اقتصاد

اخبار کوتاه

بازار راکد خودرو این روز‌ها با افزایش قیمت همراه است و بررسی خرید و فروش‌ها، از رشد ۱۰ درصدی خودروهای صفر خبر می‌دهد.

بیشترین کالاهای صادراتی ایران کدامند؟

نفت در تولید کشور ما سهم ۲۲ درصدی و در صادرات کشور سهم حدود ۶۵ درصدی از کل صادرات و در درآمدهای دولت سهم ۵۰ تا ۵۵ درصدی را دارد. همچنین محصولات معدنی، وابسته به نفت و گاز و کشاورزی بیشترین محصولات صادراتی کشور در 9ماهه امسال بودند.

بر این اساس سنگآهن هماتیت دانهبندی، متانول، اوره حتی به صورت محلول در آب، قیرنفت، پروپان مایع شده، بوتان مایع شده، سیمان پرتلند (به استثنای سفید)، پلیاتیلن گرید فیلم، گازهای نفتی و هیدروکربورهای گازی شکل مایع شده و انواع پسته خندان در داخل پوسته تازه خشک ۱۰ محصول اصلی صادراتی کشور در این مدت بودند. ارزش این ۱۰ قلم کالای صادراتی در مدت زمان یاد شده به هفت میلیارد و ۳۹۴ میلیون دلار رسید.

گاز مصرفی ایران به اندازه کل اروپا است

گاز مصرفی در ایران به اندازه گاز مصرف شده در صنایع کل اروپا است. در روزهای گذشته، مردم سردترین روزهای سال را پشت سر گذاشتهاند؛ به گونهای که مصرف گاز به طور میانگین ۴۴٠ تا ۴۸۰ میلیون مترمکعب در روز بوده است. تولید پالایشی روزانه گاز کشور هم هفته گذشته از مرز ۵۷۰ میلیون مترمکعب در روز گذشت.

در صورتی که شهروندان یک درجه از دمای وسایل گرمازای منازل خود را کم کنند، در مصرف حدود ٢٠ میلیون مترمکعب گاز (معادل گاز تولیدی یک فاز پارس جنوبی) صرفهجویی شود.

خودروی صفر گران شد

بازار راکد خودرو این روزها با افزایش قیمت همراه است و بررسی خرید و فروشها، از رشد ۱۰ درصدی خودروهای صفر خبر میدهد.

چندی است کارخانههای تولید خودرو، تحویل خودرو به مشتری را به تعویق میاندازند و همین تأخیر در تحویل خودرو موجب شده است که قیمت خودروهای صفر بالا رود.

احتمال افزایش وام مسکن به ۵۰ میلیون

قیمت مسکن تا پایان سال روند کاهشی دارد، اما همزمان با آغاز سال جدید بازار مسکن نیز بهار پر رونقی خواهد داشت.

در عین حال، بانک مرکزی در اطلاعیهای از موافقت با افزایش وام مسکن خبر داد و اعلام کرد این پیشنهاد در نوبت طرح در جلسه شورای پول و اعتبار قرار دارد، در صورت موافقت این شورا، سقف تسهیلات خرید و ساخت مسکن حداقل به ۳۰ و ۴۰ میلیون تومان افزایش مییابد.

فشار رانتخواران پتروشیمی به مجلس

در هفته گذشته نرخ خوراک گاز پتروشیمیها از
۲. ۵ سنت کنونی که موجب ایجاد رانت و سودهای بسیار بالایی برای فعالان بخش خصوصی پتروشیمی شده بود به ۱۸ سنت در هر مترمکعب در کمیسیون صنایع مجلس تغییر یافت. با این وجود شنیده می
شود برخی از این افراد که به دنبال کسب سودهای نامتعارف هستند، به نمایندگان مجلس به منظور کاهش این نرخ فشار وارد میکنند.

ثروت میلیاردرها در ۲۰۱۳ چقدر افزایش یافت؟

طبق شاخص میلیاردرهای بلومبرگ، در سال ۲۰۱۳ در مجموع ۵۲۴ میلیارد دلار به دارایی ثروتمندترین افراد جهان افزوده شد. ثروت خالص میلیاردرهای جهان تا ۳۱ دسامبر به ۳. ۷ تریلیون دلار رسید.

طبق این شاخص که ۳۰۰ فرد ثروتمند جهان را رتبهبندی کرده است، بزرگترین رشد ثروت در صنعت فنآوری بود که در طول این سال ۲۸ درصد افزایش یافت و تنها ۷۰ نفر طی این مدت با ضرر روبهرو شدند.

رفتار بودجهای دولت باید قابل پیشبینی باشد

مدیرعامل شرکت بورس تهران ضمن هشدار به سرمایهگذاران درباره خریداری سهم با مطالعه، به عدم پیشبینی رفتار بودجهای دولت انتقاد و تأکید کرد که دولت باید درباره نرخ خوراک و سایر متغیرهای مهم تدبیری اتخاذ کند که بازار سرمایه بتواند آنها را پیشبینی کند.

سقوط تورم ۱۲ ماهه و نقطه به نقطه پس از یک سال صعود

خبرهای خوشی که در طول هفته گذشته سخنگوی دولت با استناد به آمارهای مرکز آمار اعلام کرد، مهار تورم ۱۲ ماهه و نقطه به نقطهای است که شیب فزاینده آنها پس از یک سال در فواصل زمانی متفاوت متوقف و معکوس شده و امید برای رسیدن به تورم کمتر از ۲۵ درصدی پیشبینی شده و حتی کمتر را در آیندهای نزدیک افزایش میدهد.

https://shoma-weekly.ir/p36BI1