اندیشه

اخبار کوتاه

موعظه و برپایی نماز جماعت و امثال این کار‌ها دانشگاه را اسلامی نمی‌کند. بلکه دانشگاه را دانش اسلامی می‌کند، دانش زمانی اسلامی می‌شود که نیازی به مبادی و اصول غرب نداشته باشد. باید ثابت شود که اساسا ما علم دینی داریم. در قدم بعدی باید ثابت شود که اصلا ما علم غیر دینی نداریم و علم غیر دینی محال است؛ این امر باید محققانه ثابت شود همانطور که قرآن آن را ثابت کرده است.

دانشگاه را دانش اسلامی میکند نه موعظه

آیتالله جوادی آملی با اشاره به اینکه اسلامی کردن دانشگاهها مهمترین بحث روز است گفت: موعظه و برپایی نماز جماعت و امثال این کارها دانشگاه را اسلامی نمیکند. بلکه دانشگاه را دانش اسلامی میکند، دانش زمانی اسلامی میشود که نیازی به مبادی و اصول غرب نداشته باشد. باید ثابت شود که اساسا ما علم دینی داریم. در قدم بعدی باید ثابت شود که اصلا ما علم غیر دینی نداریم و علم غیر دینی محال است؛ این امر باید محققانه ثابت شود همانطور که قرآن آن را ثابت کرده است.

***

تجلی عملی لبیک یا حسین (ع)

آیت الله محسن مجتهد شبستری گفت: عزاداری برای امام حسین (ع)، تعظیم شعائر و درس مبارزه با ظلم است، مردم وقتی لبیک یا حسین (ع) میگویند و پشت سر
ولی
فقیه حرکت میکنند، این تجلی عملی این شعار است.

***

گفتمان تاریخی حل نشده است

حجت الاسلام والمسلمین رسول جعفریان، در نشست علمی «پژوهش تاریخی به چه کار امروز ما میآید؟»، گفت: در جمهوری اسلامی شش بار خانه تکانی تحلیلی کردهایم و متاسفانه هنوز گفتمان تاریخی را حل نکردهایم و خیلی ساده و به شکل کهنه و قدیمی، بدون اینکه ذرهای در آن تأمل کرده باشیم، با این علم کنار میآییم.

https://shoma-weekly.ir/eSTnXj