اندیشه

آیا فروش اکانت بازی‌های رایانه‌ای حرام است؟

اگر به صورتی نباشد که از بازنده چیزی بگیرند و به برنده بدهند، فی نفسه مانعی ندارد والا صورت شرعی ندارد و همان شرط بندیِ حرام است.
موضوع بازیهای رایانهای جدید و شیوع آنها بین اقشار مختلف از چند منظر باید مورد بررسی قرار بگیرد؛ اینکه از نظر روانشناسی چه آثار مخربی بر آنها مترتب است یا از حیث فرهنگسازی چه لطماتی را ممکن است بر فرهنگ بومی و اسلامی ما وارد آورند، مسائلی است که بایستی در جای خود به آن پرداخته شود. اما سوای اینها با رواج این بازیها، مسائل شرعی جدیدی نیز مورد ابتلای بخشی از جامعه قرار گرفته که از جمله آنها بحث خرید و فروش اکانت بازیهای آنلاین (مانند کلش آف کلنز) است. در این رابطه حرف و حدیثهای فراوانی وجود دارد که با نگاهی دقیق به فتاوای فقها میتوان حکم کلی آن را استخراج نمود.

سوال: حکم خرید و فروش اکانت بازیهای آنلاین (شخصی برخی از مراحل بازی را تمام کرده و این امتیاز را میفروشد تا خریدار از همین مرحله ادامه دهد و مراحل قبلی را نرود) چیست؟

پاسخ مراجع عظام تقلید نسبت به این سوال، چنین است (۱):

حضرت آیتالله العظمی خامنهای:

اگر به صورتی نباشد که از بازنده چیزی بگیرند و به برنده بدهند، فی نفسه مانعی ندارد والا صورت شرعی ندارد و همان شرط بندیِ حرام است.

***

حضرت آیتالله العظمی صافی گلپایگانی:

چنانچه مالیت شرعی داشته باشد مانعی ندارد.

***

حضرت آیتالله العظمی مکارم شیرازی:

چنانچه در این بازیها از شرکتکنندگان پولی بگیرند و از محل پولهای دریافتی جوایزی به برندگان بپردازند، این کار حرام است و خرید و فروش اکانت نیز همان حکم را دارد.

***

چند نکته مهم:

- توجه به دو نکته اساسی در موارد مشکوک به قمار کار را برای ما ساده خواهد کرد. دو موردی که اگر باشند بازی قمار، وگرنه در اغلب موارد بلا اشکال است. اما آن دو مورد کداماند؟

۱. خود برگزارکننده نباید از شرکتکنندگان پولی بگیرد.

۲. در طول بازی نیز بازنده نباید موظف به پرداخت پولی به برنده باشد.

- حکم مسابقات تلویزیونی یا مسابقاتی که در سطح کشور برگزار میشود و از شرکتکنندگان پول دریافت میکنند چیست؟ در این موارد نیز تفاوتی نمیکند و اگر جوایز برندگان از همان پولی باشد که از شرکتکنندگان میگیرند حرام است.

- پس اگر در یک محلهای مسابقات ورزشی یا فرهنگی و... بگذارند و هر فرد یا تیم مبلغی بپردازد و درنهایت همان پول را بین تیمهای اول تا سوم تقسیم کنند، مصداق قمار و حرام است.

- شکل دیگر این است که یا از شرکتکنندگان مبلغی نمیگیرند (مانند بسیاری از مسابقات تلویزیونی) یا پول گرفتهشده را برای هزینه برگزاری مسابقات و سالن و داور و... صرف میکنند. اما جوایز را یک شرکت یا موسسه دیگری تقبل کند. در این صورت اشکالی وارد نیست.

پی نوشت:

1. استفتا از دفاتر آیات عظام: خامنهای، مکارم شیرازی و صافی گلپایگانی، (مد ظلهم العالی)

https://shoma-weekly.ir/4ipdBI