اقتصاد

ادعای تک نرخی بودن تورم و حل شدن بیکاری مشکل مردم را حل نمی کند

می‌گویند ما تک نرخی شده ایم. فشار زیادی به مردم می‌آید. مردم اگر همین حقوق کمشان را هم نخورند معلوم است که مشکل پیدا نمی‌کنند! با این کار مشکلی حل نمی‌شود. در حال حاضر مردم مشکل اقتصادی، بیکاری و تورم دارند و باید دولت به سمت و سویی برود که اشتغال ایجاد کند.
امیر حسین زاده - هفته گذشته ربیعی، وزیر تعاون،کار و رفاه اجتماعی ادعا کرد که مسئله بیکاری به طور نسبی حل شده است. این ادعا در کنار ادعای همیشگی دولت مبنی بر تک نرخی شدن تورم در حالی مطرح می شود که مردم همچنان دست به گریبان مشکلات اقتصادی زیادی هستند. در مورد این ادعاها با ابوالفضل توکلی بینا، عضو شورای مرکزی حزب مؤتلفه اسلامی گفتگو کرده ایم.

***

چرا دولت همچنان مدعی است که تورم تک نرخی است؟

تا زمانی که گشایشی در کار مردم نبوده و تولید تعطیل باشد، این ادعا مشکلی را حل نمی‌کند. تورم بیش از این حرف‌ها است. حتی پایین آوردن نرخ بهره توسط بانک‌ها نیز تقلب بود و نمی‌توانند این کار را انجام دهند. راه پایین آوردن تورم این است که تولید داشته باشید نه مثل وضعیت الان که بیشتر واحدهای تولیدی تعطیل هستند. اگر اشتغال ایجاد شود و صادرات رونق داشته باشد ضد تورم است. در آن حالت دولت می‌تواند بگوید که تورم تک نرخی شده است. الان مردم به شدت تحت فشار هستند.

وضعیت بیکاری را در دولت آقای روحانی چطور ارزیابی می‌کنید؟

دولت نتوانست تورم را مهار کند و این به همان اشتغال بر می‌گردد. معمولا وقتی نرخ بیکاری سایر کشورها بالاست واحدهایی که مکانیزه نبوده و نفربر هستند را فعال می‌کنند تا مردم را به کار گیرند. یکی از این واحدها راه سازی، جاده سازی و ساختمان سازی است. اینها می‌توانند اشتغال ایجاد کنند و نرخ بیکاری را پایین آورند. راه حل همان است که دولت نقدینگی کارخانجات تولیدی را با تسهیلات کم بهره بالا ببرد. امروزه کار اقتصادی فنی است مثل گذشته نیست که کالاها را با یکدیگر معاوضه کنند. امروزه در اقتصاد گاهی با یک سیاست غلط، مردم پول‌هایشان را از بانک بیرون کشیده و مشکل ایجاد می‌کنند. بنابراین اگر دولت بخواهد مشکل تورم و بیکاری را حل کند باید به سمت و سوی ایجاد خروجی‌های نفربر برود و از آن طرف هم خودش ضد تورم باشد.

آقای رفیعی وزیر تعاون و رفاه گفته مشکل بیکاری نسبتا حل شده است، نظر شما چیست؟

حل نشده است. این هم دنباله نظر رئیس جمهور است که می‌گویند ما تک نرخی شده ایم. فشار زیادی به مردم می‌آید. مردم اگر همین حقوق کمشان را هم نخورند معلوم است که مشکل پیدا نمی‌کنند! با این کار مشکلی حل نمی‌شود. در حال حاضر مردم مشکل اقتصادی، بیکاری و تورم دارند و باید دولت به سمت و سویی برود که اشتغال ایجاد کند. کشورهای پرجمعیت مثل کشورهای آسیایی، هند، پاکستان و بنگلادش خروجی‌ها و تولیدی‌هایی که نفربر هستند را ایجاد و فعال می‌کنند تا اشتغال بیشتری ایجاد کنند. اگر دولت هم بخواهد تورم را حل کند باید به سمت و سویی برود که واحد نقدینگی و تولید رونق گیرد تا مشکل بیکاری و صادرات حل شود.

آیا دولت می‌تواند در چند ماه باقی مانده این مشکلات را حل کند؟

خیر. نمی‌توانند معجزه کنند. شاید دولت مشاوران خوبی ندارد که به آن مشاوره درست دهند. مثلا بانک مسکن سود را پایین آورده است. چند روز پیش شخصی به این بانک مراجعه می‌کند که وام 60 میلیونی بگیرد، شرایط بانک اینطور بود که 11 میلیون از این پول را نگه داشته و برای شخص سهام می‌خرد! سهام چی؟ از آن طرف فرد باید برای 12 سال 150 میلیون بازپرداخت تعهد بدهد. یعنی برای 49 میلیون از او 150 میلیون سند می‌گیرند! با این شرایط مردم نمی‌توانند.

در ابتدای انتخاب شدن آقای روحانی مردم به وضعیت اقتصادی و معیشتی خود خیلی امیدوار شده بودند ولی الان ... این که آقای روحانی مشاوران خوبی نداشته چگونه کار را به این جا رسانده است؟

اگر گروه‌هایی که می‌خواهند با هم کار کنند مخصوصا دولت، باهم همخوانی و هماهنگی نداشته باشند، ضد هم می‌شوند و همدیگر را خنثی می‌کنند. یک تفکر و سیاست گزاری واحد در دولت می‌تواند این مشکلات را حل کند. آوردن گروه‌هایی از جناح‌های مختلف نه تنها مشکل را حل نمی‌کند بلکه مشکلات بیشتری را ایجاد می‌کند. همین مسئله حقوق‌های نجومی از کجا سر در آورده است؟ از همین تحلیل غلط است. کارگری که زیر یک میلیون حقوق می‌گیرد با کسی که 80 تا 150 میلیون برای بچه‌هایش جهیزه و وسیله می‌گیرد را مقایسه کنید. می‌گویند ما سهممان را از نظام گرفته ایم. حتی یک روز هم به جبهه نرفتند که حالا بخواهند سهم بگیرند. همین فرزندان قشر فقیر و کم درآمد و متدین بودند که به جبهه و جنگ رفتند.

https://shoma-weekly.ir/ueylh3