اقتصاد

اخبار کوتاه اقتصادی

انتظار رشد ۲ درصدی اقتصاد ایران در سال ۹۳

صندوق بینالمللی پول در تازهترین ارزیابی خود از وضعیت اقتصادی ایران، رشد اقتصادی کشورمان در سال ۱۳۹۳ را یک تا ۲ درصد پیشبینی کرده است. بر اساس این گزارش، نرخ تورم در ایران از میزان ۴۵ درصد در جولای ۲۰۱۳ به زیر ۳۰ درصد در دسامبر ۲۰۱۳ رسیده است.

 

نامه لاریجانی به روحانی درباره بودجه نویسی

رئیس مجلس شورای اسلامی از ارسال نامهای به رئیسجمهوری درباره ضرورت بازنگری در شیوه بودجهنویسی در کشور خبر داده و گفته است: «پیشنهاد کردم که در کارگروهی با مشارکت مجلس ظرف یک سال آینده، قوانین مادر موجود تغییر یابند تا سال آینده تنها یک ماده واحده بررسی شود و دیگر اینقدر تبصره و بند نداشته باشیم.»

 

سئول قسط دوم دلارهای نفتی بلوکه شده را به حساب تهران واریز میکند

کره جنوبی بهعنوان دومین کشور آسیایی پس از ژاپن، قسط دوم و سوم داراییهای نفتی مسدود شده ایران را به مبلغ یک میلیارد دلار، ماه آینده میلادی پرداخت میکند. بانک مرکزی ایران تا اواخر سال ۲۰۱۳ میلادی در مجموع حدود ۴. ۷ تا ۵. ۶ میلیارد دلار در ۲ بانک کره جنوبی پول داشته است.

 

نرخ ۸ درصدی مالیات بر ارزش افزوده در
سال ۹۳

با تصویب کمیسیون تلفیق و موافقت دولت مقرر شد مالیات بر ارزش افزوده برای سال ۹۳ با ۲ درصد افزایش، هشت درصد شود و منابع حاصل از آن به بخش سلامت و درمان کشور اختصاص پیدا کند.

 

آغاز فاز دوم هدفمندی یارانهها از اول تیر ۹۳

نمایندگان مجلس شورای اسلامی، دولت را مکلف کردند قانون هدفمندی یارانهها را تا پایان خردادماه ۱۳۹۳ اجرایی کند و اجرای فاز دوم این قانون هم از ابتدای تیرماه آغاز شود تا ضمن رفع نواقص اجرایی فاز اول بر اساس قانون اصلاحی مذکور فاز دوم را اجرا کند.

 

عیدی سال ۹۳ کارمندان و کارگران مشخص شد

در ضوابط مالی ناظر بر بودجه سال ۹۳ کل کشور، عیدی کارمندان برای سال آینده همچون سال ۹۲ (۴۰۲ هزار و ۵۰۰ تومان) پیشبینی شده است. همچنین حداقل عیدی پایان سال کارگران مشمول قانون کار حداقل ۹۷۴ هزار و ۲۵۰ تومان و و حداکثر یک میلیون و ۴۶۱ هزار و ۳۷۵ تومان خواهد بود.

https://shoma-weekly.ir/cPsw6Q