اقتصاد

اخبار کوتاه

رئیس کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه از نظر خطوط ریلی، کشور ایران پنجاه و ششمین کشور جهان است، گفت: کمیسیون عمران مجلس برای توسعه ناوگان ریلی و زیرساخت‌های این بخش اهتمام جدی دارد.

رتبه 56 ایران در خطوط ریلی دنیا

رئیس کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه از نظر خطوط ریلی، کشور ایران پنجاه و ششمین کشور جهان است، گفت: کمیسیون عمران مجلس برای توسعه ناوگان ریلی و زیرساختهای این بخش اهتمام جدی دارد.

 

ضرورت خروج 600 واگن از ناوگان

وزیر راه با تأکید بر لزوم تغییر الگوی حمل و نقلی مردم از سیستم جاده به سمت ریل و توسعه ناوگان ریلی از سوی بخش خصوصی گفت: 1700واگن مسافری داریم که متوسط سن 29سال دارند و برای نوسازی باید 600 دستگاه آن را خارج کرد.

 

احتمال جنگ بودجهای دیگر در آمریکا

دبیرکل سازمان همکاریهای اقتصادی و توسعه با انتقاد از توافق موقت حاصله در آمریکا که خطر کسری بودجه از این کشور را دفع کرد، گفت: این اقدام کنگره راهحل واقعی مشکلات نیست و احتمال جنگ دیگری بر سر بودجه در سال آینده میلادی خواهد بود.

 

آغاز تسهیلات دهها میلیارد دلاری خارجی

رئیس اتاق بازرگانی ایران گفت: به زودی خبر آغاز تامین اعتبار دهها میلیارد دلاری به پروژههای صنعتی و عمرانی خواهیم داشت که باید اجرای آن توسط بخش خصوصی صورت گیرد.

 

ثبت سفارش جدید 5مدل خودرو آزاد شد

 ثبت سفارش جدید برای واردات سراتو 1600 سیسی با اتاق جدید و سراتو 2000 سیسی با اتاق جدید از محصولات شرکت کیا و هایلوکس دو کابین دیزلی، هایلوکس تک کابین دیزلی و و هایس دیزل از محصولات شرکت تویوتا آزاد شد.اینانسهای دهها میلیارد دلاری به زودی آغاز میشود.  فعلاً مجوزی برای واردات جدید خودروهای با حجم موتور بالای 2500 سیسی صادر نشده است.

 

نفس دریاچه ارومیه به شماره افتاد

با وجود دستور ویژه دولت برای اجرای 19 راهکار جلوگیری از خشکی کامل دریاچه ارومیه و در صورت طولانی شدن مطالعه بر روی طرحهای بزرگی مانند انتقال آب دریای خزر و رودخانه مرزی ارس، به زودی و در پی خشکی
80 درصدی فعلی دریاچه و خطر وقوع طوفان های نمکی، از بین رفتن کشاورزی و تغییرات آب و هوایی به ویژه در غرب کشور، اثری از دومین دریاچه آب شور جهان در نقشه ایران باقی نخواهد ماند.

 

واکنش ایران به توقیف نفتکش در چین

رسانههای شرق آسیا یکشنبه در حالی از توقیف نفتکش حامل نفت صادراتی ایران به کره شمالی خبر دادهاند که یک مقام مسئول در شرکت ملی نفتکش ایران گفت: نفتکش توقیف شده در بندر دانیال چین، ایرانی نیست.

روزنامه ژاپنی  «آساهی شینبوم» به نقل از منابع دیپلماتیک آگاه درباره روابط چین و کره شمالی مدعی شد:»هنگامی که چین متوجه شد کره شمالی در حال وابسته شدن به نفت ایران است، این کشور از اهرمهای فشار متفاوتی برای حفظ نفوذ خود بر کره شمالی استفاده کرده است.»

 

تولید بنزین موقتا کاهش یافت

همزمان با آغاز تعمیرات اساسی یکی از بزرگترین مجتمعهای بنزینسازی کشور در پالایشگاه بندرعباس، ظرفیت تولید بنزین کشور به صورت موقت و برای یک دوره 25 روزه حدود 10 میلیون لیتر در روز کاهش مییابد.

 

تخفیفهای ویژه برای صادرکنندگان ممتاز و نمونه

مدیرعامل صندوق ضمانت صادرات ایران از تدوین دستورالعمل اعمال تخفیفهای ویژه این صندوق برای صادرکنندگان ممتاز و نمونه کشوری خبر داد و گفت: براساس این دستورالعمل، صادرکنندگان ممتاز و نمونه کشوری از تخفیف 10 تا 50 درصدی در بیمه نامه های صادره برخوردار خواهند شد.

 

تراز گاز نیروگاهها منفی شد

همزمان با پیش بینی کمبود شدید گاز برای زمستان سال جاری و احتمال محدودیتهای بیشتر در تحویل گاز به نیروگاهها برای زمستان سال جاری ، واحد اول بخش گاز نیروگاه شهید بسطامی شاهرود به جمع مصرف کنندگان گاز کشور پیوست.

 

اهواز آلوده ترین شهر دنیاست!

پایگاه کوارتز اسامی آلودهترین شهرهای جهان را منتشر کرد. رتبه اول این لیست شهری از ایران است و برخلاف تصور این شهر تهران نیست. «آلودهترین شهر؟ اهواز در جنوب غرب ایران. با جمعیتی بیشتر از 3 میلیون نفر که بیشتر نفت ایران را تولید میکند، اهواز در جنوبغرب ایران با میانگین
372 واحد بر میلیون آلاینده
های کوچکتر از 10 میکرومتر بارها آلودهتر از دهلینو و پکن است که به آلودگی مشهور هستند. در قیاس با میانگین جهانی امید به زندگی 71 سال، جمعیت اهواز کمترین امید به زندگی را در ایران دارند. در میان 10 شهر آلوده دنیا 4 شهر از ایران حضور دارند. سنندج در رتبه سوم، کرمانشاه ششم و یاسوج در رتبه نهم قرار دارد. در این 10 شهر هم حتی نام تهران یا اراک دیده نمیشود.

 

https://shoma-weekly.ir/DX52LJ