گونه مبنایی ندارد

عضو هیات نمایندگان اتاق بازرگانی تهران گفت: اینکه روحانی گفت ما از رکود عبود نکردیم، اشتباه می‌فرمایند. این فرمایشات تعارف بوده و هیچ‌گونه مبنایی ندارد.
اسدالله عسگراولادی عضو هیات نمایندگان اتاق بازرگانی تهران در گفت‌وگو با خبرنگار سیاسی خبرگزاری دانشجو، با اشاره به اظهارات اخیر رئیس‌‌جمهور کشورمان مبنی بر اینکه «محاسبات سه ماه اول سال ۹۳ به ما اعلام می‌کند دولت (اقتصاد) از رکود عبور کرده است»، اظهار داشت: ما از رکود عبود نکردیم و اشتباه می‌فرمایند که از رکود عبور کرده‌ایم؛ از این رو باید گفت این فرمایشات تعارف بوده و هیچ‌گونه مبنایی ندارد.

عسگراولادی در ادامه افزود: ما ‌می‌خواستیم تورم را مهار کنیم و البته طبیعی است که وقتی آدم کاری انجام نمی‌دهد خود به خود تورم به سمت صفر می‌رود.

وی با بیان اینکه رکود همچنان پابرجاست، اعلام کرد که با نهایت تاسف رشد اقتصادی‌ کشور امسال به زیر صفر درصد می‌رسد.

عسگراولادی با اشاره به نامه ۴ تن از وزرای کابینه روحانی به رئیس‌جمهور پیرامون مشکلات اقتصادی کشور، تصریح کرد: نامه ۴ وزیر حق است؛ اما بهتر این بود که این نامه بصورت محرمانه مطرح می‌شد؛ گامی که باید در این راستا برداشته شود آنکه یک کمیسیون ویژه ۵ نفره به همراه همین وزرا، دولت در جهت جلوگیری از رکود تشکیل و از بخش خصوصی نیز به عنوان مشورت‌دهنده در این کمیسیون دعوت بعمل آید.

عضو هیات نمایندگان اتاق بازرگانی تهران در ادامه با تاکید بر اینکه زمستان بسیار سختی را پیش رو خواهیم داشت و این امکان وجود دارد که در صورت عدم کنترل و مهار آن در زمستان با بحران مواجه شویم، افزود: رکود در حال حاضر سنگین است و این مسئله فقط و فقط با سرمایه‌گذاری و تقویت واحدهای تولیدی و صنعتی کوچک و متوسط مهار شدنی است.

وی با اشاره به تصویب کلیات توافقنامه هسته‌ای در مجلس شورای اسلامی، اظهار داشت: اجرای برجام هیچ‌گونه تاثیری بر زندگی معیشتی مردم نخواهد گذاشت مگر آنکه تحریم‌ها برداشته شود؛ باید گفت برجام و یا هرنوع توافقنامه‌‌ هسته‌ای با غرب به شرط برداشتن تحریم‌های اقتصادی به ویژه تحریم بانک مرکزی و تحریم در حوزه نفتی است.

عسگراولادی تاکید کرد: در صورتی که تحریم‌ها برداشته نشود این توافقنامه هیچ فایده‌ای برای ما نخواهد داشت؛ طرف غربی قول داده بود که تا ماه ژانویه تحریم‌ها را برمیدارد اما تا این لحظه هیچ‌گونه نشانه و آثاری از آن ندیده‌ایم.

عضو هیات نمایندگان اتاق بازرگانی تهران با یبان اینکه همانگونه که مقام معظم رهبری فرمودند و تاکید کردند باید حواسمان به طرف مقابل باشد، چراکه غرب غیر قابل اعتماد است، خاطرنشان کرد: اصل توافقنامه گام مثبتی است؛ چراکه ما باید در بحث هسته‌ای به یک راه‌حل میرسیدیم که رسیدیدم؛ اما شرط اصلی ما در مذاکرات برداشتن تحریم‌هاست، این در حالی است که هنوز هیچ‌گونه اقدامی در جهت برداشتن تحریم‌ها مشاهده نمی‌کنیم.

وی در پایان خاطرنشان کرد:‌ حرف‌هایی که درباره لغو و یا برداشتن تحریم‌ها می‌زنند باید در عمل نشان داده شود، وگرنه اینگونه صحبت‌ها تنها بازی کردن با کلمات است.

https://shoma-weekly.ir/sWmpMW