اقتصاد

اتمام پالایشگاه های نیمه کاره افزونگر اقتدار ملی خواهد شد

اینکه ما با توجه به شرایط جهانی که در آن قرار گرفتیم، می‌توانیم پالایشگاه احداث کنیم و چنین پروژه‌هایی را توسعه دهیم و روی پای خودمان بایستیم و دنیا بداند و ببیند که می‌شود به نیروهای قوی، کارآمد و خلاق در ایران اسلامی متکی شد، همان‌طور که ما در جاهای دیگر می‌رویم و پالایشگاه برای آنها احداث می‌کنیم، همین‌جا هم می‌توانیم این را به منصه ظهور برسانیم، نمایش اقتدار برای نظام جمهوری اسلامی ایران در بعد اقتصاد مقاومتی خواهد بود.
امیر حسین زاده - دبیر کل حزب مؤتلفه اسلامی در موضع گیری اخیر خود از بنزین صحبت کرد. حرف های حبیبی در باره پالایشگاه های جدید بود که سرمایه‌گذاری آن در دولت گذشته صورت گرفته و رو به اتمام است که دولت باید در افتتاح آن تسریع کند. پالایشگاه ستاره خلیج‌فارس بندرعباس، پالایشگاه نفت آناهیتا و پتروفیلد پارس آنهایی هستند که حبیبی از آنها نام برده است، ولی هنوز افتتاح نشده‌اند. وی گفت اگر این پالایشگاه‌ها افتتاح شود از واردات بنزین بی‌نیاز می‌شویم. در همین زمینه با محمد کرمی راد عضو شورای مرکزی حزب مؤتلفه اسلامی گفتگو کرده ایم.

در حالی ‌که هنوز افتتاح نشده است و گفتند که خوب نیست ما از کشورهای دیگر بنزین وارد کنیم. نظر خود را در این زمینه بفرمایید.

یکی از مسائل بسیار مهم استان ما (کرمانشاه) که در مصوبات سفرهای دولت قبل یعنی دولت آقای احمدی‌نژاد و هم در سفر مقام معظم رهبری خیلی مورد توجه قرار گرفته و روی آن تأکید شده بود و می‌توانست در باره موضوع برون‌رفت از وضعیت فعلی که مسئله ایجاد اشتغال برای حداقل دو سه هزار نفر و مهم‌ترین آن بود، قضیه پالایشگاه کرمانشاه است. متأسفانه در این باره کوتاهی‌هایی شکل گرفت و تا به حال هم آثار آن پیداست و اقدام مؤثری انجام نشده است. گرچه آقای مصری نماینده استان ما در مجلس شورای اسلامی خیلی پیگیری کردند. از دوره قبل هم در مجلس هشتم خیلی پیگیری کردیم. متأسفانه تأمین اجتماعی و همان شستا که متولی بود اعلام می‌کرد مقرون به صرفه نیست و نمی‌تواند به صرفه باشد.

پالایشگاه حال حاضر کرمانشاه روزانه 30 هزار بشکه در روز را پالایش می‌کند. اگر آناهیتا بتواند روی چرخه اصلی خودش قرار بگیرد ظرفیت پالایش آن به 150 هزار بشکه در روز می‌رسد، یعنی می‌تواند پنج برابر ظرفیت موجود پالایش کند. می‌توان گفت در این قضیه دو بحث مجزای از یکدیگر وجود دارد. یکی بحث پالایشگاه کرمانشاه است که آن را توضیح می‌دهم و دیگری هم واردات بنزین است که بایستی آن را جدای از این قضیه تجزیه و تحلیل و بررسی کنیم.

دولت قبلی در جهت تولید بنزین اقداماتی را انجام داد، بعضی از پتروشیمی‌ها و یا پالایشگاه‌های خاص روی این موضوع کار کردند و شاید دست‌هایی در کار بود که همان‌ها را کنسل کردند و دو باره رویکرد واردات بنزین را ادامه دادند. به هر حال کارشناسان فنی روی این موضوع باید نظر بدهند و نظر کارشناسی آنها مهم است. فکر می‌کنم آنچه که در باره احداث پالایشگاه آناهیتا مهم است ـ علی‌رغم اینکه اقدامات زیادی که صورت گرفته است مثل هماهنگی بین بانک‌هایی که می‌توانند برای انجام سرمایه‌گذاری اولیه سهمی داشته باشند و بعد شستا وابسته به تأمین اجتماعی و همچنین وزارت نفت که بخواهد این موضوع را عملی کند و مردم استان ما خوشحال شوند ـ این است که بتوانند مثل پتروشیمی کرمانشاه، بخشی از آن را به صورت سهام بین مردم تقسیم کنند و مردم بتوانند سهمی را خریداری کنند، یعنی فرض کنید پنج درصد را پذیره‌نویسی کنند تا مردم بتوانند شرکت کنند که در این ‌صورت پالایشگاه هم از آن خودشان می‌شود و آن را از خودشان می‌دانند که تأثیر بسیار مهمی خواهد گذاشت و در آینده‌های دوردست روی این موضوع می‌شود فکرهای بهتری هم کرد.

به سامان رسیدن این پالایشگاه ها چقدر در راستای رونق اقتصاد مقاومتی است که حضرت آقا روی آن خیلی تأکید دارند؟ در صورت برداشته شدن این گام، دولت چقدر در راستای اقتصاد مقاومتی پیشرفت کرده است؟

فکر می‌کنم اگر دولت روی همین مسئله پالایشگاه کرمانشاه اقدامات اولیه خود را انجام دهد و اگر جناب آقای نامدار زنگنه ـ که در کرمانشاه هم هست ـ همت مضاعفی را به کار ببرد و این پالایشگاه را به سرانجام برسانند کار سختی نخواهد بود و می‌تواند برای هم کشور و هم استان و به‌خصوص در راستای اقتصاد مقاومتی راهگشا باشد. اینکه ما با توجه به شرایط جهانی که در آن قرار گرفتیم، می‌توانیم پالایشگاه احداث کنیم و چنین پروژه‌هایی را توسعه دهیم و روی پای خودمان بایستیم و دنیا بداند و ببیند که می‌شود به نیروهای قوی، کارآمد و خلاق در ایران اسلامی متکی شد، همان‌طور که ما در جاهای دیگر می‌رویم و پالایشگاه برای آنها احداث می‌کنیم، همین‌جا هم می‌توانیم این را به منصه ظهور برسانیم، نمایش اقتدار برای نظام جمهوری اسلامی ایران در بعد اقتصاد مقاومتی خواهد بود.

چند روز پیش خبری آمد که رکورد واردات بنزین شکسته شد و 40 میلیون لیتر در یک روز وارد کردیم. از این دست خبرها هر چند وقت یک‌بار در خبرگزاری‌های مختلف می‌آید. تحلیل شما از این ماجرا که واردات ما به‌‌طور مداوم در حال افزایش است چیست؟

متأسفانه سیاست روشنی در باره موضوع سهمیه‌بندی بنزین تا حدودی که مسئله را به نوعی پیگیری کردم اتفاق نیفتاده است. در طی این مدت با توجه به روندی که از گذشته برای همین سهمیه‌بندی‌ها شد و کارت‌های سوختی که صادر کردند و براساس آن یک‌سری توقعات را در مردم به‌وجود آوردند، توقع می‌رفت در بحث یارانه‌ها که جنبه قانونی داشت و در برنامه توسعه آمده بود، 50 درصد از درآمد آزادسازی قیمت‌های حامل‌های انرژی مثل نفت، گاز و بنزین در تولیدات اعم از صنعت و کشاورزی به‌کار رود و 50 درصد را به مردم برگردانند. علی ای حال این روند آسیب دیده است، تا جایی که می‌بایست به سمت و سوی تولید بنزین در داخل می‌رفتیم که متأسفانه واردات را افزایش دادیم. حالا این را که واردات چقدر مقرون به صرفه است کارشناسان باید نظر بدهند، ولی باید سود قیمت بنزین را در منطقه خلیج‌فارس در نظر بگیریم و برابر آن مسئله سیاست واردات بنزین که رکورد هم شکسته است بررسی شود. یعنی ما به سمت این رفتیم که رکوردی شکسته نشود، بلکه برعکس سیاست‌هایی را دنبال کنیم که بتوانیم تولیدات داخل را بنا بر توصیه مقام معظم رهبری دنبال کنیم و متکی به تولید در داخل باشیم. طبیعی است در این راستا هدفی نداشتند و این جای سئوال است و بالاخره برای ما خوشایند نیست که بخواهیم بگوییم رکورد شکستیم و بنزین وارد کردیم. بنابراین اینکه ما مجبور شدیم بنزین وارد کنیم نشانه خوبی نیست، در حالی‌ک ه می‌توانستیم تولید بنزین را در حد صادرات هم افزایش دهیم، ولی متأسفانه وضعیت وارونه شده و این یکی از مشکلاتی است که دولت تدبیر و امید باید پاسخگو باشد.

نقش سازمان محیط زیست را چقدر برجسته ارزیابی می‌کنید.

مسئله‌ای را مطرح می‌کنند که خانم ابتکار و همسرشان در واردات بنزین نقش دارند. نمی‌شود این موضوع را با قاطعیت مطرح کرد. البته آنها هم بایستی خیلی شفاف بتوانند پاسخگو باشند و به افکار عمومی نسبت به این مسئله جواب بدهند و جای شائبه و دغدغه‌ای برای خودشان باقی نگذارند.

در پایان اگر نکته‌ای در این زمینه هست بفرمایید.

این دولت‌ها می‌آیند و می‌روند. هر کدام‌شان دو دوره آمدند و رئیس‌جمهور شدند و طرح‌ها و برنامه‌هایی داشتند و آنها را اجرایی می‌کنند، ولی آنچه که مهم است و می‌تواند برای آیندگان مفید باشد این است که باید منویات و نظرات مقام معظم رهبری در اولویت اصلی و اولیه رؤسای سه قوه مجلس یا مقننه و به‌خصوص مجریه قرار گیرد. در این زمینه هم باید بتوانند منویات مقام معظم رهبری در باره دشمنی‌های خصوصاً غرب و آمریکا با ایران اسلامی را اجرایی کنیم و همان‌طور که در خیلی از مسائل مهم زبانزد شدیم و توانستیم به پیشرفت‌های چشمگیری دست پیدا کنیم در این زمینه باید دولت بتواند این نقیصه را هر چه زودتر برطرف کند و روزنه امیدی بین حتی کارمندان و کارکنان پالایشگاه‌ها و وزارت نفت ایجاد کند.

https://shoma-weekly.ir/v2VksX