اقتصاد

اخبار کوتاه


نقدینگی کشور به 503 هزار میلیارد تومان رسید

رئیس کل بانک مرکزی هفته گذشته در حاشیه جلسه هیئت دولت، حجم نقدینگی کشور را 503 هزار میلیارد تومان اعلام کرد.

وام مسکن 35 میلیونی شدزوجین 50 میلیون

بانک مرکزی هفته گذشته در اطلاعیهای از تصویب افزایش سقف فردی تسهیلات خرید و ساخت مسکن بانک مسکن خبر داد که بر اساس آن اوراق گواهی از 20 میلیون به 35 میلیون تومان افزایش یافت و وام مسکن به زوجهای جوان هر یک 25 میلیون و در مجموع 50 میلیون برای خرید یک واحد مسکونی از محل اوراق گواهی حق تقدم تعیین شد. حداقل زمان مورد نیاز برای سپردهگذاری برای دریافت وام مسکن 60 ماه است.

سپردهگذاریهای قبل هم مشمول این امتیازبندی و افزایش وام میشود

نشست روحانی با چهرههای مجلس درباره فاز 2 هدفمندی

در پایان هفته گذشته با حضور رئیس جمهوری و معاون اول وی و همچنین تعدادی از اعضای هیئت دولت با نمایندگان مجلس و رؤسای کمیسیونهای تخصصی بر سر ادامه فاز دوم هدفمندی یارانهها در سال آینده جلسهای برگزار شد و درباره مسائل مربوط به هدفمندی در فاز دوم بحث و تبادل نظر صورت گرفت.

مأموریت به دولتیها برای ارائه گزارش ویژهخواریها

در راستای اجرای دستور رئیسجمهوری مبنی بر «شناسایی و پیگیری اشخاصی که با تبانی و کسب امتیازات خاص، زمینه سوء استفاده و درآمدهای غیرقانونی و غیرموجه را بهویژه در شرایط تحریم فراهم کردند»، هفته گذشته بخشنامهای از سوی معاون اول رئیسجمهوری به دستگاههای اجرایی ابلاغ شد.

افزایش تولید نفت ایران به ۳.۴۶ میلیون بشکه در ۲۰۱۴

بیزینس مانیتور پیشبینی کرد که تولید نفت ایران در سال ۲۰۱۴ به ۳.۴۶ میلیون بشکه در روز برسد و با پیشبینی رشد سالانه ۲.۵ درصدی تولید گاز ایران تا سال ۲۰۱۷ نوشت به دلیل رشد بالای مصرف داخلی، ایران تا ۲۰۲۲ نمیتواند صادرکننده مهم گاز شود.

غائله اعطای امتیاز ویژه 650 میلیون یورویی به یک تاجر

پس از انتشار برخی گزارش ها درباره امتیاز ویژه ۶۵۰ میلیون یورویی به یک تاجر معروف، سهشنبه هفته گذشته، احمد توکلی در نامهای به رئیس مجلس، گزارشی از رانتها و امتیازهای ویژه به این تاجر و بدهکار کلان بانکی به دستور وزیر صنعت منتشر کرد.

بانک مرکزی نیز با ارسال توضیحاتی ضمن پاسخ به پرسشهای مطرح شده در ای نباره اعلام کرد: تفاهمنامه ۶۵۰ میلیون یورویی با یکی از شرکتهای خصوصی برای واردات کالاهای اساسی با تأیید وزیر صنعت، معدن و تجارت امضا شده است.

بار 5 میلیارد دلاری که مصرف بیرویه برق به دوش دولت می‌‌گذارد

وزیر نیرو افزایش حداقل یکهزار تا پنجهزار تومانی قبوض آب و برق را تأیید کرده، اما قطعی شدن آن را منوط به تصمیمگیری دولت و سازمان هدفمندی یارانهها خوانده است.

در همین حال مدیرعامل توانیر هم با اعلام اینکه سالانه بیش از ۵ میلیارد دلار تنها برای جبران افزایش مصرف بیرویه مردم در برق، صرف ساخت نیروگاه جدید میشود، گفته است: بیش از یک سوم این رقم به دلیل اسراف مردم هدر میرود.

«شما» اولویتبندی شد

به گفته وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات، شبکه ملی اطلاعات (شما) قرار است در راستای چابک و هوشمندسازی دولت، خدمترسانی را به همه دستگاههای دولتی داشته باشد و افزونبر این استفاده از آن در تجارت موجب روانسازی این حوزه خواهد شد، بنابراین اولویتهایی چون تجارت الکترونیکی، سلامت الکترونیکی و آموزش الکترونیکی بسیار مهم هستند و در این شبکه به آنها پرداخته خواهد شد.

https://shoma-weekly.ir/3C0fhs