اندیشه

آینده نگری حضرت زینب کبری (س) درباره سرزمین کربلا

پنجم جمادی الثانی سالروز ولادت بزرگ بانویی است که به‌حق او را پیامبر کربلا نامیدند. همان که امام سجاد (ع) عالمه غیر معلمه اش خواند و عقیله بنی هاشم محسوب می‌شد. در بزرگی اش همین بس که دارای مقام عصمت صغری بود. خطبه‌اش در کوفه یاد حیدر کرار و خطابه هایش را زنده کرد
حجت الاسلام علی تبرزی- پنجم جمادی الثانی سالروز ولادت بزرگ بانویی است که بهحق او را پیامبر کربلا نامیدند. همان که امام سجاد (ع) عالمه غیر معلمه اش خواند و عقیله بنی هاشم محسوب میشد. در بزرگی اش همین بس که دارای مقام عصمت صغری بود. خطبهاش در کوفه یاد حیدر کرار و خطابه هایش را زنده کرد و انقلابی بهپا کرد. بنا به همان علوم معلم ندیدهاش از برخی اخبار غیب آگاه بود. در کربلا نیز وقتی امام سجاد (ع) با دیدن ابدان مطهر پدر و یارانش بیتاب شده بود اخباری درباره آینده سرزمین کربلا بیان نمود که در زیر میخوانیم.

قدامه بن زائده از پدرش نقل می نماید که در ملاقاتی با حضرت سجاد (ع) ایشان بعد از بشارت به او بهواسطه زیارت مکرر مرقد سیدالشهداء (ع) فرمودند: «...زمانى که در طف (کربلا) آن مصیبت به ما وارد گشت و پدرم و تمام فرزندان و برادران و جمیع اهلش که با او بودند کشته شدند و حرم و زنان آن حضرت را روى شتران بى‏ جهاز نشانده و ما را به کوفه برگرداندند پس به قتلگاه ایشان چشم دوختم و ابدان طاهره ایشان را برهنه و عریان دیدکه روى خاک افتاده و دفن نشده ‏اند، این معنا بر من گران آمد و در سینه‏ ام اثرش را یافته و هنگامى که از ایشان چنین منظره‏ اى را مشاهده کردم‏ اضطراب و بى‏ آرامى در من شدت یافت به حدّى که نزدیک بود روح از کالبدم خارج شود، این حالت را وقتى عمهام از من مشاهده نمود فرمود: این چه حالى است از تو میبینم، اى یادگار جدّ و پدر و برادرم چرا با جان خود بازى مى‏ کنى؟ گفتم: چگونه بیتابى نکنم در حالى که میبینم سرور و برادران و عموها و پسر عموها و اهل خود را در خون خویش تپیده و... ‏باشند؟

عمّه ‏ام فرمود: به خدا سوگند این عهد و پیمانى بوده که رسول خدا با امیرالمؤمنین و پدر و عمویت نموده و خداوند متعال نیز از گروهى از این امت که در عداد ستمکاران و سرکشان نمى‏ باشند پیمان گرفته است، ایشان در بین اهل آسمان‏ها معروف و مشهورند که این اعضاء قلم شده را جمع کرده و دفن نموده و این ابدان و اجسام خون آلود را به خاک سپرده و در این سرزمین براى قبر پدرت نشانه ‏اى نصب کرده که اثرش هیچگاه کهنه و مندرس نشده و گذشت شب و روز آن را محو نمیکند. بسیارى از رهبران کفر و الحاد سعى در نابود کردن آن دارند ولى بهجاى اینکه رسم و نشانه آن از بین رود ظاهرتر و آشکارتر مى‏ گردد.» (کامل الزیارات؛ ص ۲۶۰ و ۲۶۱ با اندکی تلخیص)

https://shoma-weekly.ir/ThXdhy