اقتصاد

اثر روش غلط مالیاتی

دولت در دریافت مالیات از بخش خصوصی معمولا از شیوه‌هایی کمک می‌گیرد که به نارضایتی این بخش منتهی می‌شود. مثل فشارهای بی‌رویه یا سخت‌گیری ماموران مالیاتی درباره حسابرسی و رسیدگی به مالیات این بخش.
علاء میرمحمدصادقی- عدم توازن در پرداخت مالیات بین بخش‌های مختلف، تخلف‌های مالیاتی را افزایش می‌دهد،از این رو لازم است دولت در برخورد با بخش خصوصی و شرکت‌های فعال شیوه‌های بهتری برای اخذ مالیات اتخاذ کند و البته شرایط اقتصادی را در تعیین میزان مالیات در نظر داشته باشد.

با توجه به رکودی که بر اقتصاد کشور حاکم شده است، از بخش خصوصی انتظاری مبنی بر پرداخت مالیات‌های تعیین‌شده آن هم در موعد مقرر نمی‌رود.

بسیاری از شرکت‌ها اصلا درآمدی ندارند که بتوانند در ازای آن مالیاتی پرداخت کنند و البته تعداد محدودی هم که توانایی دارند، اما شفاف عمل نمی‌کنند، از عملکرد سازمان امور مالیاتی راضی نیستند. معافیت برخی از بخش‌های شبه‌دولتی و نهادها هم از پرداخت مالیات به بی‌انگیزگی در پرداخت مالیات توسط این بخش منجر می‌شود و البته باید گفت که دولت در دریافت مالیات از بخش خصوصی معمولا از شیوه‌هایی کمک می‌گیرد که به نارضایتی این بخش منتهی می‌شود. مثل فشارهای بی‌رویه یا سخت‌گیری ماموران مالیاتی درباره حسابرسی و رسیدگی به مالیات این بخش.

همه اینها در نهایت منتهی می‌شود به فرارهای مالیاتی در بخش خصوصی یا رقابت آنها با کسانی که در بخش‌های دولتی به راحتی قوانین مالیاتی را دور می‌زنند
https://shoma-weekly.ir/fcmvai