اقتصاد

آیا رهبر انقلاب رئیس جمهور اقتصادی میخواهد؟

سلسله نام گذاری های اقتصادی برای شعار سال از سوی رهبر انقلاب برای ششمین سال پیاپی ادامه یافت با این تفاوت که اینبار این نامگذاری یک مقدمه سیاسی نیز داشت. حماسه سیاسی و حماسه اقتصادی نامی است که رهبر انقلاب برای سال 92 انتخاب نمودند و طبیعی است که عمده خواست ایشان از ملت ایران در سال جاری در همین شعار خلاصه شده است.
سلسله نامگذاریهای اقتصادی برای شعار سال از سوی رهبر انقلاب برای ششمین سال پیاپی ادامه یافت با این تفاوت که اینبار این نامگذاری یک مقدمه سیاسی نیز داشت. حماسه سیاسی و حماسه اقتصادی نامی است که رهبر انقلاب برای سال 92 انتخاب نمودند و طبیعی است که عمده خواست ایشان از ملت ایران در سال جاری در همین شعار خلاصه شده است.
در این نامگذاری هوشمندانه البته حماسه سیاسی قبل از حماسه اقتصادی بهکار برده شده که نشاندهنده مقدمه بودن یک حماسه سیاسی در سال 92 برای تحقق یک حماسه اقتصادی است.
اکنون با کوچکترین تفکری می توان به این سؤال پاسخ داد که بزرگترین حماسه سیاسی ممکن در سال 92 چه میتواند باشد.
مشخص است که پاسخ همه «انتخاب یک رئیسجمهور جدید برای چهار یا شاید هشت سال اداره کشور» خواهد بود.
طبیعی است که وقتی رهبر انقلاب واژه حماسه سیاسی را مقدم بر واژه حماسه اقتصادی بهکار میبرند و با توجه به انتخاب پیاپی شعار اقتصادی توسط ایشان در شش سال گذشته میتوان چنین ارزیابی نمود که رهبر انقلاب از ملت ایران حماسه سیاسیای را انتظار می کشند که نتیجه و منتخب آن یک حماسهساز اقتصادی باشد.
فردی که علاوه بر دارا بودن ویژگیهای کامل یک رجل سیاسی و توانمندی  اداره کشور دارای ویژگیهای کامل یک رجل اقتصادی و یک استراتژیست اقتصادی را نیز دارا باشد و در بیانی اجمالی فردی که بتواند میدانداری درگیری و رویارویی جدید ملت ایران با غرب و جهان استکبار که چندی است در عرصه اقتصاد آغاز شده است را به عهده بگیرد و با تبعیت از رهبری این رویارویی را در چند سال آینده با پیروزی قاطع و غرور آفرین ملت ایران به پایان برساند.
همانطور که گفته شد توسط رهبر انقلاب حماسه سیاسی قبل از حماسه اقتصادی بهکاربرده شده که نشاندهنده مقدمه بودن یک سیاسی در سال 92 برای تحقق یک حماسه اقتصادی است. اکنون با توجه به تفسیر فوق به راحتی میتوان دریافت که انتخاب صحیح مردم در انتخابات جاری در راستای نیاز فعلی نظام یعنی مبارزه اقتصادی با جهان غرب که با تحریمهای گسترده نفتی و ارزی و بانکی در سال 91 کلید خورده است؛ تا چه میزان میتواند سرنوشت این مبارزه و نظام و ملت ایران را تعیین و راه پیروزی را آسان نماید و در طرف مقابل انتخاب فردی که مسئله اقتصاد را در چنین شرایط بحرانی خارجی و داخلی دغدغه اول خود نمیداند یا در این زمینه تخصص و تجربهای ندارد؛ چه مشکلات عظیمی را میتواند پیشروی ملت ایران در طی کردن این مسیر دشوار و ناهموار قرار دهد.
ناگفته نماند که دو مبارزه اصلی ملت ایران با جهان غرب و استکبار یکی در فاز سیاسی (بیرون راندن شاه وابسته به غرب و پایان دادن به حکومت استبدادی – استعماری مطلوب غرب) و همچنین در فاز نظامی یعنی هشت سال دفاع مقدس؛ دو مبارزه فعال بود، به این صورت که در این دو عرصه عمده زحمات و فشار مبارزه بر دوش کسانی بود که داوطلبانه و مجاهدانه در خط مقدم این مبارزه حضور مییافتند و زجر شکنجه و زندان یا تحمل گلوله دشمن در جبهههای نبرد را تا مرز شهادت به جان میخریدند اما عرصه جدید نبرد که از سوی دشمن انتخاب شده یعنی مبارزه اقتصادی فشار یکسانی را بر همه اقشار مردم اعم از همه طیفهای مبارز و مجاهد و حامیان عادی انقلاب و طیفهای بیتفاوت یا حتی مخالف نظام وارد خواهد آورد که طبیعتاً توان تحمل همه این اقشار در برابر فشار دشمن قابل مقایسه با قشر حاضر در صحنه در دو مبارزه قبلی نیست.
از این رو مبارزه اقتصادی ایران با جهان استکبار از حساسیت بالاتری برخوردار است زیرا میتواند به امواج نارضایتی عمومی و افزایش فشار داخلی بر نظام نیز منجر گردد که این نکته خود اهمیت بالای انتخاب گزینه مناسب برای سالهای این نبرد حساس از سوی مردم را دوچندان میکند.امید است که بار دیگر ملت ایران در تبعیت از رهبر انقلاب اسلامی و حضور پرشور خود در انتخابات، رئیسجمهوری را انتخاب کند که پس از یک یا دو دوره اداره کشور در شرایط نبرد اقتصادی، کشوری با اقتصاد فعال، پیشرو در عرصه جهانی و رضایت کامل داخلی از سطح عمومی قیمتها و کاهش بیکاری را به منصهظهور گذارد.

آیا در اقتصاد وابسته به نفت هم عدو سبب خیر میشود
حضرت آیتالله خامنهای رهبر معظم انقلاب اسلامی در نخستین روز از سال 1392، در جمع گسترده و پرشور هزاران نفر از زائران و مجاوران حرم مطهر حضرت علی بن موسیالرضا در سخنان بسیار مهمی به ارزیابی دستاوردها و پیشرفتهای زیربنایی بزرگ ملت ایران درسال 1391 بهرغم ایجاد موانع عملی و تبلیغات گسترده و پرحجم از جانب بدخواهان ملت پرداختند و ضمن بیان نکات اساسی در خصوص موضوع مذاکره با آمریکا، همچنین الزامات حماسه اقتصادی به ویژه لزوم رهایی از وابستگی به نفت و توجه جدی به سیاستهای کلان اقتصادی و اقدام هوشمندانه پیش از اجرای نقشه دشمن را تبیین کردند.
این مطالبه قدیمی رهبر انقلاب از همه دولتهای گذشته بوده است که به آن توجه اجرایی نگردیده است. اما گویا تحریم نفتی دشمن و ممنوعیت واردات دلار و ارز در برابر نفت به ایران دولتها را در اتخاذ روش مبارزه فعال با تحریمها خود به خود به عمل به این توصیه بیست ساله رهبر انقلاب سوق می دهد. به خبر زیر توجه کنید:

جزئیات توافقات نفتی ایران و عراق/ صادرات روزانه ۴ میلیون لیتر فرآورده
براساس توافق نفتی اخیر ایران، روزانه از طریق دریا ۴ میلیون لیتر انواع فرآوردههای نفتی از پالایشگاه بندرعباس به عراق صادر میشود.
به گزارش فارس اواخر سال گذشته وزیر نفت به همراه چند تن از مسئولان صنعت نفت به عراق سفر کردند که در جریان این سفر قرارداد احداث خط لوله صادرات گاز به امضای دو طرف رسید.براساس این گزارش یکی از مباحث مورد توافق بین وزیر نفت ایران و وزیر نفت کشور عراق صادرات انواع فرآوردههای نفتی به این کشور است که براساس توافق صورت گرفته ایران باید روزانه بین دو تا چهار میلیون لیتر از پالایشگاه بندرعباس انواع فرآورده نفتی را از طریق دریا و به وسیله کشتی به عراق صادر کند.
براین اساس باید گفت ایران برای صادرات انواع فرآوردههای نفتی به عراق از طریق جاده تا پایان فروردین ماه جاری قرارداد دارد که به گفته علیرضا ضیغمی این قرارداد میتواند تمدید شود و فرآوردههای نفتی از طریق نفتکشهای جاده پیما به عراق صادر شود.این گزارش اضافه میکند براساس توافقات صورت گرفته بین مسئولان ایرانی و عراقی جایگاه های سوخت سی ان جی برای عراقی ها احداث خواهد شد.همچنین در جریان سفر به بغداد درباره آموزش اچ اس ای مورد نیاز پالایشگاه های نفتی و صنایع بالادست صنعت نفت عراق توافقهایی صورت گرفته است.به گزارش سرویس اقتصادی هفته نامه «شما» این بزرگترین قرارداد فروش فرآوردههای نفتی در تاریخ کشور است که در راستای کاهش خام فروشی نفت و حرکت به سمت ایجاد درآمد بینالمللی از محل فروش محصولات نفتی، نه خود نفت گام بزرگی محسوب میگردد و اقتصاد ایران را به سمت ایجاد ارزش افزوده از نفت خام سوق میدهد.قراردادی که مطمئناً در صورت ادامه داشتن سهولت صادرات نفت خام دولت چندان هم به چانهزنی سیاسی و اقتصادی برای عقد آن متمایل نبود اما نیامدن دلارهای بیزحمت و بادآورده نفتی در سال 91 چنین تحرکاتی را از سوی دولتها اجتناب ناپذیر می کند پس ایکاش این تحریمها ده سال زودتر آغاز شده بود! و اینکه، بله در عرصه اقتصاد هم عدو شود سبب خیر اگر خدا خواهد.

https://shoma-weekly.ir/2ttJOJ