اقتصاد

اخبار کوتاه اقتصادی

اولین اقدام دولت روحانی  برای قدرتنمایی در اوپک

بیژن زنگنه وزیر نفت یکی از سه برنامه کوتاه مدت و اولویت دار صنعت نفت در دولت یازدهم را افزایش ظرفیت تولید نفت در دو مرحله ابتدا به 4 میلیون بشکه و سپس 5/4 میلیون بشکه در روز اعلام کرده است.

شمارش معکوس به منظور بهرهبرداری از اولین طرح افزایش ظرفیت تولید نفت در دولت یازدهم آغاز شده و پیش بینی می شود با افزایش ظرفیت تولید طلای سیاه، قدرت چانهزنی ایران هم در اوپک و بازارهای جهانی ارتقا یابد.

 

ایران بیش از قاره آفریقا فولاد تولید کرد

انجمن جهانی فولاد (WSA) گزارش داد: تولید فولاد خام ایران در ماه گذشته میلادی با رشد 13.2 درصدی نسبت به مدت مشابه پارسال به یک میلیون و 292 هزار تن رسید.

ایران در ماه آگوست 2013 با تولید یک میلیون و 292 هزارتن فولاد بیش از یک ماه قاره آفریقا (یک میلیون و 181 هزار تن) فولاد تولید کرد. نرخ رشد تولید فولاد خام ایران نیز در آگوست سال 2013 از سایر کشورهای عمده تولید کننده فولاد خام در جهان مانند چین، هند، ژاپن، کره جنوبی، آمریکا، اوکراین، ترکیه، آلمان و ایتالیا بالاتر بوده است.

 

پرونده سهام عدالت با توزیع سهام کارگران کامل می شود

مدیر عامل اتحادیه کشور تعاونی های سهام عدالت کشور گفت: تاکنون 45 میلیون نفردر 6 مرحله توزیع سهام عدالت، این سهام را گرفته اند و با توزیع کامل سهام عدالت کارگران ساختمانی که از پارسال آغاز شده است، پرونده این طرح کامل میشود.

 

ایران یک نیروگاه جدید اتمی میسازد

وزیر نیرو با اشاره به تشریح برنامههای جدید وزارت نیرو برای توسعه ظرفیت تولید برق از انرژیهای تجدیدپذیر از ساخت یک نیروگاه جدید اتمی با ظرفیت 360 مگاوات خبر داد و اعلام کرد: قیمت خرید برق از بخش خصوصی افزایش یافت.

چیت چیان همچنین از مطالعه برای ساخت سایر نیروگاه های جدید برق اتمی خبر داد و خاطرنشان کرد: تاکنون مطالعاتی توسط سازمان انرژی اتمی برای ساخت 20 نیروگاه برق اتمی انجام گرفته است.

 

صادرات پتروشیمی ایران آزاد شد

با توافق جدید وزارتخانههای نفت و صنعت، معدن و تجارت، صادرات اکثر محصولات پتروشیمی تا اطلاع ثانوی و به صورت مشروط آزاد شده، ضمن آنکه برای تمامی مجتمعهای پتروشیمی یک سهمیه بهمنظور صادرات پتروشیمی تعریف و مصوب شده است.

پائیز سال گذشته صادرات 52 قلم کالا از جمله چندین محصول پتروشیمی و فرآورده پلیمری کشور همچون استایرن مونومر، پلیاتیلن، پلیپروپیلین، پلیاتیلن ترفتالات، PVC، پلیاستایرن، اکریلو نیتریل بوتادین استایرن، کریستال ملامین، سودکاستیک، اسیدسولفوریک، LAB و بنزن ممنوع شد.

 

دیگر مسکن مهر جدید نمیسازیم

وزیر راه و شهرسازی با رد ادامه ساخت مسکن مهر جدید از سوی دولت، گفت: در حوزه مسکن سیاست ما این است که ساخت و ساز در اختیار بخش خصوصی قرار گیرد و دولت از مداخله در ساخت و ساز مستقیم خودداری می کند.

 

 امیدواری نهاوندیان نسبت به نتایج نشست نیویورک

رئیس دفتر رئیس جمهور و رئیس اتاق بازرگانی و صنایع و معادن و کشاورزی ایران گفت: باید با روزهای التهاب بازار خداحافظی کنیم، چرا که دوران آرامش آغاز شده است.

وی اظهار داشت: تمامی نظرها به شرایط جدید کشور در صحنه بین المللی امیدوار کننده است و اجلاس آینده سازمان ملل نیز نویدبخش فضای مناسبی است و توجه افکار عمومی نیز به این اجلاس دوخته شده است.

https://shoma-weekly.ir/eXiYJI