اقتصاد

احتمال عبور نقدینگی از مرز هزار هزار میلیارد

بانک مرکزی چند ماه پیش میزان نقدینگی را تا 950 هزار میلیارد اعلام کرده بود، لذا طبق پیش بینی ها برآورد می شود که از مرز هزار هزار میلیارد هم عبور کرده. حالا خیلی مهم نیست که این رقم، دقیقا هزار هزار میلیار باشد یا اندکی بیشتر یا کم تر، مسئله این است که نزدیک هزار هزار میلیارد تومان نقدینگی در کشور وجود دارد
کارشناس اقتصادی، فراهم شدن فضا برای ایجاد تورم در سالهای بعد را یکی از اختلالات اقتصادی ناشی از افزایش میزان نقدینگی عنوان کرد و اظهار داشت: یکی دیگر از این اختلالات این است که ممکن است زمینه را برای مفاسد اقتصادی دیگر فراهم بکند، یا اینکه توزیع درآمد و عدالت اجتماعی را خدشه دار بکند و باعث فقیرتر شدن فقرا و ثروتمندتر شدن اغنیاء بشود.

حجت الله عبدالملکی در گفتگو با خبرنگار هفته نامه «شما» ، با بیان اینکه احتمال می رود که نقدینگی کشور از مرز هزار هزار میلیارد عبور کرده باشد، گفت: وجود نقدینگی در اقتصاد، مانند وجود روغن در موتور خودرو است. کاری که روغن انجام می دهد این است که تعاملات قطعات مختلف با یکدیگر را ممکن می کند و حرکت آنها را تسهیل می بخشد و این روغن آنقدر مهم است که اگر وجود نداشته باشد، موتور نمی تواند کار کند و متوقف می شود. نقدینگی هم چنین نقشی را در اقتصاد دارد و همانند روغن، تسهیل کننده روابط اقتصادی است.

وی افزود: این نقدینگی که حکم روغن در موتور خودرو را دارد، اگر کم باشد مشکل آفرین خواهد بود و مقدار زیاد آن هم ایجاد مشکل خواهد کرد. اما وقتی این موتور، توسعه پیدا می کند و مثلا اندازه آن بزرگتر می شود، طبیعتا نیاز آن به روغن هم افزایش پیدا میکند. متناسب با بزرگ شدن اندازه اقتصاد، حجم نقدینگی هم باید افزایش پیدا کند تا بتواند اقتصاد بزرگتر را روان بکند و بخش های مختلف اقتصاد بتوانند با هم در ارتباط باشند. اما اگر اندازه اقتصاد بزرگ تر نشده باشد؛ به این معنا که میزان تولید افزایش پیدا نکرده باشد، در چنین شرایطی افزایش نقدینگی ممکن است باعث ایجاد اختلالاتی در سیستم اقتصادی کشور بشود.

کارشناس اقتصادی، فراهم شدن فضا برای ایجاد تورم در سالهای بعد را یکی از اختلالات اقتصادی ناشی از افزایش میزان نقدینگی عنوان کرد و اظهار داشت: یکی دیگر از این اختلالات این است که ممکن است زمینه را برای مفاسد اقتصادی دیگر فراهم بکند، یا اینکه توزیع درآمد و عدالت اجتماعی را خدشه دار بکند و باعث فقیرتر شدن فقرا و ثروتمندتر شدن اغنیاء بشود. اما اگر میزان تولید افزایش پیدا کند و همگام با آن، نقدینگی هم افزایش پبدا کند؛ یا اینکه نقدینگی افزایش پیدا بکند اما با روش های مناسب به سمت تولید جهت داده بشود و به سرمایه تبدیل بشود و در نهایت باعث افزایش تولید بشود این اقدامی مؤثر و مثبت است.

عبدالملکی در خصوص علل افزایش نقدینگی در دولت یازدهم گفت: نقدینگی از دو طریق می تواند افزایش پیدا کند؛ یکی از طریق «پایه پولی» است که پایه پولی هر کشور در اختیار بانک مرکزی قرار دارد. در اصطلاح عامیانه آن گفته می شود که بانک مرکزی پول چاپ می کند و نقدینگی اولیه کشور را افزایش میدهد. پولی که بانک مرکزی تولید می کند، پول پرقدرت نامیده می شود. دومین عامل مؤثر در افزایش نقدینگی، ضریب فزاینده پولی یا به عبارت ساده تر، قدرت خلق پول
بانک ها است. وقتی که قدرت خلق پول بانک ها بیشتر می شود، حتی اگر پایه پولی بیشتر هم نشده باشد حجم نقدینگی در کشور افزایش پیدا می کند.

وی با بیان اینکه در دولت یازدهم هر دوی این اتفاقات رخ داده است، تصریح کرد: درواقع هم بانک مرکزی پایه پولی را افزایش داده و هم اینکه ضریب فزاینده پولی یا قدرت خلق پول از طرف بانک ها افزایش پیدا کرده و به همین جهت نقدینگی کشور بیشتر شده ایت.

عبدالملکی خاطرنشان کرد: بانک مرکزی چند ماه پیش میزان نقدینگی را تا 950 هزار میلیارد اعلام کرده بود، لذا طبق پیش بینی ها برآورد می شود که از مرز هزار هزار میلیارد هم عبور کرده. حالا خیلی مهم نیست که این رقم، دقیقا هزار هزار میلیار باشد یا اندکی بیشتر یا کم تر، مسئله این است که نزدیک هزار هزار میلیارد تومان نقدینگی در کشور وجود دارد. یکی از پیامدهای احتمالی این قضیه هم ممکن است این باشد که دولت به بی انضباطی پولی متهم بشود.

https://shoma-weekly.ir/cnF1Ih